dinsdag 20 juni 2017

Restaurant: Tick Tock Diner New York - New York City, New York

Restaurant: Tick Tock Diner New York
Adres: The New Yorker A Wyndham Hotel, 481 8th Ave, New York, NY 10001, Verenigde Staten

Op de laatste volledige vakantiedag van mijn afgelopen reis naar New York zijn we in de ochtend gaan ontbijten bij Tick Tock Diner New York. Dit restaurant had ik op internet gevonden toen ik op zoek was naar zaken waar de hele dag lang pannenkoeken worden geserveerd. Een vestiging van Denny's of IHOP kwam ik niet tegen, maar elke keer stuitte ik dus op Tick Tock Diner. De ervaringen en verhalen welke waren geschreven door de gasten wie het restaurant eerder hadden bezocht waren overwegend positief en dus besloot ik om Tick Tock Diner een kans te geven. Ik vind het altijd erg leuk om in bekende Amerikaanse karakteristieke diners te eten en bovendien bevond het restaurant zich ook op loofafstand van het Tryp by Wynham Times Square South hotel waar we destijds verbleven.

Tick Tock Diner is de grootste diner van de binnenstad van New York en bevindt zich in Midtown, Manhattan. Het restaurant prijst zichzelf en beweert dat het hoogwaardige ingrediënten gebruikt en royale porties tegen een redelijke prijs serveert in een comfortabele familievriendelijke sfeer.  Het restaurant in Manhattan opende haar deuren in 1997 op de hoek van 8th Avenue en 34th Street, aan de overkant van Penn Station, en is sindsdien een zeer geliefd restaurant geworden bij zowel de lokale bevolking van New York als bij de vele duizenden toeristen welke elke dag in de binnenstad van New York City rondlopen. Ik was wel benieuwd of dat alles wat op internet geschreven werd inderdaad het geval was en keek er voorafgaande aan de reis dan ook naar uit om bij Tick Tock Diner te gaan ontbijten.

Na een korte wandeling van een kleine 3 minuten kwamen we om iets voor 9:00 uur 's ochtends bij het restaurant aan. Het restaurant bevond zich in het bekende hotel The New Yorker, ook van de keten Wyndham, en zag er vanaf de buitenkant al gelijk als een diner uit. Zilveren platen waren aan de muur bevestigt en dat bleek bij binnenkomst in de zaak ook het geval. Neonverlichting, gekleurde banken, tafels, stoelen en grote klokken versierden het restaurant en creëerden samen de echte dinersfeer. Ik merkte niks van het feit dat het restaurant zich in een aparte ruimte van het hotel bevond en dat vond ik prettig. We werden met z'n vieren door een vriendelijke hostess welkom geheten en gebracht naar een van de vrije booths.

Een groot aantal tafels, stoelen en booths waren reeds bezet met mensen wie aan het ontbijten waren en ik moet zeggen dat de meeste gerechten er inderdaad erg goed uitzagen. De porties waren bovendien vrij groot en dus verheugde ik me al op het gerecht wat ik zou gaan bestellen. De menukaart bestond uit een dik boekje met een ringband en bevatte ontzettend veel verschillende gerechten. Ik vond het boekje veel op de menukaart van The Cheesecake Factory lijken, ook qua opmaak, kleurstelling en indeling van het geheel. Ik bladerde het boekje even door en toen ik bij het onderdeel aankwam waar de "pancakes & crepes" waren beschreven besloot ik eens even goed te lezen wat er allemaal werd geserveerd, ik wilde natuurlijk wel een keuze maken waar ik later geen spijt van zou gaan krijgen.

We bestelden 3 koffie ($ 2,75 per stuk, met daarbij onbeperkte refills) en een glas Coca-Cola en doken vervolgens weer de menukaart in. Eigenlijk hoefde ik helemaal niet lang na te denken over welke pannenkoeken ik zou gaan bestellen, toen ik de Hershey's Chocolate Chip Pancakes zag staan was ik namelijk al verkocht. Ik had zin in chocolade en pannenkoeken dus die combinatie was perfect. Bij de pannenkoeken konden tevens wat extra ingrediënten worden besteld, zoals bijvoorbeeld ham, worst of eieren, maar ook aardbeien, banaan of ijs. De combinatie van chocolade met bacon vind ik lekker en dus besloot ik om bij mijn pannenkoeken met chocoladestukjes ook 2 plakken gebakken bacon te bestellen. De pannenkoeken zouden daarnaast geserveerd gaan worden met boter en esdoorn-siroop, dus ik had mijn calorieën voor die dag al een heel eind te pakken.

