dinsdag 4 december 2018

Restaurant: Finagle A Bagel - Boston, Massachusetts

Restaurant: Finagle A Bagel
Adres: 3108, 277 Cambridge St, Boston, MA 02114, Verenigde Staten

Voorafgaande aan mijn reis naar Boston ben ik een ruime tijd op zoek geweest naar allerlei verschillende ontbijtrestaurants in de buurt van het hotel waarin ik destijds verbleef. Het viel me op dat er, in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse steden waar ik ben geweest, weinig nationale ketens in de stad aanwezig waren. Buiten het feit dat er op elke hoek van de straat wel een Dunkin’ Donuts gevestigd was viel het met de overige ketens best wel tegen. Dit was voor mij aanleiding om wat meer onbekende restaurants, onafhankelijke zaken en lokale ketens te gaan bezoeken tijdens de reis. Een van deze lokale ketens was Finagle a Bagel, dit restaurant schreef ik op om er te gaan ontbijten tijdens onze eerste ochtend in Boston. Ik vind het altijd wel lekker om de dag met een bagel te beginnen, dus dat moest bij Finagle a Bagel wel goed gaan komen dacht ik zo. Bovendien bevond de zaak zich op slechts 2 minuten lopen van het Wyndham Boston Beacon Hill, dus we hoefden niet ver te lopen.

Finagle a Bagel is al sinds het jaar 1998 een begrip in Boston. De volledig natuurlijke, met de hand gemaakte bagels, welke in kleine batches in roterende ovens worden gemaakt met de beste ingrediƫnten, worden inmiddels in 28 verschillende staten van Amerika gegeten. De organisatie bestaat echter slechts uit een viertal locaties, welke allemaal in en rondom Boston zijn gesitueerd. In plaats van het hanteren van een franchise om het aantal locaties en het bedrijf te laten groeien, richt de onderneming zich op de markt van de groothandel. Elke bagel wordt vers gemaakt in de bakkerij in Newton, Massachusetts, en gaat vervolgens door naar de verschillende distributiecentra in het land. De organisatie houdt zich daarnaast bezig met catering, er worden broden, muffins, scones, cakes en natuurlijk bagels geleverd in de wijde omgeving van Boston en ze kunnen partijen van 8 tot en met 800 personen aan. Daarbij zijn er dus ook nog de vier locaties van waaruit de producten worden verkocht, en ik ben naar de locatie op Cambridge Street toe geweest.

Rondreizen door de Verenigde Staten | FOX.nl

Het was een zware ochtend, de dag ervoor waren we aangekomen in Boston en vervolgens naar een aantal kroegen in de binnenstad toe geweest. De lange reis en de jetlag in combinatie met alcohol zorgden er toch voor dat ik wat minder fris opstond op onze eerste volledige dag in Boston. Een goeie bak koffie met een lekker broodje zou er dus wel ingaan en daar was ik ook echt aan toe. Gelukkig was het slechts een korte wandeling naar de vestiging van Finagle a Bagel. Toen we bij het restaurant aankwamen maakte ik eerst wat foto’s van de voorzijde van de zaak en vervolgens ging ik er naar binnen. Er hing een heerlijke geur in het restaurant waar ik gelijk wat van opknapte. Het restaurant zag er netjes uit, de bagels lagen in rekjes klaar om verkocht te worden en ook allerlei zoetigheden lagen bij elkaar op borden en schalen. Ik keek even naar de platen waarop het menu stond afgebeeld en dacht even na over wat ik zou willen gaan bestellen.

Het menu was heel erg divers, er werden bagels, scones, koekjes, plakken cake, allerlei zeer rijkelijk belegde sandwiches en natuurlijk ook bagels aangeboden. Tevens kon er gekozen worden voor een ontbijtbord vol met roerei, bacon, hash browns en een bagel, dat laatste leek me iets teveel van het goede, maar een lekkere bagel met roomkaas en aardbeienjam zou er wel in gaan. Het was ook nog wel even kiezen welke bagel het zou gaan worden, want er stonden veel verschillende soorten op het menu. Uiteindelijk koos ik er voor om voor de veilige bagel met sesamzaadjes te gaan. Er werd gevraagd of dat ik wilde dat de bagel geroosterd werd en die vraag beantwoorde ik bevestigend. Om weer helemaal bij te komen bestelde ik er ook een medium beker koffie bij, dat kon ik namelijk erg goed gebruiken op die vroege ochtend. Verder werd er ook nog gekozen voor een geroosterde, pittige jalapeno bagel belegd met roerei en pastrami met daarbij een glazen flesje Coca-Cola.

