Pagina's

woensdag 6 oktober 2021

Restaurant: Da Nico Ristorante - New York City, New York

Restaurant: Da Nico Ristorante
Adres: 164 Mulberry St, New York, NY 10013, Verenigde Staten


In New York City zijn heel veel verschillende buurten te vinden, een daarvan is Little Italy. Tijdens mijn vakanties in New York ben ik driemaal naar deze Italiaanse buurt geweest. Vooral gedurende The Feast of San Gennaro is het erg de moeite waard om naar Little Italy toe te gaan. In en rondom Mulberry Street ruikt het altijd heerlijk en dat komt door alle lekkere Italiaanse gerechten die overal worden verkocht. Van al die geuren krijg je een ontzettende trek en daardoor ben je al snel genoodzaakt om ergens bij een restaurant naar binnen toe te gaan of op het terras te gaan zitten. De een-na-laatste keer dat ik in de Italiaanse buurt van New York was en een flinke trek had gekregen ben ik op het terras van Da Nico Ristorante gaan zitten. Het restaurant, dat in het jaar 1993 werd geopend, vormt een belangrijk onderdeel van de Italiaans-Amerikaanse gemeenschap van New York. Het is een familiebedrijf dat claimt de meest verse Italiaanse keuken, met de lekkerste pasta's en pizza's, van de hoogste kwaliteit te serveren. Er hebben in het verleden veel beroemde mensen bij Da Nico gegeten, waaronder een flink aantal spelers van de Yankees en oud burgemeester Giuliani. Zelf wilde ik ook wel eens gaan proeven of dat de gerechten van het restaurant echt zo lekker zouden smaken.

Het was druk op het terras, na even gewacht te hebben kwam er een tafel voor 4 personen vrij waaraan wij plaats namen. De menukaarten werden uitgereikt en we bestelden direct allemaal een Peroni Nastro Azzurro biertje. Op de kaart stonden pizza's, broodjes, voorgerechten, salades, pasta's, lunch- en hoofdgerechten beschreven. Wat ik apart vond was de tekst die aangaf dat gerechten niet gedeeld mochten worden. We bestelden allemaal een pizza en kozen voor de Quatro Formaggi, de Della Casa, de Salsiccia en zelf nam ik de Fiesta, want ik vond het een feestje om weer in Little Italy te zijn. Het duurde wel eventjes voordat alle pizza's op tafel stonden, ze waren heerlijk vers, hadden een dunne bodem en een goede korst. Het beleg op elke pizza was voldoende, niet overdreven veel, maar gewoon goed. Alle pizza's waren in vieren gesneden, dus elk kwart hoefde je alleen maar dubbel te vouwen en dan kon je het eenvoudig opeten. De smaak was goed, het was niet de beste pizza die ik ooit heb gegeten, maar het was wel gewoon lekker. Bovendien gaf de sfeer van Mulberry Street toch ook wat extra's. In het totaal moesten we een bedrag van iets meer dan $ 100 afrekenen, dat vond ik best fors voor één pizza en biertje per persoon, maar in New York is dat vrij gebruikelijk. We hadden lekker gegeten op een leuke locatie en dat was het belangrijkste.