woensdag 24 augustus 2016

Restaurant: The Original Pancake House - Honolulu, Hawaii

Restaurant: The Original Pancake House
Adres:        Waiakamilo Shopping Center, 1414 Dillingham Blvd #107, Honolulu, HI 96817

Het eerste restaurant in Hawaii waar ik heb gegeten was The Original Pancake House in Honolulu. Onze vlucht vanuit Seattle naar Hawaii vertrok destijds weliswaar vroeg, maar bij aankomst in Hawaii was het al lunchtijd. Dat wist ik van tevoren natuurlijk al en dus had ik gepland om na aankomst niet gelijk naar het hotel door te rijden, maar onderweg zouden we eerst even gaan stoppen om lekker te gaan lunchen. Na de toch best wel lange vlucht leek mij het lekker om American Pancakes te gaan eten. Ik had al enkele vestigingen van IHOP in Honolulu gevonden, maar ik zag dat er ook 2 restaurants van The Original Pancake House op het eiland Oahu gevestigd waren. Ik was daarvoor nog nooit bij deze keten wezen eten en het leek mij leuk om er eens een keer naartoe te gaan. Een van de twee vestigingen van het restaurant lag mooi op de route tussen het vliegveld en hotel en dus plande ik dit restaurant in om er te gaan lunchen.

The Original Pancake House is een keten van pannenkoekenhuizen in voornamelijk de Verenigde Staten, met tegenwoordig ook een aantal restaurants in Zuid-Korea en Japan. Het restaurant gebruikt traditionele recepten en ingrediƫnten voor hun pannenkoeken. Naast pannenkoeken staan er ook verschillende andere ontbijtgerechten op het menu, zoals gerechten met bacon en ei. Het eerste Original Pancake House werd geopend in 1953 in Portland, Oregon en al snel werden er verschillende andere restaurants van de keten geopend in bijna de helft van alle Amerikaanse staten. Op dit moment heeft The Original Pancake House meer dan 100 verschillende vestigingen, waarvan dus een tweetal in Honolulu.

Reizen Amerika

De vestiging van The Original Pancake House waar ik ben geweest bevond zich aan de rand van een klein winkelcentrum in de open lucht, namelijk het Waiakamilo Shopping Center. Vanuit het Honolulu International Airport was het slechts iets meer dan 10 minuten rijden naar het restaurant. Het was mooi zonnig weer en toen we bij het winkelcentrum aankwamen zagen we dat het niet echt een hele toeristische buurt was. Veel locals liepen er rond en dat vonden we eigenlijk wel leuk. We hoefden niet lang te zoeken naar het restaurant want in grote rode letters op een wit bord zagen we The Original Pancake House geschreven, we parkeerden onze auto met al onze spullen er nog in en gingen er van uit dat het wel goed moest gaan komen.

Het restaurant zag er heel erg authentiek uit, overal stonden houten tafeltjes en stoelen, en op het behang dat langs alle muren was geplakt stond allerlei keukengerei afgebeeld. Aan de zijkant van de ruimte bevond zich de open keuken en de geur van pannenkoeken kwam ons gelijk tegemoet. Het was erg rustig in het restaurant, slechts enkele tafeltjes waren bezet, maar toch besloten we om netjes te wachten bij de counter om naar een tafeltje te worden gebracht. Een hele vriendelijke Hawaiiaanse mevrouw op leeftijd heette ons welkom en bracht ons naar een tafeltje, we kregen de menukaarten uitgereikt en er werd gevraagd wat we wilden drinken.

Ik koos voor een kop koffie, daar was ik wel aan toe en ik vind dat altijd erg lekker bij American pancakes smaken. De prijs voor een koffie met onbeperkte refills was $ 2,75 (exclusief tax), erg goedkoop natuurlijk omdat je voor dat geld net zoveel koffie kunt drinken als je wilt. De menukaarten zagen er al net zo authentiek uit als het restaurant, een geplastificeerde kaart in de rood witte kleuren welke we ook aan de voorzijde van het restaurant hadden gezien, met een traditioneel lettertype en een klassieke plaat op de voorkant. De prijzen die op de kaart vermeld stonden vielen ook heel erg mee, 3 American pancakes voor gemiddeld zo'n $ 8,00. We kozen voor de Blueberry Pancakes en de Hawaiian Pancakes, met natuurlijk ananas en een tropische saus. Normaal was ik voor iets met chocolate chips gegaan, maar nu vond ik het vooral leuk om de Hawaiian Pancakes te bestellen. We waren immers net in Hawaii aangekomen.

Na een paar minuten gewacht en gekletst te hebben werden de pannenkoeken geserveerd, op allebei de borden lagen 3 mooie ronde pannenkoeken en op elk bord stond ook nog een klein rond schaaltje met opgeklopte boter. De opgeklopte boter vind ikzelf altijd erg lekker smaken bij de American pancakes en ik was blij dat we het er nu ook bij geserveerd kregen. De pannenkoeken roken heerlijk en we hadden allebei behoorlijk wat trek en begonnen gelijk met eten. Voor mij had er wel iets meer ananas in en over de pannenkoeken mogen zitten, maar de smaak was uitstekend. De Blueberry Pancakes smaakten ook goed en de koffie die ik bij de pannenkoeken dronk was voor Amerikaanse begrippen ook erg lekker. Het was echte Hawaiiaanse koffie werd me verteld en dat wilde ik ook best wel geloven.

Al snel hadden we allebei onze borden leeg gegeten en kregen de kassabon uitgereikt. In totaal hoefden we slechts iets meer dan $ 20,00 te betalen, ik gaf onze aardige serveerster $ 25 en we verlieten voldaan het restaurant. Onze auto stond er gewoon nog netjes, daar was niks mee gebeurd, de koffers stonden er gelukkig nog allemaal in en met een goed gevoel gingen we op weg naar ons eerste hotel in Oahu, Hawaii, namelijk het Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort waar ik in de toekomst over zal gaan schrijven.

Het eten bij The Original Pancake House is me erg goed bevallen, het is een vrij goedkope en lekkere lunch geweest en in de toekomst wil ik zeker nog wel eens vaker bij een andere vestiging van deze keten gaan eten. Het is weer een keer wat anders dan Denny's en IHOP, maar heeft natuurlijk ook wel veel gelijkenissen. Ik hou er van en hoop nog eens vaker van de lekkere pannenkoeken van The Original Pancake House te mogen gaan genieten.