maandag 12 juni 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: T.G.I. Friday's - Cardiff, Wales

Amerikaans restaurant in het buitenland: T.G.I. Friday's
Adres: St David's Dewi Sant Cardiff, Bridge St, Cardiff CF10 2EP, Verenigd Koninkrijk

Een tijdje geleden ben ik voor de eerste keer naar Wales op vakantie geweest, de stad Cardiff stond een lang weekend op het programma en ik heb me er erg goed weten te vermaken. Natuurlijk heb ik voorafgaande aan de reis gekeken of dat er Amerikaanse ketenrestaurants in de stad aanwezig waren en net als in bijna elke grote Britse stad was dat het geval. Onder andere Five Guys Burgers & Fries (waar ik in de toekomst over zal schrijven), Shake Shack, de ijssalon Baskin-Robbins, Auntie Anne's Pretzels en het door mij zeer geliefde T.G.I. Friday's waren aanwezig in de stad. Voor onze eerste avond plande ik dan ook gelijk een bezoek in aan het laatstgenoemde restaurant, zodat we de reis qua eten gelijk goed zouden kunnen gaan beginnen.

T.G.I. Friday's is een Amerikaanse restaurantketen welke zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Er woonden destijds veel modellen, secretaressen en andere jonge, alleenstaande mensen aan de oostkant van Manhattan in de buurt van de Queensboro Bridge en hij hoopte dat het openen van een bar hem zou helpen om vrouwen te ontmoeten. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft het restaurant zich uit weten te breiden tot een keten met internationaal meer dan 900 restaurants in 60 landen, daarbovenop komen dan ook nog eens de vele honderden vestigingen van het restaurant in Noord-Amerika.

Ontdek Amerika per camper, nog nooit zo voordelig!

In Cardiff sliepen we in het Clayton Hotel Cardiff, een mooi hotel aan de rand van het centrum van de stad. Vanuit het hotel zou het 7 minuten lopen zijn naar de vestiging van T.G.I. Friday's. Echter liepen we in eerste instantie verkeerd en moesten we op straat vragen hoe we bij het restaurant moesten komen. Gelukkig wist een aardige vrouw precies de weg en legde ons goed uit hoe we bij het restaurant konden arriveren. Het restaurant bevond zich in een winkelcentrum en daarom hadden we het in eerste instantie niet kunnen vinden. Het winkelcentrum had de naam St David's Dewi Sant Shopping Centre en toen we er aankwamen zag ik aan de buitenkant van het gebouw al gelijk een groot bord van T.G.I. Friday's hangen. We waren gelukkig dus goed gelopen en betraden het winkelcentrum.

Bij binnenkomst van het winkelcentrum bevond de vestiging van T.G.I. Friday's zich gelijk aan de rechterkant (we kwamen binnen via de achterkant van het gebouw, dus niet via de hoofdstraat). Ik zag ook al andere Amerikaanse restaurants, waaronder Shake Shack, en las tevens dat er vestigingen van Auntie Anne's en Krispy Kreme Doughnuts in het gebouw aanwezig waren. De buitenkant van de vestiging van T.G.I. Friday's zag er mooi uit. Een ronde bar hing in de lucht en op de muur was de bekende tekst "In here, it's always friday" beschreven. Het geheel voelde gelijk vertrouwd en door de geur die uit het restaurant kwam liep het water me al gelijk in de mond. We betraden het restaurant en kregen vervolgens van de hostess een zoemer mee, welke zou gaan trillen wanneer er een tafeltje voor ons beschikbaar zou zijn.

Ik keek vast even rond in het restaurant en zag dat het met verschillende thema's was ingericht. Op verschillende plaatsen hingen en stonden attributen van films, waaronder een groot beeld van Hulk, foto's van Alice in wonderland, Avatar en Home Alone. Een andere zijde van het restaurant was helemaal beplakt met foto's en posters van muzikanten en bands en weer een ander gedeelte had een sportthema, waarbij er onder andere ijshockey-, basketbal-, American Football- en skatespullen waren gebruikt. Ik was erg onder de indruk van de grote wand die beplakt was met een enorme poster van Times Square in New York City. Tijdens het maken van de foto's van het restaurant begon onze zoemer al te trillen en op te lichten en dat betekende dat er een tafel voor ons vrij was gekomen. We liepen terug naar de hostess en werden vervolgens naar onze tafel toe begeleidt.

