Pagina's

maandag 18 oktober 2021

Activiteit: Washington Monument - Washington D.C., District of Columbia

Activiteit: Washington Monument
Adres: 2 15th St NW, Washington, DC 20024, Verenigde Staten

Een van de activiteiten die ik zeker wilde gaan doen in Washington D.C. was het bezoeken van het Washington Monument. Het Washington Monument is een 169 meter hoge obelisk in de National Mall, gebouwd ter nagedachtenis aan George Washington, de eerste president van de Verenigde Staten van Amerika. De obelisk ligt ten oosten van de Reflecting Pool en het Lincoln Memorial. Het monument is 's werelds hoogste obelisk en gemaakt van graniet, marmer en het gneis van blauwe steen. In het jaar 1848 werd er begonnen aan de bouw van het presidentiële monument. Na 6 jaar werd de bouw voor een periode van maar liefst 23 jaar, van 1854 tot 1877, stopgezet vanwege een gebrek aan financiële middelen, de Amerikaanse Burgeroorlog en de strijd om de controle over de Washington National Monument Society. In 1884 was de bouw van de stenen structuur eindelijk gereed, echter werd het interne ijzerwerk, de heuvel en de installatie van gedenkstenen pas in 1888 voltooid. Een kleurverschil van het marmer, zichtbaar op ongeveer 46 meter hoogte, laat zien waar de constructie in 1877 werd stopgezet en later hervat met marmer uit een andere bron. Het monument werd al op 21 februari 1885 ingewijd, maar echter pas officieel geopend op 9 oktober 1888. Elk jaar bezoeken zo'n 700.000 mensen het Washington Monument en het leek mij ook geweldig om er naar binnen en boven toe te gaan.

De kaarten om het Washington Monument te kunnen bezoeken regelde ik voorafgaande aan de reis via Internet. De tickets waren gratis, echter moesten er wel reserveringskosten en handelingskosten worden betaald. Voor 4 toegangsbewijzen moest ik $ 8,85 betalen, dat was natuurlijk maar een schijntje, want voor dat bedrag zouden we wel met een lift 150 meter de lucht in gaan en uitzicht krijgen over Washington D.C! Dat was tenminste de bedoeling, want een paar weken nadat ik de entreekaarten gekocht had vond er een aardbeving plaats aan de oostkust van de Verenigde Staten en die zorgde voor schade aan het Washington Memorial. Deze schade leidde er toe dat het voor bezoekers niet meer mogelijk was om de obelisk te bezoeken. Het was te gevaarlijk geworden en alles moest eerst worden gerepareerd. Tijdens mijn bezoek aan Washington D.C. heb ik het Washington Memorial vanuit alle hoeken, randen en standen gezien, maar datgene waar ik voorafgaande aan de reis het meest naar uitkeek heb ik dus helaas niet kunnen doen. Ik hoopte nog dat de renovaties op tijd klaar waren, maar dat bleek niet het geval. Het bezoeken van het observatiedeck van het Washington Memorial blijft dus op mijn wensenlijstje staan, wellicht dat ik in de toekomst nog eens in de hoofdstad van Amerika zal verblijven en dan ga ik het zeker opnieuw proberen, want het lijkt me geweldig om mee te mogen maken.