Pagina's

maandag 3 september 2018

Themepark attractie: Universal Studios Florida - Orlando, Florida

Themepark attractie: Universal Studios Florida
Adres: 6000 Universal Blvd, Orlando, FL 32819, Verenigde Staten


Het eerste pretpark van Universal welke ik heb bezocht is Universal Studios Florida. Ik ging destijds voor de eerste keer naar Orlando en was voorafgaande aan de reis heel erg benieuwd naar alles wat ik zou gaan zien en mee zou gaan maken. Ik heb destijds zo’n fijne dag gehad dat ik besloot om een paar jaar later nogmaals terug te keren. Voor vandaag heb ik een fotoverslag voor jullie met alle afbeeldingen welke ik tijdens mijn twee bezoeken aan Universal Studios Florida heb gemaakt. Jullie zien onder andere foto’s van attracties welke inmiddels al gesloten zijn en van shows en parades die helaas niet meer lopen. Het is een stukje geschiedenis van het attractiepark, maar er staan ook voldoende foto’s bij van attracties welke wel nog steeds actief zijn of zelfs nog niet zo heel lang geleden geopend zijn.

Universal Studios Florida werd op 7 juni 1990 (tegelijk met Universal Studios Hollywood) geopend in Orlando, Florida en maakt onderdeel uit van het Universal Orlando Resort. Het park staat elk jaar in de top 10 van meest bezochte attractieparken ter wereld. In het totaal zijn er een zevental themagebieden te vinden in het park welke allemaal zijn gelegen aan een grote centrale lagune. Elk van de 7 gebieden heeft zijn eigen thematisering, attracties, shows, restaurants en winkels. Wanneer je het park binnenloopt kom je uit bij Production Central (de oude Nickelodeon Studio’s stonden voorheen in dit gebied) hier zijn gelijk een aantal zeer goede attracties te vinden, zoals Despicable Me Minion Mayhem (een simulator in een grote zaal), Transformers The Ride-3D (een geweldige darkride) en de Hollywood Rip Ride Rockit rollercoaster.

Tenzing Travel - Florida


Wanneer je het park met de klok mee rondloopt kom je vervolgens uit bij het gebied met de naam New York. De attracties Race Through New York Starring Jimmy Fallon (ik ben er helaas nog niet in geweest) en de Revenge of the Mummy (snelle achtbaan in het donker) staan in dit gedeelte van het park. Vervolgens kom je uit in San Francisco, dit gebied van het park heeft tegenwoordig nog maar één enkele attractie, namelijk Fast & Furious – Supercharged, welke in de plaats is gekomen voor Disaster en de Beetlejuice Monster Revue Show. Een gebied in het park waar ik ook nog niet eerder ben geweest is The Wizarding World of HarryPotter – Diagon Alley, waar een aantal verschillende attracties gethematiseerd naar de Harry Potter-reeks in gevestigd zijn. Nu ik zo met dit verslag bezig ben realiseer ik me dat het wel weer tijd wordt om het park opnieuw te gaan bezoeken, er is voor mij genoeg nieuws te zien en te beleven.

Het volgende themagebied van het park is World Expo, de show Fear Factor Live en de leuke Shooting darkride Men in Black Alien Attack kunnen hier worden bezocht. Een van mijn favoriete onderdelen van Universal Studios Florida is Springfield: Home of the Simpsons, het dorpje van Bart Simpson en zijn familie. The Simpsons Ride simulator is hierbij de hoofdattractie. Vervolgens wordt er ook aan de kinderen gedacht in de Woody Woodpecker’s KidZone, naast een aantal attracties en speeltoestellen voor de kleintjes staat hier ook de leuke darkride E.T. Adventure en de show Animal Actors on Location. Het laatste gedeelte van het park heeft de naam Hollywood, hier zijn voornamelijk winkels en restaurants, waaronder een Mel’s Drive-In, te vinden, maar er is ook ruimte gemaakt voor de Universal Orlando’s Horror Make-up show.




Het park is niet echt groot, veel attracties staan dicht bij elkaar en wanneer je op een niet al te drukke dag buiten het weekend gaat ben je makkelijk in staat om alle attracties op één dag te kunnen doen. Wanneer je ook alle shows erbij zou willen zien, dan is dat, indien je alles goed plant, ook nog wel mogelijk. In de avond speelt de show Universal's Cinematic Spectacular: 100 Years of Movie Memories, welke ik erg de moeite waard vind. Er worden allerlei fragmenten van films uit het verleden geprojecteerd op het water met geluid, vuur en lichteffecten en mijn aanbeveling is om, wanneer je alle attracties al gedaan hebt, wel in het park te blijven om deze show te gaan zien. De leukste attracties in het park, welke ik tot nu toe heb gedaan, zijn Transformers The Ride 3D, Revenge of theMummy, E.T. Adventure en The Simpsons Ride.

Zoals ik net al heb aangegeven is er sinds mijn laatste bezoek aan het park erg veel veranderd, er zijn veel attracties (onder andere Jaws, Disaster, Beetlejuice, Jimmy Neutron’s Nicktoon Blast en Twister) verdwenen, maar er zijn ook een hoop nieuwe attracties voor teruggekomen. Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar alle nieuwe attracties en ik hoop in de toekomst dan ook nogmaals terug te gaan keren naar Universal Studios Florida. Het park blijft constant in beweging en daarom blijft het aantrekkelijk om het opnieuw te gaan bezoeken. Zelf vind ik het wel jammer dat de oude attracties verdwijnen, het liefst zou ik zien dat er alleen maar nieuwe attracties bij gaan komen en dat er niks wordt afgebroken, zodat het park zich steeds verder uitbreidt. Universal Studios blijft qua attracties voor mij een van de meest vooraanstaande attractieparken ter wereld, de thematisering komt ook steeds dichter in de buurt van Disney en daardoor is het voor hen een zeer geduchte concurrent.