Pagina's

dinsdag 14 juli 2015

Restaurant: Panera Bread - New York City, New York

Restaurant: Panera Bread
Adres:         330 5th Avenue, New York, NY 10001



Een van mijn favoriete ontbijtgelegenheden in de Verenigde Staten is Panera Bread. Met dit restaurant kwam ik voor het eerst in aanraking tijdens onze reis naar San Francisco. Op een van de avonden bezochten we de baseballwedstrijd San Francisco Giants – Los Angeles Dodgers en voorafgaande aan de wedstrijd wilden we ergens gaan lunchen. Op internet had ik veel goede verhalen over Panera Bread gelezen en toevallig lag er een vestiging van dit restaurant dicht in de buurt van het AT&T stadion. Die eerste ervaring is me altijd bijgebleven en sinds die keer kijk ik ook altijd of dat er een Panera Bread is gevestigd.in de buurt van de locaties waar we verblijven.

Panera Bread is een keten van restaurants in de Verenigde Staten en Canada, welke bestaan uit een bakkerij en café in één. In het restaurant worden allerlei broden verkocht, maar ook soepen, pasta’s, salades, sandwiches, koekjes, taarten en andere producten die in een normale bakkerij worden verkocht. Naast deze producten kunnen er ook verschillende soorten koffie en thee worden gekocht en dit alles kan worden opgegeten en gedronken in het aansluitende restaurant   Het hoofdkantoor van het bedrijf is te vinden in Sunset Hills, een voorstad van St. Louis in Missouri.

Stedentrips

Bij de opening van het eerste restaurant in 1981 heette het nog St. Louis Bread (zo heet het in het grootstedelijk gebied van St. Louis nog steeds), de keten groeide in en rondom St. Louis en in 1999 is er voor gekozen om de keten uit te breiden naar de rest van de Verenigde Staten. Om deze uitbreiding succesvol te laten verlopen is er voor gekozen om de naam Panera Bread te gaan gebruiken voor de restaurants die niet in en in de buurt van St. Louis zijn gevestigd. Op dit moment zijn er meer dan 1.800 restaurants van Panera Bread te vinden in 40 verschillende staten van Amerika, een van deze restaurants stond in de buurt van ons hotel, Affinia Manhattan, in het centrum van New York City.

Ik had gepland om een van de eerste ochtenden van deze speciale reis te gaan ontbijten bij de vestiging van Panera Bread op de 330 5th Avenue, New York, NY 10001. Helaas waren we er op die dag wat te vroeg en was het restaurant nog gesloten. Dit had ik eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt, vaak hebben ontbijtrestaurants zeer ruime openingstijden en zijn geregeld zelfs 24 uur per dag geopend, dat was dus niet het geval met Panera Bread en we besloten om het een paar dagen later nogmaals te proberen.



Uiteindelijk zijn we op de laatste ochtend van onze reis alsnog bij Panera Bread gaan ontbijten. We hadden die dag weinig op de planning staan, want ’s middags werden we opgehaald en gebracht naar de luchthaven van Newark. Iets na 9:00 uur kwamen we, na een wandeling van een kleine  10 minuten, aan bij het restaurant. Het was er al behoorlijk druk en we sloten achter in de rij aan en bedachten wat we zouden gaan bestellen.

Voorafgaande aan elke reis word ik (via internet) lid van Panera Bread en krijg dan een pasje in mijn mail waarop een reward wordt geschreven voor een gratis koekje of broodje. Dat had ik deze keer ook gedaan en mijn pasje van de vorige keer had ik ook meegenomen om te checken of dat er nog een gratis item op stond. Dit was inderdaad het geval en met het ene pasje kon ik een gratis brownie en met mijn nieuwe pasje een gratis koekje bestellen. De brownie bewaarden we voor het “dessert”, maar nu eerst bestelden we iets anders. 


Mijn vrouw besloot na lang wikken en wegen te kiezen voor een grote groene thee en een oatmeal met blauwe besjes. Ik wist na een paar seconden al dat ze dit zou gaan bestellen, maar zelf had ze er toch nog wel wat meer werk mee. Zelf bestelde ik een Caffe Mocha (koffie met mokka, slagroom en chocolatesaus) en een Cinnamon Swirl & Raisin Bagel, omdat ik niet aan de lijn deed bestelde ik er voor ons samen ook nog een chocolate chip cookie (welke dus gratis was) en een smartiescookie bij.

We namen plaats aan een van de tafeltjes en een medewerker van het restaurant kwam alles netjes brengen. Zoals ik al eerder vertelde was het onze laatste ochtend van een reis die we nooit meer zullen vergeten. We spraken over de reis en hoe geweldig alles was en ondertussen aten we alles heerlijk op. Het was een erg lekker ontbijtje. In Amerika ontbijt ik graag met bagels, ze zijn altijd zo lekker warm en knapperig en samen met de cream cheese heeft het een heerlijke smaak, waarbij ik me altijd echt in Amerika voel. Wanneer ik in Nederland een bagel eet dan heb ik dit gevoel maar heel minimaal en daarom eet ik ze thuis ook bijna nooit. De koffie was goed warm en samen met de mokka, het slagroom en chocolade was het een erg goede start van de dag.



De oatmeal met blauwe besjes viel ook erg goed in de smaak en over de groene thee viel ook niks te klagen, behalve dan dat het erg heet was en ik mijn koffie al lang en breed op had voordat de beker thee nog tot de helft was gevuld. Helaas kreeg ik bij de Coffee Mocca geen refill, maar dat had ik ook niet verwacht, er stonden wel een paar kannen met gewone koffie waarmee ik mijn beker opnieuw kon vullen. De 2 grote koekjes waren heerlijk, ze waren vers en zelfs nog een beetje warm. Ze smolten op de tong en smaakten naar meer!

Meer kwam er uiteindelijk ook, want ik had natuurlijk het pasje nog waarop de gratis brownie stond. Vol goede moed liep ik naar de kassa en liet mijn pasje scannen in ruil voor de chocolade brownie. Het zag er heerlijk uit, de brownie was behoorlijk groot en bovenop lag een dikke laag chocolade. Ik sneed het in 2 stukken en samen aten we het op. We genoten er enorm van en dit was een topafsluiting van het ontbijt. Verzadigd en voldaan liepen we het restaurant uit en we gingen onze laatste uurtjes in New York City tegemoet.

Het ontbijt bij Panera Bread was een mooie afsluiting van onze reis naar New York City. Ik kom graag in dit restaurant en hoop er ook nog vaker naartoe te gaan. De gratis items zijn altijd de moeite waard en het eten en drinken is er gewoon heel erg lekker. Ik vond het wel vreemd dat de vestiging de eerste ochtend dat wij er waren gesloten was, maar gelukkig was het de tweede keer wel geopend. Voor onze volgende reis ben ik alweer op zoek naar een Panera Bread.