Pagina's

vrijdag 7 augustus 2015

Activiteit: Titanic The Experience - Orlando, Florida

Activiteit: Titanic: the Artifact Exhibition
Adres:       7324 International Dr, Orlando, FL 32819, Verenigde Staten



Mijn vrouw is een fan van Titanic, ze heeft de film al vaak gezien en elke keer is het weer huilen. Eerlijk gezegd ken ik alleen maar kleine stukjes van de bekende film met Leonardo di Caprio en Kate Winslet, ik kan me er niet toe zetten om de hele film te kijken, al vind ik het verhaal van het gezonken schip wel interessant. Toen mijn vrouw en ik voor de eerste keer in Orlando waren zagen we op ongeveer het midden van de International Drive het gebouw van de Titanic The Experience staan. Helaas was onze hele reis destijds al volgepland en hadden we geen tijd om deze activiteit te gaan doen. We wisten toen al wel dat we terug zouden gaan keren in Orlando en spraken met elkaar af dat we de volgende keer wel de Titanic The Experience zouden gaan doen.

Voorafgaande aan onze tweede reis naar Orlando had ik via de website van Smart Destinations 2 All Inclusive Go Orlando Cards voor ons gekocht. Met deze kaarten hadden we toegang tot een groot aantal attracties welke we nog niet eerder hadden bezocht. Een van de activiteiten die bij de kaarten zat inbegrepen was het bezoeken van Titanic: The Experience. Ik plande één dag in om alle inbegrepen attracties op de International Drive, van zuid naar noord, te gaan doen. We begonnen met Fun Spot en kwamen vervolgens via de minigolfbanen van Congo RiverGolf bij het grote gebouw van de Titanic terecht.


Op de voorgevel van het gebouw was het grote Titanic schip geschilderd, met daaronder de tekst Titanic The Experience. Achter de ramen hingen foto’s met teksten van mensen die ten tijde van de ramp op het schip aanwezig waren en ik was eigenlijk best wel benieuwd wat er komen ging. Zouden we op een gesimuleerd zinkend schip gaan of zouden er beelden van de film worden vertoond. Op de deur stond de tekst Titanic, The Official Story of the 100 Year Journey. We liepen het gebouw binnen en kwamen terecht in een grote ruimte met allerlei attributen die gingen over de Titanic, posters en foto’s hingen aan de muren en verder was er nog een grote balie waar we de tickets konden oppikken.

Er stond geen rij met andere bezoekers en we konden met onze Go Orlando Cards de toegangskaarten voor de Titanic Experience dan ook gelijk ophalen. We kregen allebei een kaart met daarop een van de namen van de passagiers welke destijds op de Titanic zaten. Dit vond ik erg leuk gedaan en het had ook wel iets aparts. We moesten even wachten voordat we de Experience binnen mochten gaan en dus maakte ik een aantal foto’s in de hal. Helaas werd me medegedeeld dat ik binnen in het gebouw gedurende de attractie geen foto’s mocht maken. Dit vond ik heel erg jammer, ik maak graag foto’s van alles wat we in Amerika doen en zo blijven we alles ook goed herinneren. Mijn fototoestel borg ik op en vervolgens konden we binnengaan in de eerste kamer van de Titanic Experience.



We deden de tour op onze eigen gelegenheid, we hadden helaas geen tourguide die ons begeleidde, maar daar moesten we anders 45 minuten op wachten. De tour begon in de haven van Belfast waar de Titanic werd gebouwd, grote motoren en schroeven stonden opgesteld, samen met allerlei kratten, zakken en dozen waarin onderdelen van de Titanic zaten. Vervolgens gingen we verder naar de haven van Southampton, dit was de haven waar vanuit de Titanic zijn reis richting de Verenigde Staten vertrok. Verschillende oude kassahokjes stonden opgesteld, waar mensen hun tickets voor het schip konden kopen en in de verte zagen we door de ramen het grote schip al liggen.