De andere gerechten welke aan tafel werden besteld waren de Red Velvet Pancakes, dit waren rode pannenkoeken met vanille en een roomkaas-glazuur, de Tex-Mex omelet (een omelet met avocado, tomaat, jalapenopepers, uien en cheddar-kaas) en de Country Omelet (een omelet gevuld met gerookte ham, cheddar-kaas en een saus, geserveerd met een bagel). Stuk voor stuk lekkere gerechten als je het mij vraagt, al is het voor een ontbijt natuurlijk allemaal best overdreven. Ik hou juist van die overdrevenheid en daarom vind ik het prachtig om in Amerika vrijwel de hele reis dat soort gerechten te eten. Nadat we de bestelling hadden doorgegeven werden onze bekers koffie, welke nog half vol waren, weer helemaal tot aan de rand toe gevuld en er werd ook weer een nieuw glas cola neergezet.

Tijdens het wachten op ons ontbijt kletsten we wat over wat we die dag zouden gaan doen (naar het One World Trade Center Observatory, Little Italy en Staten Island) en over de afgelopen dagen van de vakantie. Tevens maakte ik nog wat foto's van het restaurant en toen zag ik ineens een grote vitrine staan met allemaal heerlijke taarten. Ik zei dat als ik na de pannenkoeken nog ruimte had dat ik dan wel een stuk van een van die taarten zou willen gaan proberen. Even later werden onze ontbijtgerechten geserveerd en toen wist ik al dat er geen taart meer in zou zitten op die ochtend. Op het bord welke ik geserveerd kreeg lagen 3 mooie ronde pannenkoeken met heerlijk knapperig gebakken stukken bacon en de siroop werd er apart bij geserveerd. De porties van de andere mensen aan tafel waren ook groot en ik wist al dat het niet allemaal op zou komen en ik ook van iedereen wat moest of wilde proeven.

Ik ruilde een van mijn Hershey's Chocolate Chip Pancakes met een Red Velvet Pancake en het genieten kon gaan beginnen. Beide soorten pannenkoeken waren erg lekker, maar uiteindelijk ging mijn voorkeur toch uit naar het gerecht wat ikzelf had besteld. De combinatie van het zoete van de chocolade en het hartige van de bacon was perfect en het duurde dan ook niet lang voordat ik mijn bord helemaal leeggegeten had. Ik heb ook nog wat van de Country Omelet opgegeten, daar bleef namelijk nog wat van over en ik kan het dan niet over mijn hart verkrijgen om dat stuk dan te laten liggen. Ik weet dat het niet goed is van mezelf, maar ja zo is het nou eenmaal. De Country Omelet smaakte goed, maar kwam bij lange na niet in de buurt van mijn pannenkoeken.

De bekers koffie en cola werden nogmaals gevuld en toen we vrijwel alle borden leeg hadden gegeten kregen we de rekening uitgereikt. In het totaal moesten we $ 63,80 betalen, daar kwam dan nog een fooi bij. De fooi op de bon werd aangegeven vanaf 15%, dit percentage is in de binnenstad van New York hoger dan wat ik gewend ben in andere steden van het land. We raakten nog wat aan de praat met onze serveerder en gaven hem een mooie fooi mee. Ik vond het grappig om te zien dat hij deze fooi zelf in zijn zak stopte en dus niet in een fooienpot zoals hier in Nederland ging. Het principe van de fooien is in Amerika toch echt heel anders dan bij ons. Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar tijdens mijn eerste reizen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan had ik er soms toch nog wel wat moeite mee.

Nadat we de rekening hadden betaald liepen we nog even door het restaurant heen en ik keek nogmaals naar de vitrine met de taarten, Helaas paste zo'n groot stuk taart er niet meer bij in mijn maag en dat vond ik wel jammer, maar ik had ook geen zin om me helemaal tegen te gaan eten. Een stuk meenemen schoot ook niet op, omdat we pas weer in de avond bij het hotel terug zouden zijn. We verlieten het restaurant via de zijingang en kwamen zo opeens binnen in de lobby van The New Yorker, dat vond ik een hele vreemde gewaarwording. We hadden allemaal heerlijk gegeten en konden er voorlopig weer tegenaan. Ik was blij dat we het Tick Tock Diner hadden bezocht voor het ontbijt en kan het iedereen die naar New York City op vakantie gaat van harte aanbevelen om op een van de ochtenden bij Tick Tock Diner te gaan eten.