maandag 4 april 2022

Activiteit: La Jolla - San Diego, Californië

Activiteit: La Jolla
Adres: La Jolla, San Diego, Californië, Verenigde Staten

Voorafgaande aan mijn eerste verblijf in San Diego, Californië, ben ik op zoek gegaan naar leuke activiteiten om te doen in de omgeving van de stad. Ik wilde sowieso naar SeaWorld San Diego, Legoland California en de San Diego Zoo, maar omdat we ongeveer één week in het uiterste zuidwesten van Californië zouden gaan verblijven, moest er natuurlijk wel wat meer op het programma staan dan alleen het bezoeken van de hiervoor genoemde pretparken en dierentuin. We beschikten destijds nog niet over een huurauto, dus waren afhankelijk van het openbaar vervoer en toeristische tours. Na enige tijd op het Internet rondgekeken te hebben kwam ik terecht bij een leuke activiteit van San Diego Scenic Tours. Het was de San Diego Morning Tour en deze zou ons onder andere brengen langs het Hotel del Coronado, Old Town San Diego, Seaport Village en La Jolla. Het leek mij een goed idee om deze tour te boeken voor onze eerste ochtend in San Diego. We zouden waarschijnlijk toch al vroeg wakker zijn, vanwege de jetlag, en dan hadden we meteen wat te doen. De reservering ging via e-mail en voor 2 tickets moest ik op de dag van de tour $ 68, het liefst gepast, afrekenen bij de chauffeur en tevens gids van die morgen. We werden op de dag van de tour netjes op tijd, om 9 uur, opgehaald voor de entree van The Elephant & Castle, dit restaurant was gelegen in het hotel waarin we verbleven, namelijk het Holiday Inn San Diego on the Bay.

De dag verliep vlekkeloos, we zagen veel mooie dingen en leerden al het nodige van San Diego kennen. Nadat we Old Town bezocht hadden reden we door naar het strand van La Jolla. La Jolla is een kleine heuvelachtige wijk aan zee, met zo'n 46.000 inwoners, die bekendstaat om zijn ruige kustlijn. In het totaal beslaat de kustlijn van La Jolla een gebied van 11 kilometer van gebogen stroken langs de Stille Oceaan. La Jolla ligt 19 km ten noorden van het centrum van San Diego en is aan drie kanten omgeven door kliffen en stranden. Het biedt een adembenemend uitzicht over de oceaan en in de getijdenpoelen van Shell Beach leven anemonen en krabben. La Jolla grenst aan Pacific Beach in het zuiden en strekt in het noorden tot aan Del Mar en het Torrey Pines State Reserve. De twee golfbanen van de wereldberoemde Torrey Pines Golf Course liggen boven op de kliffen aan zee. In La Jolla zijn een aantal verschillende buurten te vinden, met namen als Bird Rock, Windansea, La Jolla Shores, La Jolla Farms, Torrey Pines, Mount Soledad, La Jolla Village en La Jolla Cove. La Jolla Cove is een kleine baai met een strand dat wordt omringd door kliffen, het wordt beschermd als onderdeel van een zeereservaat en is populair bij snorkelaars, zwemmers en duikers. Het strand bij de baai is echter erg klein en het zand is korrelig. De baai is jaarlijks de thuisbasis van vele zwemevenementen.

New York

Onze chauffeur en tevens gids parkeerde de bus bij de openbare parkeergelegenheid aan de rand van La Jolla Cove. Hij vertelde dat dit parkeren gratis was en daar verbaasde ik me over. Er waren echter maar weinig plekken, dus je moest wel geluk hebben om een plekje te kunnen bemachtigen. Het was lekker warm buiten, deze hitte zorgde echter voor een iets of wat onaangename geur. Het was namelijk zo dat La Jolla Cove niet alleen geliefd is bij mensen, maar er zijn ook heel veel zeeleeuwen, zeemeeuwen en andere vogels te vinden in het gebied. De uitwerpselen van deze dieren zorgden voor de penetrante geur. Ondanks dat wilden we het gebied toch wel van wat meer dichterbij bekijken. We wandelden richting de kliffen en zagen dat we, door middel van het aflopen van een aantal stenen trappen, in de buurt van de zeeleeuwen en het water konden komen. Naarmate we dichterbij het strand kwamen zag ik dat het best een behoorlijk aantal zeeleeuwen waren die in het zand lagen, daar verbaasde ik me over. Op dat moment had ik nog nooit zeeleeuwen in het wild gezien, ook niet in Nederland, dus ik keek mijn ogen uit. Ze waren het denk ik gewend om vanaf een afstandje door mensen bekeken te worden, want ze bleven allemaal heel erg rustig en keken niet op of om. Een aantal zeeleeuwen zwommen rustig in het water rond en waren op zoek naar een lekker visje om te eten. Zelf had ik op dat moment echter geen trek.

Op een van de rotsformaties die uit het zeewater stak zaten namelijk tientallen zwarte zeevogels. Het gesteente waar ze op stonden was eigenlijk zwart van kleur, maar door alle uitwerpselen die de dieren erop hadden achtergelaten kleurde het voor een groot gedeelte wit. Het leek wel alsof een schilder er een paar emmers witte verf overheen had gegooid, maar dat was niet het geval. Deze uitgebreide besmetting van ontlasting van de vogels, maar ook van de zeeleeuwen in La Jolla Cove, heeft meermalen geleid tot onveilige zwemomstandigheden in het gebied. Het zag er erg onsmakelijk uit en de geur liet dus ook te wensen over, maar buiten dat zag het strand van La Jolla Cove er verder wel idyllisch uit. Het water was helder en blauw, langs de kant van de kliffen stonden vele palmbomen en ik voelde me toch wel echt in Californië. Een tweetal rode pickup-trucks van de San Diego Fire Rescue en Lifeguard department stonden naast elkaar opgesteld en ik hoopte dat Pamela Anderson ook snel tevoorschijn kwam. Helaas was dat niet het geval, we waren natuurlijk ook niet in Santa Monica Beach, maar het had wel perfect in het plaatje van het Californische strand gepast. Nadat we een klein half uurtje bij het strand, de zeeleeuwen en de grotten van La Jolla Cove hadden gekeken was het tijd om weer verder te gaan. Het was een mooie indrukwekkende ervaring geweest, met het zien van de dieren in het wild. De vervelende geur moesten we daarbij maar voor lief nemen.