In de volgende ruimte liepen we het schip op, we zagen de controlekamer, een luxe cabine met voor die tijd werkelijk alles er op en er aan en een ligbed voor op het zonneterras van het schip. Ook werden er kledingstukken en attributen getoond van de rijke mensen die op het schip zaten en plaats hadden genomen in de eerste klasse van de Titanic. 



Vervolgens kwamen we in een vrolijke lichte ruimte terecht met een rood-wit geblokte vloer en allerlei groene versieringen op de muren, een van de restaurants van het schip was hier nagemaakt. Het serviesgoed dat op het schip werd gebruikt stond er tentoongesteld en er stonden zelfs een aantal menukaartjes met daarop de gerechten die destijds werden geserveerd. De kamer die volgde bestond uit allerlei informatie over de passagiers van het schip, er hingen een aantal foto’s en verder werden er ook hier weer allerlei attributen tentoongesteld die zijn gevonden. Sommige van deze gevonden voorwerpen zagen er nog heel mooi uit, terwijl je bij andere toch wel goed kon zien dat ze lang op de zeebodem hebben gelegen.

Mijn vrouw werd helemaal enthousiast van de volgende ruimte, dit was namelijk een ruimte met 2 grote houten trappen die naar elkaar toe liepen, de “Grand Staircase room”, zij herkende dit van de film en ze genoot er echt van om alles te bekijken. Zelf vond ik het er ook wel mooi uitzien, maar na een minuut had ik eigenlijk ook wel genoeg gezien. Het was jammer dat ik hier geen foto mocht maken van mijn vrouw in de ruimte, ik vroeg het nog aan haar, maar uiteindelijk durfde ze het toch niet aan.



De ruimtes die volgden waren allemaal minder luxe van aard, zo was er bijvoorbeeld een kamer met daarin het roer (stuur) van het schip, de stookruimte, de laadruimte en ook het dek van het schip waar de ontruiming plaatsvond. Het werd alsmaar donkerder en uiteindelijk kwamen we in een donkere kamer terecht, waar het behoorlijk koud was. In deze ruimte hingen de namen van alle omgekomen passagiers en er werden beelden vertoond van de Titanic die op de zeebodem ligt.  

Tevens was er hier een ijsberg nagebootst waar de Titanic destijds tegenaan botste alvorens het zonk naar de bodem van de oceaan. Een medewerkster van de Titanic Experience was aan het vertellen over alles wat er tijdens de nacht van 14 op 15 april 1912 was gebeurd. Het was dus erg koud in de ruimte en zij vertelde dat de passagiers van de Titanic het even koud hadden tijdens de ramp. Het water was natuurlijk ijskoud en overal om hen heen lag ijs. Aan een van de muren van de ruimte was een plakkaat ijs bevestigd waar we aan mochten voelen. Het voelde inderdaad ontzettend koud aan en ik kon me een heel klein beetje voorstellen hoe de mensen zich in het water hebben gevoeld.


In de laatste donkere ruimte hingen allerlei foto’s van de gezonken Titanic, met beelden er op van het schip onder water. We bleven overal nog even bij kijken en mijn vrouw zei nogmaals tegen mij dat ze nooit op een cruise zal gaan. Ik blijf dat jammer vinden, want zou graag eens met haar op een cruise van Disney naar Castaway Cay en andere eilanden van de Caribbean gaan. Hopelijk komt het er ooit eens van, al hoop ik niet dat het dan hetzelfde zal aflopen als met de Titanic.

Titanic: The Experience is een leuke activiteit om te bezoeken, zeker wanneer je al vaker in Orlando bent geweest en alle attractieparken al eens hebt gedaan. Mijn vrouw vond het helemaal geweldig, vooral ook omdat ze de film zo mooi vindt. Zelf heb ik er niet zo veel mee, maar vond het wel leuk om te doen. Helaas hadden wij geen gids, maar uiteindelijk hebben we daar zelf voor gekozen, omdat we niet zo lang wilden wachten. De attributen die worden tentoongesteld zien er mooi uit en het hele verhaal van de Titanic blijft indrukwekkend. Het is een mooie toevoeging aan de International Drive, welke zeker de moeite waard is!