Pagina's

zaterdag 8 december 2018

Activiteit: Pacific Aviation Museum Pearl Harbor - Honolulu, Hawaii

Activiteit: Pacific Aviation Museum Pearl Harbor
Adres: 319 Lexington Blvd, Honolulu, HI 96818, Verenigde Staten


Inmiddels hebben jullie al meerdere keren kunnen lezen over de dag waarop ik Pearl Harbor in Honolulu, Hawaii bezocht. Ik schreef over het USS Arizona Memorial, het USS Battleship Missouri Memorial en het USS Bowfin Submarine Museum & Park. Vandaag wil ik nogmaals een blog wijden aan een van de bezienswaardigheden welke binnen het terrein van Pearl Harbor is te bezoeken, namelijk het Pacific Aviation Museum op Ford Island. Het bezoeken van dit museum was, net zoals de overige activiteiten binnen Pearl Harbor, inbegrepen bij mijn Go Oahu Card welke ik voorafgaande aan de reis naar Hawaii had gekocht. Deze Go Oahu Card heeft mij gedurende de gehele reis veel geld bespaard, de belangrijkste en bekendste toeristische attracties op het eiland Oahu waren met deze kaart te bezoeken en ik heb er dan ook gretig gebruik van gemaakt. Het Pacific Aviation Museum kende ik al van de televisieserie Hawaii Five-0, en vanwege de beelden welke ik op televisie er van zag leek het me erg leuk en interessant om het zelf ook te bezoeken.   

Het Pacific Aviation Museum vertelt het verhaal van de luchtvaartgeschiedenis van de Verenigde Staten vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog voor dat land. Het museum bevindt zich grotendeels in Hangar 37 op Ford Island, dit is een voormalige watervliegtuigloods van bijna 3 hectare groot. Er worden vintage vliegtuigen en displays tentoongesteld en tevens wordt de mogelijkheid geboden om in gevechtsvluchtsimulators een gesimuleerde vlucht te maken. Ook wordt Hangar 79 gebruikt, dit is van oorsprong een restauratie-hangar, maar bevat nu tentoonstellingen van verschillende helikopters, straalvliegtuigen en burgervliegtuigen. Het museum heeft als doel om de bezoekers te laten begrijpen welke rol de luchtvaart heeft in de verdediging van de vrijheid van een land. Er worden onder andere verhalen vertelt en beschreven van de mannen wie daadwerkelijk in de tentoongestelde vliegtuigen hebben gevlogen. 




Om bij het museum terecht te komen moesten we vanuit het USS Arizona Memorial Visitor Center een pendelbus nemen, deze vertrok elke 10 minuten. We mochten geen tassen en dergelijke meenemen en daarom besloten we dan ook om onze spullen veilig in een kluisje op te bergen. Na een korte rit arriveerden we op Ford Island en de grote hangar met de tekst Pacific Aviation Museum kwam in zicht. Nadat we de bus uit waren gestapt en het museum in gingen werden onze tickets gescand en vervolgens werden we verzocht om door te lopen naar een ruimte waar een film zou worden gaan vertoond. We kregen een korte documentaire te zien over de verrassingsaanval van Japan op Pearl Harbor, ik was er stil van en vond het zeer indrukwekkend om te zien.  Nadat de film was afgelopen liepen we door een gang en kwamen terecht in een ruimte waar het eilandleven in Hawaii voor het jaar 1941 was uitgebeeld.

Vervolgens werd er een authentiek Japans Zero-vliegtuig getoond zoals die op het Japanse vliegdekschip Hiryu eruit had gezien bij zonsopgang op 7 december 1941. De overgang van vrede naar oorlog werd op deze manier nagebootst en het greep me behoorlijk aan. We zagen een licht burgervliegtuig welke tijdens de aanval werd neergeschoten en ook een P-40 gevechtsvliegtuig welke tijdens de noodlottige dag was opgestegen vanaf Wheeler en Haleiwa Feild. De hangar waarin we terecht waren gekomen was ontzettend groot. Overal waar ik om me heen keek zag ik gevechtsvliegtuigen, zoals een echte B-25B Mitchell, een SBD Dauntless Dive Bomber en een F4F Wildcat. Deze vliegtuigen waren allemaal tentoongesteld in een levensechte omgeving of zelfs in diorama's, dit zorgde bij mij voor een zeer realistische en onvergetelijke ervaring. Het deed echt wat met me, zoals de hele dag in Pearl Harbor wat met me deed. Het ontroerde me en ik was zeer onder de indruk geraakt van al datgene wat ik tijdens die dag heb gezien.




Er was een expositie over Amelia Earhart, de eerste vrouw welke de Atlantische
Oceaan over heeft gevlogen, en tevens werd het punt aangegeven waar zij net na het opstijgen in haar poging om de wereld rond te vliegen is neergestort. Buiten de hangar stonden nog allemaal andere gevechtsvliegtuigen welke we mochten bezichtigen. De straaljagers en helikopters zagen er van dichtbij toch allemaal een stuk groter uit als dat ik voorafgaande aan mijn bezoek aan het museum had verwacht. In Hangar 79 werd er via vlaggen en borden informatie gegeven over de piloten welke in de Tweede Wereldoorlog hadden gevlogen en ook daar waren weer de nodige vliegtuigen, maar ook legervoertuigen bij tentoongesteld. Een grote Amerikaanse vlag was aan het einde van de hal vol trots opgehangen en ik vond dat mooi om te zien. Ik las de verschillende borden en vlaggen met informatie en besefte me heel goed welke impact de aanval op Pearl Harbor heeft gehad op onze vrijheid van vandaag.

Nog eenmaal liepen we naar buiten om te kijken naar alle vliegtuigen en ander materieel wat daar nog stond. Ik nam plaats in een straaljager en er werden wat foto’s van me gemaakt. Ik vond het erg speciaal om in zo’n vliegtuig te zitten, de ruimte waarin ik zat was wel aan de kleine kant en ik vond het knap dat de piloten een oorlog in zo’n kleine ruimte konden voeren. Het was niks voor mij, dat had ik toen ook alweer snel in de gaten. Nadat we het gehele museum hadden gehad en vrijwel alles wel hadden gezien besloten we om terug te gaan naar de opstaphalte van de pendelbus, welke ons vervolgens weer terugbracht naar het USS Arizona Memorial Visitor Center. Nadat we daar weer uit waren gestapt hadden we alle activiteiten in Pearl Harbor welke we wilden doen gedaan en hadden we genoeg gezien en meegemaakt om de rest van de dag onder de indruk van te blijven. Ik vond mijn bezoek aan Pearl Harbor en alle verschillende gedenktekens en musea op het terrein geweldig, het was een ervaring welke ik nooit zal vergeten.