Pagina's

woensdag 5 november 2014

Restaurant: Karl Strauss Brewery & Grill –San Diego, Californië

Restaurant: Karl Strauss Brewing Company
Adres: 3511, 1157 Columbia St, San Diego, CA 92101, Verenigde Staten



Al vaak had ik het biermerk Karl Strauss Brewing Company voorbij zien komen, maar nog niet vaker had ik een restaurant met de naam Karl Strauss Brewery & Grill gezien. Toen ik het restaurant zag staan tussen alle verschillende restaurants van San Diego, tijdens het plannen van onze reis naar deze stad, besloot ik gelijk om een van de avonden in te plannen om in dit restaurant te gaan eten. Ik was erg benieuwd naar het bier en naar de Amerikaanse gerechten die erbij zouden worden geserveerd.

Karl Strauss Brewing Company is in 1989 opgestart in San Diego, de verschillende bieren die het produceert worden niet alleen in hun eigen restaurants en pubs verkocht, maar worden ook aan de tap verkocht bij vele andere cafés en restaurants in het zuiden van Californië. Tevens worden er flessen bier van het merk verkocht in winkels en supermarkten, daar kende ik het biermerk dan ook van.


Het was onze laatste avond in San Diego en om dit deel van de vakantie af te sluiten gingen we naar Karl Strauss Brewery & Grill. Vanuit ons hotel, het Holiday Inn San Diego on the Bay, was het een kleine 10 minuten lopen richting het restaurant. Het restaurant was gevestigd aan de 1157 Columbia Street, 92101 in San Diego. Voor ons was het eigenlijk alleen het spoor oversteken met daarna nog een kleine wandeling rechtdoor en vervolgens bevond het restaurant zich aan de rechterkant.

We werden naar onze tafel begeleid en er werd gevraagd wat we wilden drinken. Mijn vriendin drinkt vrijwel nooit bier en zij bestelde een Coca-Cola, dit bestelt ze eigenlijk altijd. Zelf was ik wel benieuwd naar de verschillende bieren, er stond een menukaart op tafel met allerlei grappige namen van bieren van licht naar steeds zwaarder bier met dus een hoger alcoholpercentage. De serveerster gaf uitleg over de bieren en uiteindelijk koos ik voor de Red Trolley of the Rails. De Red Trolley Ale was een van de bekendste bieren van Karl Strauss Brewing Company en dit was de zwaardere versie er van.



Het bier bevatte 8,5% alcohol en er zat 22 oz ofwel 650 ml inhoud in de fles, het was dus een behoorlijk grote fles. Het werd een Imperial Red Ale genoemd en had een lichte smaak van karamel met donker fruit en hop en het was erg lekker. De menukaart waarschuwde al met de tekst: If this is your first time off the rails, hang on with both hands. Ik was dus al voorbereid op wat mogelijk zou gaan komen.

We hadden de menukaarten inmiddels goed bestudeerd en wisten wat we wilden gaan bestellen. Mijn vriendin deed gezond en zij bestelde een Crunchy BBQ Chicken salade, dit was een bak vol met rode en witte kool, tomaten, avocado, pepers, koriander, wortelen, champignons, tortilla strips, gegrilde kip en de Red Trolley BBQ ranch dressing. Zelf bestelde ik iets minder gezonds, namelijk de The Big Beer Burger, dit was een groot broodje hamburger waarvan het vlees gemarineerd was met Karl Strauss saus, de uien waren gebakken in Red Trolley bier en ook het bacon was in bier gebakken. Tevens zat er nog tomaat, sla en augurk op het broodje en werd dit alles geserveerd met friet.



Toen het eten werd geserveerd kreeg ik er tevens een borrelglas bij aangeboden met een ander biertje er in geserveerd. Dit was een iets lichter biertje maar bevatte wel 9,5% alcohol, dit bier heette Tower 20 IIPA. De smaak was ook erg goed en het paste ook bij de smaak van de hamburger. Toen ik dat glaasje op had en inmiddels ook al de helft van de fles Red Trolley of the Rails leeg had, kreeg ik opnieuw een borrelglaasje met bier aangeboden. Dit keer was het een heel donker biertje, dit was de Wreck Alley Imperial Stout en bevatte ook 9,5% alcohol. Ik begon het al aardig te merken en kreeg een rood hoofd, omdat ik het zo warm had van de alcohol.

Het hoofdgerecht smaakte echt heel erg goed, het gerecht wat ik zelf had besteld paste erg goed bij het restaurant en de brouwerij en mijn vriendin was ook heel erg tevreden met haar salade. Echter had ik het toch wel vrij warm gekregen en kon ik wel wat kouds gebruiken. We keken op de aparte menukaart met de verschillende desserts en onze keuze was snel gemaakt. We kozen voor de Chocolate on Tap, dit gerecht bestond uit warme chocoladebrownies met Red Trolley Ale karamelsaus, chocoladesaus, vanille-ijs, slagroom en geroosterde amandelen. Het dessert smaakte precies zoals verwacht, verrukkelijk dus! Wat een heerlijke smaken zeg dit alles zo bij elkaar, we hebben er heel erg van genoten.



Nadat we uitgegeten waren had ik nog wat van mijn bier over en dronk het nog even ontspannen op. Onze serveerster vroeg of dat ik nog een fles wilde, maar dat leek mij geen goed plan. Het bier was wel heel erg lekker, maar mede door de extra shotjes bier die ik erbij kreeg voelde ik de alcohol toch al wel aardig in mijn lichaam. De fles bier was wel aan de prijzige kant, het zou eigenlijk happy hour zijn, maar mijn bier bleek daar niet bij inbegrepen te zijn. Helaas had ik online ook geen coupons voor het restaurant kunnen vinden, dus hadden wij ook geen recht op korting.

Ondanks de prijs van het bier en het ontbreken van de coupons hebben we toch erg gezellig gezeten bij Karl Strauss Brewery & Grill en we hebben er ook heerlijk gegeten. Het bier smaakte erg goed en de gratis shotjes waren een leuke bijkomstigheid. Met het terug lopen naar het hotel had ik iets meer moeite, maar dat was juist wel grappig. In Nederland kijk ik nog vaak of dat ik het bier van Karl Strauss Brewery ergens kan vinden, maar heb het helaas nog niet gevonden. Ik ben namelijk klaar voor mijn tweede keer Off the Rails!