vrijdag 16 juni 2017

Activiteit: Dole Plantation: Hawaii's Pineapple Experience - Wahiawa, Hawaii

Activiteit: Dole Plantation: Hawaii's Pineapple Experience
Adres: 64-1550 Kamehameha Hwy, Wahiawa, HI 96786, Verenigde Staten

Een van de activiteiten horende bij de Go Oahu Cards welke ik had gekocht voorafgaande aan mijn reis naar Hawaii was het bezoeken van de Dole Plantation. Ik wist in eerste instantie nog helemaal niet wat de Dole Plantation was, maar op internet las ik steeds wel dat het bezoeken van de plantage de moeite waard zou zijn. Toen ik op onderzoek uitging kwam ik er achter dat de Dole Plantation in 1950 oorspronkelijk begonnen was als een fruit-stand, van waaruit ananas en andere fruitsoorten werden verkocht. Echter groeide de stand en het omliggende gebied steeds verder uit en in 1989 werd de plantage voor het publiek geopend en werd het de  Hawaii’s “Pineapple Experience”. De Dole Plantation is vandaag de dag een van de meest populaire toeristische attracties van Oahu en verwelkomt meer dan een miljoen bezoekers per jaar.

We bezochten de Dole Plantation op een mooie zonnige dag. Vroeg in de ochtend vertrokken we vanuit het Coconut Waikiki Hotel, waarin we destijds verbleven, naar de plantage. Het was een kleine 40 minuten rijden en doordat we gebruik maakten van onze eigen navigatie met een kaart van Hawaii was het dan ook niet lastig om de Dole Plantation te vinden. Toen we bij de plantage arriveerden zag ik voor het eerste het logo van Dole en pas op dat moment viel bij mij het kwartje. Het logo van Dole herkende ik namelijk.van tijdens het doen van de boodschappen hier in Nederland. Ik had al vaker blikken ananas van het merk Dole zien staan, maar was me er nooit bewust van geweest dat die ananassen helemaal uit Hawaii waren gekomen en had er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht.

We parkeerden onze auto en liepen het park op, voor de ingang van de plantage stond een bord met een map van de Dole Plantation en daarop was precies uitgelegd welke activiteiten er allemaal te doen waren en waar we deze konden vinden. We kwamen binnen in het grote hoofdgebouw, dit was de Plantation Mall, van waaruit verschillende tickets, maar ook allerlei soorten producten die met of van ananas gemaakt waren werden verkocht. We liepen even door de winkel om te kijken of dat we nog iets leuks konden kopen om mee naar huis te nemen en kwamen vervolgens bij de Plantation Grille terecht. De Plantation Grille was het restaurant van de plantage, hier werden Hawaiiaanse gerechten als Kalua Pork en Loco Moco verkocht, maar mensen konden er ook terecht voor een hamburger of een andere sandwich. Wij hadden al in het hotel ontbeten dus hoefden nu niks in het restaurant te kopen.

Vanuit het hoofdgebouw liepen we naar buiten richting de verschillende activiteiten welke in het park werden aangeboden. Een grote plastic ananas stond opgesteld waarin mensen konden gaan staan om leuke foto's te maken en dat deed ik dan ook gelijk. Vervolgens gingen we verder naar de entree van de Dole Plantation Train Ride, met onze Go Oahu Cards hadden we hier de entree voor gekregen. De tickets hadden we inmiddels omgewisseld dus we konden in de rij gaan staan om te wachten op de volgende trein. De trein kostte normaal gesproken $ 8,50 per volwassene en kon dan ook gecombineerd worden met het grootste doolhof ter wereld ($ 6,00) en een tour door de tuin van de plantage ($ 5,00), hier waren een aantal combodeals voor te krijgen. De overige activiteiten zaten tevens bij de Go Oahu Cards inbegrepen dus hoefden we op die dag niks extra's voor de activiteiten te betalen.

Om bij het station van de Pineapple Express aan te komen moesten we eerst een stukje door de ananastuinen lopen. Ik vond het er allemaal erg kleurrijk en mooi uitzien en had echt het gevoel in Hawaii te zijn. Met onze tickets in de hand wachtten we een paar minuten op de roodgekleurde stoomtrein en toen deze arriveerde namen we plaats in een coupé welke nog niet bezet was. De houten bankjes zaten niet echt comfortabel, maar dat maakte niet zoveel uit. De trein vertrok al snel en maakte een ritje door de tuinen van de plantage. In het totaal duurde de rit zo'n 20 minuten, waarbij er een afstand van 2 mijl werd afgelegd. Onderweg zagen we veel verschillende bomen, planten en fruitsoorten. Af en toe was het uitzicht echt verbazingwekkend mooi. Ik genoot van de rit en baalde ervan toen we weer terug bij het stationnetje waren.

Toen we de trein uitkwamen besloten we om een wandeling te maken door de tuin van de plantage. We zagen vele ananassen in allerlei soorten en maten en ik vond het erg leuk om het fruit eens zelf van dichtbij te zien groeien. Wat ik al zei, ik had me er eigenlijk nog nooit zo mee bezig gehouden, maar vond het nu toch wel interessant om het een keer mee te maken. In de tuin stonden verder allerlei soorten planten in verschillende kleuren, welke samen een prachtig geheel vormden. Het was mooi om in de tuin te lopen en te genieten van de omgeving. Op verschillende borden werd uitleg gegeven over de planten, de ananassen en andere fruitsoorten en ik was best onder de indruk van het geheel. Ik vond het echt een activiteit voor Hawaii en snapte ook wel dat de Dole Plantation een van de drukst bezochte toeristische trekpleisters van het eiland is.

Nadat we door de tuin waren gelopen en de tour hadden gedaan besloten we dat het tijd was om een ijsje te gaan eten en liepen daarom terug naar de Plantation Grille. We besloten om een Dole Whip Pineapple Float te bestellen. De Dole Whip Pineapple Float werd geserveerd in een grote plastic ananas en bestond uit een flinke hoeveelheid ananas-ijs met slagroom en ananassap. Het was een heerlijk fris dessert welke we lekker op het terras in het zonnetje op hebben gegeten. Het was inmiddels al iets later op de dag geworden en dat merkte we ook wel aan de temperatuur en ook aan de drukte in het park. We hadden nog een laatste activiteit op het programma staan welke we wilden gaan doen op het park van de Dole Plantation en dat was het lopen in het grootste doolhof van de wereld.

Het doolhof met de naam Pineapple Garden Maze strekte zich uit over 3 hectare en omvatte bijna 4 kilometer aan paden welke waren gemaakt van 14.000 kleurrijke Hawaiiaanse planten. Het was dan ook een hele klus om de 8 geheime stations in het doolhof te vinden, maar uiteindelijk was het gelukkig toch gelukt en konden we het doolhof gaan verlaten. Ik vond het mooi om alle verschillende flora van de eilanden van Hawaii te zien, maar was ook wel blij toen we uiteindelijk de eindstreep van het doolhof hadden bereikt. Nadat we klaar waren met het doolhof zaten alle activiteiten van het Dole Plantation er op en besloten we om het park te gaan verlaten en op weg te gaan naar de volgende activiteit welke op het programma stond, relaxen bij het Haleiwa Beach Park. Ik vond het erg leuk om het Dole Plantation te bezoeken en kan het iedere bezoeker van Oahu aanraden, het is een leuke Hawaiiaanse activiteit, welke je elders vrijwel niet kunt vinden.