Pagina's

zaterdag 19 augustus 2017

Restaurant: Koa Pancake House - Honolulu, Hawaii

Restaurant: Koa Pancake House
Adres: 1139 12th Ave, Honolulu, HI 96816, Verenigde Staten

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten hou ik ervan om in Amerika te ontbijten met pannenkoeken. Voorafgaande aan mijn reis naar Oahu was ik dan ook op zoek naar leuke restaurants die pannenkoeken op het menu hadden staan. Ik had al vestigingen van IHOP, Eggs 'n Things en The Original Pancake House gevonden en op een gegeven moment vond ik ook de Hawaiiaanse keten Koa Pancake House. Ik keek even op de menukaart van het restaurant en werd al snel enthousiast. Er stonden allerlei verschillende soorten pannenkoeken en wafels op het menu en dus schreef ik het restaurant op, om een van de vestigingen te gaan bezoeken op de ochtend voorafgaande aan ons bezoek aan het waterpark Wet 'n Wild Hawaii.

De eerste vestiging van Koa Pancake House werd in het jaar 1988 door het echtpaar Il Man en Sam Soon Chung geopend als een ontbijt- en lunchrestaurant op het eiland Oahu, Hawaii. Het restaurant werd ontworpen met behulp van Hawaiiaanse Koa, een van de mooist getextureerde houtsoorten van de wereld, van daaruit is het eerste Koa Pancake House ontstaan. Om het merk uit te breiden besloten de Chungs om in 2001 een tweede locatie te openen en sindsdien zijn er een zestal Koa Pancake Houses geopend welke verspreidt liggen over het eiland. In 2014 werd de keten overgenomen door Juno Chung, de zoon van Il Man en Sam Soon, waardoor het bedrijf in de familie is gebleven. Juno Chung is van plan om de keten uit te breiden en vestigingen van Koa Pancake House te openen op de andere eilanden van Hawaii.




We stonden al redelijk vroeg in de ochtend op om vanuit het Coconut Waikiki Hotel, waarin we verbleven, met onze huurauto te rijden naar het Koa Pancake House. De rit duurde, doordat het vrij druk op de weg was, iets langer dan een kwartiertje. Gelukkig bracht onze navigatie ons er in één keer naartoe en konden we de auto parkeren op een gratis parkeerplaats. Het logo van het restaurant hing aan de zijkant van het gebouw en dus wisten we dat we goed zaten. We liepen om het gebouw heen en kwamen uit bij de entree van het restaurant. De ramen van het restaurant waren beplakt met Hawaiiaanse stickers van krijgers, schildpadden, bloemen en planten en we werden op een hartelijke manier uitgenodigd om het restaurant te betreden.

Het restaurant was inderdaad ingericht met heel veel hout, de muren, gedeelten van het plafond, en de counter waren bedekt met hout. De tafels en stoelen waren van hout en ook de nodige accessoires in het restaurant waren van hout. Dit zorgde voor een hele fijne en gezellige sfeer. Ik zag dat er veel lokale bevolking in de zaak aanwezig was en dat betekende volgens mij dat het een goed restaurant zou zijn. De gerechten moesten aan de counter besteld worden, het menu stond op grote borden beschreven welke voor de keuken waren opgehangen. Gelukkig waren er ook een aantal papieren menukaarten aanwezig in het restaurant, zodat ik van dichtbij en op mijn gemak kon kijken wat ik wilde gaan bestellen.





Het menu bestond uit allerlei verschillende soorten omeletten, gerechten met ei, pannenkoeken, crêpes, wafels, hamburgers, sandwiches, salades, bijgerechten en Hawaiiaanse specialiteiten. De Hawaiiaanse specialiteiten maakten mij aan het twijfelen over wat ik wilde gaan bestellen. De Mahi Benedict en de Loco Moco zorgden ervoor dat ik misschien van mijn pannenkoeken af wilde gaan stappen, maar omdat het restaurant Koa Pancake House heette wilde ik uiteindelijk toch voor een van de verschillende soorten pannenkoeken gaan. Ik vond het nog vrij lastig om een keuze tussen de verschillende soorten pannenkoeken te maken, de Chocolate Chip Pancakes klonken me goed in de oren, maar die had ik tijdens de reis al vaker op en omdat ik toch iets Hawaiiaans wilde bestellen koos ik voor de short stack (3 stuks) Macadamia Nut Pancakes (pannenkoeken met macadamia noten, geklopte boter en siroop).