Normaal gesproken hou ik ook altijd van de Italiaanse pastrami, maar het leek me beter om voor de mildere smaken te gaan en mijn maag even wat rust te gunnen. In het totaal hoefden we slechts een bedrag van minder dan $ 15,00 te betalen, dus het was een erg voordelig ontbijt. Onze bestelling werd klaargemaakt en we namen plaats aan een van de vrije tafels in het restaurant. Het was een komen en gaan van gasten en bezoekers, mensen namen op weg naar hun werk nog even een beker koffie en een bagel mee en ik vond het fijn om weer in Amerika te zijn. De manier van het opstarten van de dag van de mensen in Amerika is toch heel anders dan bij ons in Nederland. Het lijkt wel alsof niemand in de Verenigde Staten zelf thuis ontbijt eet of koffie drinkt. Ik keek nog even rond in de zaak en zag dat er ook zakjes chips van Cape Cod werden verkocht, dat gebied stond nog op ons to do-lijstje om later tijdens de vakantie te gaan bezoeken en ik vond het grappig om te zien.

Na een paar minuten gewacht te hebben werden we geroepen, onze bestelling was klaar en we kregen het op een rond zwart dienblad uitgereikt. De bagels waren in vetvrij papier van Finagle a Bagel verpakt en daar hou ik altijd wel van. Het voelt voor mij dan namelijk als een cadeautje welke uitgepakt dient te worden. Ik geniet altijd zo van elke maaltijd in Amerika en het uitpakken van de etenswaren helpt daar zeker aan mee. Ik had dus een medium beker koffie besteld, maar voor Nederlandse maatstaven was het echt een grote beker. Ik vond het niet erg en was er eigenlijk wel blij mee. Ik nam voorzichtig de eerste slok en merkte dat het een redelijk slappe bak was. Voor even was ik weer vergeten dat de Amerikaanse koffie toch heel anders smaakt dan de koffie hier. Maar goed, ik moest het ermee gaan doen, er zat verder weinig anders op. Wel liep ik nog even naar een tafeltje waar kannen melk stonden om in de koffie te doen en die melk zorgde er uiteindelijk toch wel voor dat de koffie voldoende smaak kreeg. Suiker doe ik er nooit in, dat vind ik niet lekker.

Mijn bagel pakte ik vervolgens voorzichtig uit en de geur welke tevoorschijn kwam was heerlijk. De verse bagel, die zojuist warm was gemaakt en geroosterd voelde van de buitenkant lekker hard en knapperig aan en de binnenkant was zacht en alvast ingesmeerd met een dikke laag roomkaas. Ik had er een tweetal bakjes met aardbeienjam bij gekregen en deze probeerde ik open te maken. Het was nog wel even lastig om de plastic bovenkanten van de bakjes af te krijgen, maar na even ermee gepield te hebben waren ze toch geopend en kon ik de bagel met de jam gaan besmeren. De bagel was voorafgaande aan het serveren alvast doormidden gesneden, dus dat hoefde ik niet meer zelf te doen. Het eerste bakje jam gebruikte ik voor de ene helft van de bagel en het andere bakje voor de andere helft. Vervolgens nam ik de eerste hap en ik was tevreden. De combinatie van de hartige bagel, met de zoete jam en de smaak van roomkaas was heerlijk en precies wat ik nodig had.

Ik had sinds mijn vorige reis naar Amerika al geen bagel meer op, ik eet ze namelijk alleen op vakantie, en ik voelde me meteen weer een stuk beter. Tussen het eten van de bagel door dronk ik de beker koffie rustig op. Ik werd weer langzaamaan de oude en kreeg steeds meer zin in de rest van de dag. Dat was maar goed ook, want we hadden een vol programma, net zoals eigenlijk elke dag van de reis. De jalapeno bagel welke belegd was met de ei en pastrami bleek ook ontzettend goed te smaken, ik zag namelijk dat deze binnen enkele minuten na het uitpakken volledig en vakkundig was verslonden. De Coca-Cola werd erbij gebruikt om alles snel weg te kunnen werken. Ik vond dat wel grappig om te zien. Nadat we een klein kwartiertje in het restaurant hadden gezeten waren we klaar met het ontbijt. Ik had nog wel een klein beetje koffie over, maar daar had ik geen trek meer in en gooide het weg. Gelukkig was ik weer een heel eind opgeknapt en klaar voor de rest van de dag. Het ontbijt bij Finagle a Bagel heeft hiervoor gezorgd en het is me dus erg goed bevallen!