Pagina's

dinsdag 12 september 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: The Counter: Custom Built Burgers - Dublin, Ierland

Amerikaans restaurant in het buitenland: The Counter: Custom Built Burgers
Adres: 20 Suffolk St, Dublin, 2, Ierland


Een tijdje geleden ben ik een aantal dagen naar Dublin op vakantie geweest. De stad Dublin is erg leuk, alleen hadden we de pech dat we een aantal dagen regen hebben gehad. Maar goed, Ierland staat bekend om het druilerige weer en helaas hebben wij er veel van mee kunnen maken. Voorafgaande aan de reis heb ik gezocht naar Amerikaanse restaurants welke in Dublin aanwezig zouden zijn en al snel had ik er een aantal gevonden. Op mijn lijstje met te bezoeken Amerikaanse restaurants schreef ik een vestiging van Hard Rock Cafe en TGI Fridays op en vervolgens zag ik dat er ook een vestiging van The Counter in de binnenstad van Dublin aanwezig was. Ik had in Amerika nog nooit een restaurant van The Counter bezocht en daardoor leek het me extra leuk om bij die vestiging in Dublin wat te gaan eten. Ik schreef The Counter op als het restaurant welke we de eerste avond zouden gaan bezoeken en ik keek er naar uit om er naartoe te gaan.

The Counter is een restaurantketen welke aangepaste gourmet-hamburgers aanbiedt. In het totaal kunnen er, met de aangeboden ingrediënten, meer dan een miljoen mogelijke hamburgercombinaties worden gemaakt. De eerste vestiging van The Counter werd in 2003 opgericht in Santa Monica, Californië door Jeff Weinstein. Op dit moment zijn er een kleine 50 vestigingen van The Counter te vinden, niet alleen in de Verenigde Staten, maar bijvoorbeeld ook in Maleisië, Saudi Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Ghana en dus ook in Ierland. De keten groeit snel en heeft inmiddels ook een zusterconcept opgericht, Build genaamd, van die keten zijn er inmiddels ook al 5 verschillende vestigingen op de wereld. In Dublin zijn er een tweetal verschillende vestigingen van The Counter te vinden en ik heb het restaurant op Suffolk Street bezocht.






Vanuit het Jurys Inn Christchurch hotel, waarin we verbleven, was het een wandeling van een kleine 10 minuten om bij The Counter terecht te komen. Vanaf een afstandje zag ik de neonverlichting van The counter hangen en ik wist dat we goed waren gelopen. We keken heel even op de menukaart en besloten om er naar binnen toe te gaan. Er stond geen hostess te wachten en daarom besloten we maar om zelf aan een van de vrije tafels plaats te nemen. Veel van de houten tafels in het restaurant waren bezet, mensen zaten aan de bar, en iedereen was een hamburger met friet aan het eten. Ik pakte een aantal menukaarten van de bar en deelde deze aan de rest van de tafel uit. Onze tafel was niet gedekt en daarom besloot ik om ook maar wat bestek en servetjes te pakken. Op zich natuurlijk een gek iets, maar omdat er geen hostess was zat er verder weinig anders op.

We bepaalden eerst even wat we wilden drinken, er kon gekozen worden uit een aantal frisdranken, milkshakes, floats en alcoholische dranken. We kozen voor een Coca-Cola, een Fanta en zelf bestelde ik een 8 Degrees Sunburnt biertje. Dat Ierse biertje had ik nog nooit op en ik vond het wel grappig om met het regenachtige weer een bier met de naam Sunburnt te bestellen. Nadat we deze bestelling hadden doorgegeven doken we weer even de verschillende menukaarten in om te kijken welke hoofdgerechten we zouden gaan bestellen. Er was een mogelijkheid om zelf een hamburger helemaal samen te stellen, er lag een blad op tafel met een potlood, op dat blad stonden zeer veel verschillende keuzemogelijkheden. Er kon gekozen worden uit verschillende soorten vlees, gewichten van het vlees, kazen, sauzen, toppings, premium toppings, bijgerechten en broodjes. Ik vond het lastig om via het Create Your Own Burger formulier een hele hamburger samen te stellen, omdat ik heel veel dingen lekker vind en daarom koos ik voor een hamburger van het standaard menu.





