zondag 7 november 2021

Restaurant: Bubba Gump Shrimp Co. - Miami, Florida

Restaurant: Bubba Gump Shrimp Co.
Adres: 401 Biscayne Blvd, Miami, FL 33132, Verenigde Staten

Tijdens mijn, tot nu toe, eerste en enige verblijf in Miami sliep ik in het Dorchester Miami Beach Hotel & Suites aan Collins Avenue, op loopafstand van Miami Beach. Er waren veel restaurants in de nabije omgeving te vinden, maar ik vond het ook leuk om een keer in een andere buurt te gaan eten. Destijds beschikten we nog niet over een huurauto, waardoor we genoodzaakt waren om gebruik te maken van het openbaar vervoer en shuttlebussen. Op 2 van de dagen hadden we echter tickets voor de Hop On, Hop Off bussen die op meerdere locaties in en rondom Miami stopten. Het openbaar vervoer in Miami vond ik niet veel soeps en daarom was ik extra blij met de Hop On, Hop Off bussen. Een van de stops van de Day Tour oftewel de Red Loop was Bayside Marketplace, een openluchtwinkelcentrum met twee etages in het centrum van Miami, Florida, langs de oevers van Biscayne Bay en de jachthaven van de stad. Bayside Marketplace is een van de drukst bezochte toeristische trekpleisters in Miami en biedt een entertainmentervaring met dagelijks livemuziek, restaurants, bars en familie-evenementen in een prachtige omgeving aan het water. Er zijn 140 verschillende soorten zaken te vinden, met bovendien ook nog eens 50 karren en kiosken in en rondom het gebied. Een van de restaurants die gevestigd is binnen Bayside Marketplace is Bubba Gump Shrimp Co, daar ben ik naartoe geweest om er te lunchen.

Bubba Gump Shrimp Co. is een vis- en garnalenrestaurantketen dat volledig geïnspireerd is op de film Forrest Gump, met Tom Hanks in de hoofdrol. Deze film is in de zomer van 1994 uitgekomen. De eerste vestiging van het restaurant werd 2 jaar na het verschijnen van de film geopend in Monterey, Californië en door de jaren heen zijn er veel nieuwe locaties bijgekomen en is de keten ontzettend gegroeid. Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 40 vestigingen van het restaurant te vinden (onder andere zo'n 30 in Amerika, 4 in Mexico en verschillende locaties in Maleisië, Hong Kong, Indonesië, Japan, de Filipijnen, Spanje, Canada en Engeland). Het aantal vestigingen van de keten neemt nog steeds toe. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Houston, Texas. Het moederbedrijf van Bubba Gump Shrimp Co. is Viacom, de organisatie die tevens de eigenaar is van Paramount Pictures, de distributeur van de film Forrest Gump. Het restaurant is vernoemd naar de hoofdpersonages uit de film met de namen Benjamin Buford oftewel "Bubba" Blue (Mykelti Williamson) en Forrest Gump (Tom Hanks). Het menu van Bubba Gump Shrimp Co. bestaat voornamelijk uit garnalengerechten, maar er worden ook andere zeevruchten, Cajun-gerechten, evenals Zuid- en Noord Amerikaanse-gerechten geserveerd. Aangezien de personages Forrest en "Bubba" respectievelijk uit Alabama en Louisiana kwamen.

Vanaf de South Beach Stop aan Collins Avenue moesten we vrijwel de volledige route in de Hop On, Hop Off bus blijven zitten. Wanneer de bus de route andersom had gereden waren we binnen enkele minuten al bij Bayside Marketplace aangekomen. Nu zagen we eerst nog het Holocaust Memorial, Mid Beach, North Beach, Fontaineblue, Downtown Miami en Little Havana, voordat we bij onze plaats van bestemming arriveerden. Zo hadden we wel een mooie toeristische rit en zagen we wat van de omgeving. De bus stopte aan de voorzijde van het Island Queen Cafe en vanaf daar was het eigenlijk maar een paar meter lopen naar de entree van Bubba Gump Shrimp Co. De façade van het houten gebouw was dit keer grijs, het blauw-rode logo van de keten viel daardoor nog wat meer op. We betraden de zaak en werden vriendelijk welkom geheten. Het viel me al op dat het vrij rustig was in het Bayside Marketplace en datzelfde was het geval in het restaurant. Er waren slechts een paar tafeltjes bezet en we hoefden dan ook niet te wachten totdat we ergens plaats mochten nemen. We werden naar een tafel gebracht, waarop het logo van de zaak groot stond afgebeeld en daaromheen waren de plaatsnamen geschreven van de steden waar nog andere locaties van Bubba Gump Shrimp Co. gevestigd waren. Ik zag er al direct een paar waar ik eerder ook was geweest en dat vond ik wel leuk.

