Pagina's

zaterdag 1 november 2014

Amerikaans eten en drinken in NL: PayDay - Peanut Caramel Bar

Amerikaans eten en drinken in NL: PayDay - Peanut Caramel Bar



In Amerika zijn er veel meer en ook hele andere chocolade- en snoeprepen verkrijgbaar dan bij ons in Nederland. Echter komt veel van dit soort snoep langzamerhand ook in de winkels in Nederland terecht. Een van deze repen is PayDay en op dit moment wordt het in een van de grootste snoepketens van Nederland verkocht.

Mijn oog viel op de reep toen ik bij ons in de stad was en langs een grote snoepwinkel liep. Toen ik al het Amerikaanse snoep zag liggen, kon ik het niet laten om even bij de winkel naar binnen te gaan. Ik zag veel lekkere Amerikaanse repen liggen en vulde mijn mandje met voornamelijk chocolade. Tevens nam ik een PayDay mee, toen ik zag dat deze reep ook verkrijgbaar was kon ik het niet in het schap laten liggen en besloot om er een aan te schaffen. Ik kende de reep al van mijn reizen naar Amerika en wist dus al hoe het zou gaan smaken.


PayDay is een reep die bestaat uit gezouten pinda’s die geplaatst zijn rondom een kern van karamel en is overal in Amerika te krijgen. De smaak is zout en zoet tegelijk, wat het heel erg lekker maakt. In 1932 werd PayDay voor het eerst geïntroduceerd door Franck Martoccio en de reep bestaat dus al meer dan 80 jaar. De reep wordt op dit moment geproduceerd door The Hershey Company, maar hoorde in het verleden bij the Hollywood Candy Company dat onderdeel was van Consolidated Foods en Sara Lee. In 1988 werd het Hollywoodmerk gekocht door The Leaf Company  en vervolgens in 1996 pas door The Hershey Company.

Mijn eerste ervaring met PayDay had ik in Orlando. In ons hotel het Hampton Inn South of Universal stond een automaat met allerlei verschillende repen er in. We hadden weer eens erg veel wisselgeld teruggekregen en onze portemonnees stonden helemaal bol van alle munten die we terug hadden gekregen. We besloten om al dit klein geld te gebruiken om een paar repen uit de automaat te halen. Ik koos voor een aantal repen die ik toen nog niet kende, waarvan PayDay er dus een was. Toen ik de verpakking van de reep afhaalde rook ik een heerlijke geur. Ik weet er nog van dat ik in eerste instantie even moest wennen aan de zoute en de zoete smaak tegelijk, maar even later vond ik het toch wel heel erg lekker.


Een paar maanden geleden gedurende een tour naar de Grand Canyon werden de PayDay repen tijdens een tussenstop verkocht. Ik dacht gelijk aan onze reis naar Orlando, waar ik erg goede en mooie herinneringen aan koester, en kocht de reep opnieuw. De smaak was vertrouwd, het was erg lekker en de reep onderscheidde zich van alle andere repen, doordat er geen chocolade bij zat en zijn aparte lekkere smaak.

Tijdens mijn bezoek aan de winkel in Nederland dacht ik ook aan deze ervaringen, waardoor  eigenlijk automatisch een PayDay in mijn winkelmandje belandde. Het is mooi om aan deze fijne herinneringen terug te denken en een klein stukje van mijn ervaringen met het land Amerika binnen te halen in onze eigen huiskamer. Ik geniet er elke keer weer van wanneer ik een Amerikaans product heb gevonden en thuis heb liggen. Ik hoef het dan nog niet eens op te eten of te drinken, want alleen al van het in het bezit hebben van deze producten word ik al vrolijk. Samen met mijn vriendin heb ik de PayDay thuis opgegeten, de smaak was precies hetzelfde als in Amerika, een heerlijke combinatie van zoet en zout. We voelden ons weer even op vakantie, alleen was de reep snel op, gelukkig had ik een hele zak met Amerikaans snoep gekocht.