Pagina's

maandag 15 december 2014

Restaurant: Fatburger - New York City, New York

Restaurant: Fatburger
Adres: 509 3rd Ave, New York, NY 10016, Verenigde Staten



Zoals jullie wellicht wel zullen weten hou ik erg veel van het uitproberen van verschillende soorten fastfoodketens. Ik probeer naar zo veel mogelijk verschillende ketens in de Verenigde Staten te gaan om overal de lekkere hamburgers en andere Amerikaanse gerechten te eten. Een van deze ketens is Fatburger, welke ik voor het eerst aan het einde van de strip in Las Vegas heb gezien. Echter ben ik er die eerste keer  nog niet naar binnen toe gegaan om er te eten. De naam Fatburger is me sinds die tijd wel bijgebleven, ik vond het een erg grappige naam en dacht eerst dat het eten hier veel vetter zou zijn dan bij andere fastfoodrestaurants.

Via de website van Fatburger zocht ik wat informatie op over het restaurant. De hamburgers zagen er erg lekker uit en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Heart Attack Grill pretendeerden zij niet dat zij de hamburgers met de meeste calorieën verkochten, maar ze verkochten de dikste en sappigste hamburgers, vandaar de naam Fatburger. Na het zien van het menu schreef ik de naam Fatburger op in mijn lijstje met nog te bezoeken ketenrestaurants en tijdens onze reis naar New York City stond een bezoek aan Fatburger voor het eerst op onze planning.

Fatburger is in 1947 opgericht door Lovie Yancey in Los Angeles, Californië. In eerste instantie heette het restaurant nog Mr. Fatburger, maar in 1952 is de titel Mr. van de naam verwijdert.  Yancey kocht destijds ook haar opstartpartners uit en werd daardoor de enige eigenaar van het merk Fatburger en dat is ze tot aan 1990 gebleven. Tot aan de late jaren ’90 waren de Fatburger restaurants voornamelijk in Californië gevestigd, na deze tijd begon het bedrijf zich verder uit te breiden in Noord-Amerika en de rest van de wereld. Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 150 restaurants van Fatburger te vinden en het plan is om er in de toekomst nog eens 300 meer bij te bouwen.


Op de laatste avond van onze speciale reis naar New York City gingen wij, voorafgaande aan de Phantom of the Opera musical op Broadway, eten bij Fatburger. Vanuit ons hotel, het Affinia Manhattan, was het een kleine 20 minuten lopen richting het restaurant. Het was een wandeling naar beneden over de 33rd Street en uiteindelijk moesten we linksaf slaan op de 3rd Avenue. Het restaurant  bevond zich op de 509 3rd Ave, New York, NY 10016. Het was destijds pas net geopend en de gele, rode en zwarte ballonnen hingen nog buiten bij de deur en voor de ramen om de gasten welkom te heten.

Het was erg rustig in het restaurant, er waren maar enkele tafeltjes bezet, waarschijnlijk wisten de toeristen de nieuwe Fatburger nog niet te vinden, maar wij waren er gelukkig wel beland. Ik vond het jammer dat we na ons bezoek aan het restaurant gelijk door moesten gaan naar de musical, want anders had ik de XXXL Fatburger besteld. Een van de dingen waar Fatburger bekend om staat is namelijk de XXX Challenge oftewel de Triple King Challenge, wanneer je de XXXL Fatburger besteld en helemaal opeet dan krijg je van het restaurant een oorkonde mee met daarop de tekst “Congratulations on conquering the XXX Challenge” met daarbij je naam en de vestiging waar je de hamburger met 4 stukken vlees hebt gegeten. Graag had ik deze oorkonde in ontvangst genomen, maar dan had ik na het diner wel even moeten kunnen uitbuiken. Dat zat er nu dus helaas niet in, waardoor ik een kleinere hamburger bestelde. In de toekomst zou ik de uitdaging echter graag een keer aan willen gaan, ik denk wel dat ik de oorkonde zou moeten kunnen halen.


Op het menu stonden naast hamburgers van S naar XXXL (net zoals bij kledingmaten, elke maat meer was een grotere hamburger met extra ingrediënten of vlees) ook verschillende sandwiches en ook konden er hotdogs, kipstukjes en salades worden besteld. Hiernaast kon er gekozen worden uit een aantal extra ingrediënten op de hamburgers, zoals kaas, bacon en ei en tevens konden er een aantal bijgerechten besteld worden zoals uienringen en verschillende soorten friet. Het menu leek dus vrij simpel, maar door alle uitbreidingen en bijgerechten die we erbij konden bestellen was het toch nog wel even lastig kiezen.

Mijn vriendin koos voor de Medium Fatburger met friet en cola, geen verrassende keuze natuurlijk, maar als ze eenmaal iets lekker vindt dan blijft ze daar ook bij. Zelf koos ik voor de Large Fatburger en bestelde daar gefrituurde uienringen en frietjes bij. Ik twijfelde eerst nog om er een milkshake bij te bestellen, want er stonden een aantal milkshakes op het menu die me wel aanspraken, zoals de Maui-Banana Shake en de Cookies & Ice Cream Shake, echter krijg ik meestal alleen maar meer dorst wanneer ik een milkshake drink en dus besloot ik om er een Sprite bij te bestellen.



Bij Fatburger worden alle hamburgers pas gebakken op het moment van bestelling, zodat ze lekker vers zijn en er niet al even liggen, zoals bij sommige andere fastfoodketens. We moesten dus even wachten totdat onze bestelling gereed was. We namen plaats aan een tafeltje en enkele minuten later werden onze hamburgers op een tweetal dienbladen geserveerd. Het viel me op dat er 3 hamburgers werden geserveerd in plaats van 2, er lag namelijk een kleine Fatburger extra op een van de dienbladen. Ik dacht bij mezelf dat we dit wel op zouden krijgen en was blij met het gratis gerecht.

De hamburgers waren heerlijk, het vlees was erg mals en sappig en ook de lekkere zachte broodjes smaakten goed. Deze hamburgers proefden tenminste naar echt vlees en smaakten zoals een hamburger ook hoort te smaken. Ik vind het altijd leuk wanneer de hamburgers voor de helft in een papiertje van het restaurant zijn ingepakt en dat was ook nu bij Fatburger het geval. Het heeft echt iets Amerikaans. De uienringen waren ook heerlijk, eigenlijk had ik er een sausje bij moeten bestellen maar dat was ik vergeten. We hadden genoeg zakjes tomatenketchup gepakt, maar een lekker A1 of BBQ-sausje was niet verkeerd geweest. De frietjes waren lekker knapperig en hadden ook een goede temperatuur, ze waren lekker heet en het duurde lang voordat ze afkoelden. Het  smaakte allemaal zo lekker dat we inderdaad alles helemaal op hebben gekregen. Het was heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar!

Ons bezoek aan Fatburger was uitstekend. De hamburgers waren ontzettend lekker en ook alle bijgerechten smaakten goed. Het was leuk dat we gratis een extra kleine Fatburger erbij kregen, al denk ik dat dit gewoon een fout was van het personeel. Ik zie mezelf graag nog eens teruggaan naar een andere vestiging van Fatburger, alleen zal ik dan niet meer de L size Fatburger bestellen, maar wil ik de XXX Challenge aangaan, zodat ik later wanneer ik weer thuis ben de oorkonde van Fatburger mooi tentoon kan gaan stellen.