Pagina's

donderdag 28 april 2022

Activiteit: Criss Angel Believe - Las Vegas, Nevada

Activiteit: Criss Angel Believe
Adres: 3900 S Las Vegas Blvd, Las Vegas, NV 89119, Verenigde Staten


Een van mijn vakanties die ik in Las Vegas heb gevierd was een speciale reis voor mij. Ik ging destijds met vrienden, waaronder mijn vader, naar Sin City. Normaal gesproken plan ik altijd alle reizen, maar destijds was alles wat we gingen doen een verrassing voor mij en liet ik het geheel op me afkomen. Ik speelde destijds wel het spel MyVegas (een Facebook-spel, waarmee gratis activiteiten en overnachtingen in Las Vegas vrij te spelen zijn) en ik had mijn codes doorgegeven, zodat mijn Loyalty Points gebruikt konden worden om wat leuke dingen voor tijdens de reis mee te regelen. Gedurende de 6 dagen dat we in Nevada waren heb ik alles op me af laten komen en per dag zag ik wel wat we allemaal zouden gaan doen. Ik moet eerlijk toegeven dat dat ook wel een keertje lekker was. Ik hoefde nu niet alles te regelen en dus ook nergens rekening mee te houden. Op de laatste avond van de reis stond het bezoeken van een show op het programma. Het zou de show Believe van Criss Angel gaan zijn. Iedereen had voorafgaande aan de reis MyVegas gespeeld, waardoor we met z'n 7-en allemaal een gratis ticket vrijgespeeld hadden. De voorstelling vond plaats in het Luxor en daar moesten we dus ook onze entreekaarten ophalen. Toen er werd verteld wat we gingen doen werd ik direct enthousiast, destijds had ik nog niet eerder een show van een illusionist in Las Vegas gezien en ik was daarom extra benieuwd naar datgene wat zou komen.

De voorstelling Criss Angel Believe was de zesde show van Cirque du Soleil in Las Vegas. Het ging op 31 oktober 2008, met een gala-opening, in première in het Believe Theatre van het Luxor hotel. De hoofdrolspeler van de show was natuurlijk de illusionist Criss Angel. Hij beweerde 15 jaar lang bezig te zijn geweest met het ontwikkelen van aspecten van de voorstelling. In eerste instantie had hij de bedoeling om met Believe op Broadway te staan, maar uiteindelijk tekende hij een contract bij MGM Mirage Resorts en werd hij een van de vaste acts in het Egyptisch gethematiseerde resort aan de Strip van Sin City. Het was destijds de eerste keer dat Cirque du Soleil een show bouwde rond een individuele artiest. De gehele productie werd door MGM voorgefinancierd met een bedrag van 100 miljoen Dollar. Criss Angel beschreef de show als een weerspiegeling van de demonen in zijn hoofd, het goede dat daar is, de engelen, liefde en lust. Hij speelde in Believe een Victoriaanse edelman die op zoek was naar liefde en zijn bestaan ​​wilde vinden in de surrealistische wereld. De reacties van het publiek waren in eerste instantie ronduit negatief. 2 maanden na de opening werden de tickets al met 40% korting aangeboden. De negatieve recensies en het gebrek aan magie in de show hebben ervoor gezorgd dat er in 2010 maar liefst 30 nieuwe illusies aan Believe werden toegevoegd. 
 



De recensies van het publiek waren dus allesbehalve goed, waarschijnlijk werden de entreekaarten daarom ook gratis via MyVegas weggegeven. Ik wist dat voorafgaande aan mijn bezoek van de show nog niet, maar na afloop van de voorstelling was ik het eigenlijk wel met alle kritiek eens. Believe bestond uit een aantal verschillende scenes, met allemaal hun eigen, maar soortgelijke, illusies. Naast Criss Angel waren er ook nog een aantal andere figuren actief, waaronder de Crimson, de antagonist ofwel de kwade kracht van Believe. Kayala was de tegenhanger van Crimson, zij was de wederkerige liefde van Criss. De assistenten van Criss waren Ushers en heetten Maestro, Luigi, Slim en Lars. Bovendien was er ook nog Lucky, het witte konijn, dit was eigenlijk de mascotte van de voorstelling en in de winkel voor het theater werd er veel merchandise van verkocht. Na de opening van de show begon Criss aan de illusies, zo lukte het hem om in een afgesloten doos een papiertje te krijgen met daarin de naam, locatie en een gekozen woord dat door een van de toeschouwers van de voorstelling was genoemd. Daarna waren er een aantal lugubere acts aan de beurt, zo werd Criss bijvoorbeeld geëlektrocuteerd, Lucky verpletterd en vervangen door Criss die vervolgens weer uit elkaar gescheurd werd. Daarna werd hij weer in elkaar gezet om daaropvolgend te verdwijnen in de mist. Voor even zweefde Criss boven het podium en verdween weer.

Dit verschijnen, verdwijnen en weer verschijnen vond meerdere keren, op verschillende manieren, tijdens de show plaats. Het was vrij eentonig en daardoor ook niet echt boeiend. Op een gegeven moment zaten we onderling maar wat met elkaar te ouwehoeren en hadden wat minder aandacht voor de voorstelling. We keken daardoor opzij en zagen Criss onze rij op komen lopen, terwijl "hij" ook op het podium bezig was. Het was natuurlijk niet de bedoeling dat we hem al zagen, maar hadden het gelijk in de gaten. "Oh, daar komt hij al aan hoor" zeiden we tegen elkaar en moesten lachen. Hij ging met een capuchon over zijn hoofd op de stoel zitten en op een gegeven moment scheen er een spotlight op hem en stond hij ineens op. Doordat we hem al aan zagen komen, toevallig net op onze rij, was de magie natuurlijk een heel eind verdwenen. De acts daarna bevatten ook weer veel dood en verderf, maar elke keer kwam het natuurlijk weer goed en leefde Criss en zijn geliefden gewoon nog. Het was een herhaling van zetten, met telkens de illusie van bloed en duisternis. Ik vond het een teleurstellende show en had er veel meer van verwacht. De illusies kwamen veelal op hetzelfde neer, sterven en weer terug opstaan uit de dood, verdwijnen en weer verschijnen. Na een paar keer had ik dat wel gezien en geloofde ik het wel. Met mij waren vele anderen, de rest van de groep vond de show Believe namelijk ook erg tegenvallen en was het eigenlijk zonde van onze tijd. Gelukkig hadden we geen geld aan de tickets uitgegeven, want dat zou helemaal balen zijn geweest.