Het andere gerecht dat werd besteld was de Blueberry Waffle, deze wafel met blauwe besjes, geklopte boter en siroop leek mij ook lekker, maar ik had dan zelf misschien liever voor de Macadamia Nut of de Red Velvet wafel gegaan. We bestelden er allebei ook iets te drinken bij en kozen voor een hete thee en ikzelf nam een koffie. In het totaal hoefden we slechts $ 12,77 af te rekenen, een ontzettend laag bedrag. Hierdoor was het goed te merken dat we ons niet meer in het toeristische gedeelte van Honolulu bevonden. Ik moest lachen om de prijzen van de koffie ($1,25) en thee ($ 0,95), vooral ook omdat we er onbeperkte refills bij kregen. Mijn pannenkoeken kostten $ 5,25 en de wafel $ 4,75. Dat was nou echt een keer lekker goedkoop ontbijten. We kregen een bon uitgereikt en mochten ergens plaats gaan nemen, de bestelling zou worden gebracht.

We gingen aan tafelnummer 12 zitten en dat gaf ik gelijk even door aan de bediening, zodat ze niet hoefden te zoeken. Ik keek nog eens om me heen en genoot, we waren aan de andere kant van de wereld, het was prachtig weer, we zaten in een gezellig restaurant tussen de Hawaiiaanse bevolking en er werden verse pannenkoeken voor me gebakken. Beter dan dat kon de dag eigenlijk niet beginnen. De koffie en thee welke we besteld hadden, hadden we inmiddels al uitgereikt gekregen. De bekers waren gemaakt van piepschuim, zodat de inhoud lekker warm bleef. Ik vond het leuk dat het logo van het restaurant ook op de bekers was afgedrukt, dat zorgde voor iets extra's. De koffie smaakte heerlijk, dat vond ik trouwens van alle koffie welke ik in Hawaii gedronken heb, de koffiebonen die werden gebruikt waren allemaal heerlijk van smaak en lekker sterk.





Na heel even gewacht te hebben op ons ontbijt werden de gerechten geserveerd. Er werd gebruik gemaakt van papieren bordjes, plastic bestek en papieren cups met boter en eerlijk gezegd vond ik dat wel wat hebben. Het had iets authentieks, wat ontzettend goed paste bij de rest van het restaurant. De pannenkoeken zagen er lekker uit, de stukjes Macadamianoot waren heerlijk met het beslag meegebakken en zaten verwerkt in de pannenkoeken. De bovenste pannenkoek was bestrooid met poedersuiker. Op de tafel stond, onder andere, een fles met siroop waar ik flink gebruik van heb gemaakt. Ik vind het altijd lekker om mijn pannenkoeken in het siroop te laten zwemmen en dus kon ik het ook die keer niet laten. De smaak van de pannenkoeken met de geklopte boter, de stukjes macadamianoot en de siroop was heerlijk. De lekkere bittere koffie erbij maakte het helemaal compleet. De wafel met blauwe bessen was ook heerlijk, ik heb er een stukje van geproefd en was er onder de indruk van.

Het duurde niet lang voordat we alles helemaal op hadden gegeten. Ik baalde er eigenlijk van dat ik geen full stack van 5 pannenkoeken ($ 6,35) had besteld, maar dat was misschien ook wel weer iets teveel van het goede geweest. We gooiden onze bordjes en bestek netjes weg in de afvalbak en ik liet mijn beker met koffie nog een keer vullen. Vervolgens verlieten we het restaurant en gingen op weg naar Wet 'n Wild Hawaii. Ik vond het ontbijt bij Koa Pancake House erg de moeite waard. De gerechten waren heerlijk en de prijzen waren zeer laag. De prijs-kwaliteitsverhouding was extreem goed en ik hoop dat de keten niet alleen verder in Hawaii zal uitbreiden, maar dat het ook naar het vaste land van Amerika toe zal komen. De gerechten en prijzen moeten ze dan wel hetzelfde houden, ik heb er veel vertrouwen in dat het dan kan uitgroeien tot een van de grootste ontbijtketens van het land.