Pagina's

zaterdag 16 april 2022

Activiteit: GameWorks - Las Vegas, Nevada

Activiteit: GameWorks
Adres: 3785 S Las Vegas Blvd, Las Vegas, NV 89109, Verenigde Staten


Door de jaren heen zijn er in Las Vegas ontzettend veel nieuwe attracties en activiteiten bijgekomen, maar in de tussentijd zijn er daar ook weer veel van verdwenen en vervangen door nieuwe en andere bezienswaardigheden. Een van de activiteiten die maar liefst 15 jaar aanwezig was op de Strip was de vestiging van GameWorks. Deze grote game- en Arcadehal was gesitueerd tussen M&M's World en de Coca-Cola Store in. GameWorks bevond zich op die locatie vanaf 1997 tot 2012 en het is inmiddels dus al bijna 10 jaar gesloten. De felle lichten en de kakofonie aan geluidseffecten brandden en speelden de laatste jaren op doordeweekse middagen voor een grotendeels lege hal. De hoge huur, vanwege de prominente plaats op de strip, en de daarbij komende lage klandizie hebben ertoe geleid dat de vlaggenschip-locatie van GameWorks haar deuren heeft moeten sluiten. Het huurcontract liep af en er is destijds voor gekozen om het niet meer te verlengen, maar om een nieuwe locatie te zoeken in Town Square. Inmiddels is de vestiging in Town Square ook al gesloten. Ik vind het mooi om hier op mijn blog toch nog wat herinneringen op te halen aan GameWorks. Ik bezocht de hal vol met computer-spellen en Arcadekasten tijdens mijn eerste verblijf in Las Vegas, gedurende het laatste volledige jaar van aanwezigheid van het entertainment-center in het hart van de Strip. Destijds zag ik al dat het beste er wel een heel eind van af was.

GameWorks was een keten van locatiegebaseerde entertainmentcentra, het werd opgericht in juli 1996 en is blijven bestaan tot december 2021. De keten was eigendom van ExWorks Capital, en is oorspronkelijk opgericht in een joint venture van Sega en de filmstudios DreamWorks SKG en Universal Studios. De filmmaker Steven Spielberg leverde daarbij een grote creatieve input. De eerste locatie werd in 1997 in Seattle geopend, deze locatie is ook tot aan het einde van GameWorks blijven bestaan. Er kwamen meer vestigingen bij, maar door de jaren heen is de organisatie ook al tweemaal eerder failliet geraakt. In Amerika zijn er een kleine 30 vestigingen van de keten geweest, deze waren vooral gelegen in de grotere shopping malls van het land, en op het laatste moment waren er daar nog een zestal van over.  Door het ontstaan van grote financiële moeilijkheden, als gevolg van Covid-19, is er aan het einde van 2021 het besluit genomen om de stekker uit alle resterende locaties te trekken. Ook waren er in het verleden in andere landen zaken van GameWorks te vinden, maar ook die zijn al geruime tijd niet meer geopend. De dichtstbijzijnde stond van 2001 tot 2003 in Wenen, Oostenrijk. De verschillende vestigingen van de organisatie boden een breed scala aan van arcades en videospellen, met daarnaast tevens ook nog full-service restaurants en bars, om tussen het spelen van de spellen door lekker iets te eten en te drinken.

De vestiging van GameWorks in Las Vegas bezocht ik na een lunch bij Wendy's. Het was iets na 13:00 uur op een woensdagmiddag in september en ik had zin om een paar computerspelletjes te spelen. De entree tot GameWorks was gratis en ik had de verwachting dat het best druk zou zijn op de locatie. Niets bleek echter minder waar, we waren een van de weinigen die in het complex aanwezig waren en vrijwel alle speelkasten waren onbezet. Verschillende spellen heb ik gespeeld, overal moest een paar Dollar voor betaald worden en dan kon je even spelen, totdat je af ofwel Game Over was. Zo heb ik een paar rondes Mario Kart gedaan, dat ik goed kende van de Nintendo, en op de motoren van Harley Davidson gezeten. Ook vond ik het leuk om het schietspel van Rambo te doen en ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk "vijanden" neer te schieten. Het leukste spel was Let's Go Jungle!: Lost on the Island of Spice, waarbij we in een jeep plaats moesten nemen en met machinegeweren monsters in de jungle van ons af probeerden te houden. Dit spel kende ik al van DisneyQuest in Orlando, daar hadden we het volledig uitgespeeld, maar dat kwam ook door het feit dat we daar niet Game Over konden gaan en onbeperkt levens hadden. Het was fijn dat we bij elk spel snel en eenvoudig bij konden komen, maar doordat het zo rustig was op de locatie ontbrak er toch ook wel de nodige sfeer. Nadat we een aantal spellen gespeeld hadden besloten we dan ook om GameWorks te verlaten. Het was mijn eerste en tevens laatste keer in de hal, want tijdens mijn volgende verblijf in Las Vegas was GameWorks vervangen door het warenhuis Marshalls.

Amerikaanse prepaid simkaart