Ik had gelezen dat er voor hamburgers zonder broodje, geserveerd op sla, kon worden gekozen en dat wilde ik eigenlijk wel een keer proberen. Ik koos daarom voor de Bison & Brie burger, dit was een hamburger van bizon-vlees met brie, gedroogde bessen, verse jalapeños, wortelstrengen, gemengde groentes en abrikozensaus. Dit alles zou dus niet op een broodje maar op sla worden geserveerd en ik was benieuwd naar hoe het zou gaan smaken. Verder aan tafel werd er gekozen voor de mini's (dit waren een viertal sliders oftewel kleine hamburgers, met cheddar-kaas, augurk, rode uien en groenten) en de Old School hamburger (een grote hamburger op een broodje, met cheddar-kaas, sla, tomaten, rode uien, augurk en groenten). We kozen er samen ook een aantal bijgerechten bij, namelijk de gewone friet en zoete aardappelfriet, een bakje coleslaw en een bord met gefrituurde uienstrengen.

Nadat we de bestelling van onze hoofdgerechten hadden doorgegeven spraken we over onze eerste dag in Dublin. We vonden het een mooie en gezellige stad, alleen baalden we wel van het weer. We hadden bijna de hele middag met de paraplu op moeten lopen en dat was zonde. We hadden ook al wel lekker in de pub gezeten, maar wilden natuurlijk ook nog wat van de stad zien. De drankjes werden op een gegeven moment geserveerd en nadat ik het flesje had leeggeschonken in het erbij geserveerde glas kon het genieten gaan beginnen. De Sunburnt was een lekkere Irish Red Ale, een rood biertje met een volle smaak. Ik nam er een paar slokken van en besloot om de rest van het biertje even te laten staan, totdat we ook onze hamburgers en de verschillende bijgerechten geserveerd hadden gekregen.





Op een gegeven moment kwam onze serveerster er aan met een aantal flink belegde borden. Het bord met de 4 mini's zag er erg goed uit, de sliders lagen over het bord verspreidt met het broodkapje er nog nog niet bovenop. Het bord met de Old School hamburger was iets minder vol bedekt, maar daar zou door alle bijgerechten snel verandering in gaan komen. Mijn Bison & Brie burger kreeg ik geserveerd in een diep bord. Onderop lag het sla en alle andere ingrediënten waren daarbovenop gelegd met daar weer bovenop de burger met brie. De tafel was verder gevuld met een tweetal grote borden met bijgerechten en een bakje salade. Ik vond het er erg lekker en smakelijk uitzien en wilde daarom ook snel beginnen.

Ik pakte wat van de zoete aardappelfrietjes en at deze samen met wat saus op. De smaak was heerlijk en ik ging vervolgens verder met mijn burger. De combinatie van de verschillende ingrediënten was erg lekker, het zoete van de besjes en abrikoos samen met het hartige van de brie en het vlees was verrukkelijk. Ik heb het broodje niet gemist, want nu proefde ik alle andere smaken juist veel beter. De gefrituurde uienstrengen waren ook heel erg lekker, vooral door de verschillende sausjes welke erbij waren gezet, maar de portie was wel veel te groot. Het lukte ons met zijn drieën niet om het bord met de gefrituurde uien ook maar voor de helft op te krijgen. De coleslaw, zoete aardappelfrietjes en andere frietjes hadden we wel bijna allemaal op. Ik vond het heel erg lekker en ik denk dat ik in de toekomst nog wel eens vaker een hamburger zonder broodje, op sla, zal gaan bestellen.

Nadat onze tafel af was geruimd kregen we de rekening uitgereikt. In het totaal moeten we € 60,50 betalen, iets meer dan € 20,00 per persoon. Een mooi bedrag waarvoor we lekker hadden gegeten. Mijn eerste ervaring met The Counter was goed, het begon een beetje stroef doordat er geen hostess aanwezig was en we zelf de menukaarten en het bestek moesten pakken, maar de verschillende hamburgers en bijgerechten welke geserveerd werden die hebben een hele hoop goed weten te maken. Ik hoop in de toekomst ook eens een vestiging van The Counter in de Verenigde Staten te gaan bezoeken, en ben benieuwd hoe de ervaring daar dan zal zijn. Wanneer de hamburgers net zo lekker smaken als in Dublin, dan moet het zeker wel goed gaan komen.