De gehele ruimte was gethematiseerd, foto's van de acteurs van de film Forrest Gump hingen aan de wanden en naast ons stonden vele tientallen flesjes hete saus. Ik vond het weer heel erg prettig om bij een, voor mij, nieuwe vestiging van Bubba Gump Shrimp Co. te gaan eten en ik had zin in een lekker visgerecht. We waren er voor de lunch, dus we zouden niet al te grote gerechten gaan bestellen. Toen ik eenmaal de menukaart uitgereikt had gekregen vond ik het nog wel lastig om een keuze te maken. Ik wilde iets van de voorgerechten bestellen en uiteindelijk koos ik voor de gebakken calamaris met geroosterde rode en groene pepers en citroen. Dit voorgerecht werd geserveerd met een bakje rode Marinara saus en Chili Ancho aioli. Aan de overkant van de tafel werd de Maker's Mark Glazed Salmon besteld, dat gerecht bestond uit gegrilde zalm op een bed van broccoli en rijst, geserveerd met Maker's Mark Bourbon-saus. Zelf hou ik helemaal niet van zalm en broccoli, dus kon me niet voorstellen dat het lekker zou zijn. Ook bestelden we er een glas cola en voor mezelf een Budweiser (ik was toen nog niet met speciaalbier bezig) bij. Doordat het natuurlijk zo rustig was in het restaurant duurde het ook helemaal niet lang voordat de gerechten op tafel stonden, we hebben er nog geen 10 minuten op hoeven wachten. Ik vond dat niet erg, want had toch al best trek gekregen van de rit met de Hop On, Hop Off bus.

Mijn gefrituurde calamaris waren geserveerd in een puntzak, op een soort van krantenpapier, waardoor het echt die authenticiteit van het eten van een vismaaltijd aan zee mee kreeg. Dat vond ik toch wel wat extra's hebben. De combinatie van smaken van de inktvisringen, het lekkere krokant gebakken laagje eromheen, met de pepers en citroensap was heerlijk. Ik wisselde de sausjes met elkaar af, zodat elke hap weer anders smaakte. De portie was voor mij voldoende, vooral gezien het nog redelijk vroeg op de dag was en we later ook nog bij Shake Shack zouden gaan eten. Ik had het zakje wel redelijk snel leeg, maar besloot om verder niks meer te bestellen. Het was heel erg lekker geweest en heb er van genoten. Het gerecht met de zalm, broccoli en rijst werd niet volledig opgegeten, omdat het wat teveel was. Normaal gesproken zou ik dan hebben geholpen om het bord toch leeg te krijgen, maar nu sloeg ik een ronde over, omdat ik het gewoon echt niet lekker vind. De borden werden afgeruimd en we kregen de rekening uitgereikt, in het totaal moesten we zo'n $ 50 betalen, inclusief belasting en fooi. Best een fors bedrag, maar we wisten dat we ook voor de ervaring in het restaurant zouden moeten betalen. Na deze heerlijke lunch was het tijd om de rest van Bayside Marketplace te bekijken en vervolgens zijn we met de Hop On, Hop Off bus weer terug naar het hotel gegaan. Gelukkig was dat toen maar 1 halte en dus enkele minuten rijden. De lunch bij Bubba Gump Shrimp Co. was weer lekker en ik vind het altijd de moeite waard om de keten te bezoeken tijdens mijn vakanties in Amerika.