We namen plaats aan een kleine houten tafel, een soort halve booth, en kregen de menukaarten uitgereikt. Na even gekeken te hebben besloten we om eerst een klein voorgerecht te bestellen. We kozen voor het "Garlic Ciabatta Bread", welke bestond uit 4 stukken ciabatta-brood met Monterey Jack kaas en knoflook. Tevens bestelden we er allebei een flesje Honkers Ale van de Amerikaanse brouwerij Goose Island bij. We wilden nog even wachten met het bestellen van de hoofdgerechten, zodat het niet allemaal te snel achter elkaar geserveerd zou worden. Hier was ik wel blij mee, want het voorgerecht stond namelijk al binnen enkele minuten bij ons op tafel. Ik moet zeggen dat het brood met de knoflook en kaas erg lekker smaakte. We hadden allebei 2 stukken en het duurde dan ook niet lang voordat we deze op hadden.

Nadat we het voorgerecht op hadden gegeten besloten we om ook de hoofdgerechten te bestellen. Ik heb lang getwijfeld tussen een aantal gerechten, zo wilde ik de pittige "Green Chili Cheeseburger", maar ook de "Bacon & Mushroom Alfredo" pasta graag proberen, maar uiteindelijk kwam ik toch weer bij mijn oude vertrouwde gerecht uit, welke ik ontzettend lekker vind en ook maar geen genoeg van kan krijgen, de "Ultimate Jack Daniel's Double Glazed Ribs" oftewel de spareribs met de heerlijke Jack Daniel's saus. Dit gerecht zou worden geserveerd met gefrituurde uienringen, rode kool-salade en frietjes en daar had ik op dat moment echt ontzettend veel trek in. Dit gerecht werd door ons allebei besteld, we gingen natuurlijk voor de "Full Racks" (volledige strengen), zodat onze borden flink gevuld zouden zijn.

Ik ben gedurende de afgelopen jaren al vrij vaak bij verschillende vestigingen van T.G.I. Friday's wezen eten en ik denk dat ik in 80% van de gevallen de spareribs met de Jack Daniel's saus heb besteld. Het heeft me elke keer zo goed gesmaakt dat ik er nu ook weer echt naar aan het uitkijken was. De tijd dat we aan het wachten waren totdat de gerechten geserveerd werden leek dan ook erg lang te duren, maar toen we de borden voorgeschoteld kregen bleek dat het met de wachttijd eigenlijk ontzettend mee viel. In het totaal hebben we ongeveer een kwartier moeten wachten, dus dat was eigenlijk gewoon normaal. De eerder bestelde biertjes hadden we inmiddels opgedronken en dus besloten we om allebei nog wat te drinken te bestellen. We bestelden een Mexicaans biertje van Pacifico Clara en een Kopparberg Strawberry Lemon cider.

De hoofdgerechten waren inmiddels dus geserveerd en ik wist wederom gelijk dat ik geen verkeerde keuze had gemaakt. Wat zagen die spareribs er lekker uit zeg, niet normaal. Nu ik weer naar de foto kijk komt er weer een lach op mijn gezicht. Het grote vierkante warme bord was volledig bedekt met etenswaren. In het midden lag de volledige streng spareribs met daarbovenop een drietal gefrituurde uienringen en aan de ene zijkant lag de salade met een extra bakje Jack Daniel's saus en de frietjes lagen aan de andere kant van het bord. De drankjes waren inmiddels ook weer geserveerd en dus kon het echte genieten gaan beginnen. Ik begon met het opeten van de uienringen, natuurlijk gebruikte ik de Jack Daniel's saus als een lekkere dipsaus en ik moet zeggen dat het heerlijk was, Daarna verder met de spareribs, de salade en de frietjes. Het vlees was ontzettend mals en viel heel eenvoudig van het bot af, daar hou ik van. De combinatie van het vlees met de salade, de friet en natuurlijk de saus was echt verrukkelijk.

De "Ultimate Jack Daniel's Double Glazed Ribs" blijft toch wel echt een van mijn favoriete Amerikaanse gerechten. Ik zag dat ik niet de enige was wie het gerecht lekker vond, want het bord werd aan de overkant van de tafel ook helemaal leeg en schoon gegeten. We zeiden tegen elkaar dat het echt lekker was, maar dat onze magen nu wel vol zaten. Helaas kon er dan ook geen dessert meer bij, ondanks dat ik er eigenlijk wel zin in had, maar vond het ook niks om een groot gedeelte te moeten laten staan. We vroegen daarom dan ook maar de rekening en kregen deze na even gewacht te hebben uitgereikt. In het totaal moesten we £ 61,67 betalen, omgerekend zo'n € 74,00. Een vrij hoog bedrag natuurlijk voor ons 2 samen, maar dat maakte niet veel uit. We hadden heerlijk gegeten en waren weer een nieuwe ervaring bij een Amerikaanse keten rijker. Het volgende bezoek aan een internationale vestiging van T.G.I. Friday's staat ook alweer op het programma, de volgende keer zal ik een vestiging van het restaurant in Dublin gaan bezoeken, daar kijk ik alweer naar uit.