Pagina's

vrijdag 10 april 2015

Amerikaans restaurant in het buitenland: Tony Roma’s – Madrid, Spanje

Amerikaans restaurant in het buitenland: Tony Roma’s
Adres:                                                             Av. de Concha Espina, 1, 28036 Madrid, Spanje



Zoals ik reeds eerder heb verteld in mijn verslag over TGI Fridays Madrid zijn er in Madrid erg veel Amerikaanse restaurants. Het was een Europese stad naar mijn hart en mijn vriendin en ik hebben er een fijne tijd gehad en heerlijk gegeten. Naast het reizen naar Amerika en het schrijven over deze reizen heb ik ook nog een andere hobby. Ik ben namelijk een groot voetbalfanaat, soccer voor de Amerikanen, ik ben fan van mijn plaatselijke profclub en bekijk ook veel wedstrijden uit het buitenland op televisie en heel soms live in het stadion.

Tijdens onze reis naar Madrid hebben mijn vriendin (die geen voetbalfan is, maar ze gaat voor mij mee) en ik een wedstrijd bezocht in het Bernabéu stadion van Real Madrid. De wedstrijd die wij bezochten was Real Madrid – Real Sociedad, met een einduitslag van 5-1 en ik heb daar Cristiano Ronaldo, Karim Benzema en alle andere wereldsterren voor het eerst met mijn eigen ogen zien schitteren. Dit heeft natuurlijk allemaal niks met Amerika te maken, maar wilde het toch even vermelden. Ik schrijf natuurlijk niet voor niks over ons bezoek aan dit stadion, want voorafgaande aan de wedstrijd hebben wij in het stadion gegeten bij het restaurant Tony Roma’s.

In het Bernabéu stadion bevonden zich meerdere Amerikaanse restaurants, waaronder TGI Fridays, California en dus het door mij zojuist genoemde Tony Roma’s. Bij TGI Fridays waren we al eerder geweest en dus kozen we er voor om voorafgaande aan de voetbalwedstrijd bij Tony Roma’s te gaan eten. Dit restaurant staat in onze top 10 van favoriete restaurants uit de Verenigde Staten en ik was benieuwd of dat Tony Roma’s in Spanje onze ervaring van de restaurants in Amerika kon evenaren of zelfs overtreffen.

Op dit moment zijn er in Spanje meer dan 20 vestigingen van Tony Roma’s aanwezig. De meeste van deze vestigingen bevinden zich in of rondom de hoofdstad van Spanje.  Daarnaast zijn er een aantal Tony Roma’s restaurants gevestigd in Murcia, Toledo, de omgeving van Valencia en op de Canarische Eilanden. Reden genoeg dus om ook een keer naar Spanje toe te reizen.


Het Tony Roma’s restaurant bevond zich aan de zijkant van het stadion, precies daar waar wij via de metro-uitgang boven de grond uit kwamen. Door de grote reclamezuilen op het stadion was het restaurant eenvoudig te vinden. We werden door een origineel Amerikaans bordje met de tekst “Welcome to Tony Roma’s Please Wait to be Seated” welkom geheten. Het restaurant zag er door middel van zijn boots en bruine tafeltjes hetzelfde uit als in Amerika en ik werd er al gelijk helemaal vrolijk van. Gelukkig was het niet zo druk in het restaurant en werden we gelijk naar een van de vrije tafeltjes gebracht.

Aan de wanden van het restaurant hingen allemaal foto’s met Amerikaanse steden, beroemdheden en figuren en ik voelde me voor even aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. We kregen de menukaarten uitgereikt en eigenlijk wilde ik een Budweiser bestellen, maar omdat het bier met mijn naam (San Miguel, met een g in plaats van een q) hier werd geschonken besloot ik toch maar om van het Spaanse bier te genieten en bestelde een groot glas van de heilige Miguel. Mijn vriendin bestelde natuurlijk een cola en samen keken we in de menukaarten, zodat we daarna een gerecht konden gaan bestellen.



Normaal gesproken bestel ik bij Tony Roma’s vrijwel altijd de spare ribs, echter had ik de voorafgaande dag bij TGI Fridays al spare ribs gegeten, dus wilde ik nu iets anders nemen. We besloten allebei om een hamburger te bestellen, mijn vriendin bestelde de Triple Cheese Burger, dit was een hamburger met bbq saus, bacon, cheddarkaas, Zwitserse kaas en Edammerkaas. Deze hamburger werd geserveerd met koolsalade, frietjes en gebakken uien. Zelf bestelde ik de Grand Tony Burger, dit was een hamburger met ei, champignons, bacon, sla, tomaat, Zwitserse kaas en mayonaise.

Na enige tijd werden de hamburgers geserveerd en ze zagen er erg goed en Amerikaans uit, heerlijk! De smaak was ook top, ik had niet verwacht zo een lekkere hamburger in Spanje te gaan eten. Het vlees was lekker sappig en mals en ook het broodje smaakte uitstekend. Met de frietjes en de koolsla als bijgerechten was het een heel bord vol en het was nog een hele klus om onze borden helemaal leeg te eten. Ik was blij dat we geen voorgerecht hadden besteld, want dat zou zonde zijn geweest van het hoofdgerecht.


Naarmate we langer in het restaurant zaten kwamen er steeds meer voetbalsupporters van Real Madrid het restaurant binnen om te eten en te drinken aan de bar. De sfeer zat er goed in en ik had echt zin om naar de wedstrijd te gaan. Nadat we onze maaltijd opgegeten hadden en mijn glas bier ook helemaal leeg was verlieten we met een fijn gevoel het restaurant. We spraken over onze volgende reis naar Amerika , maar gingen eerst nog even naar de kwalitatief beste voetbalwedstrijd die ik tot nu toe ooit als bezoeker in een stadion heb gezien.

Het was erg leuk om in het stadion van de succesvolste voetbalclub ter wereld te hebben gegeten in een van onze favoriete Amerikaanse restaurants, Tony Roma’s. De hamburgers smaakten erg lekker en de sfeer in het restaurant was goed. De inrichting van de zaak was erg Amerikaans en het voelde goed aan. Ook al zijn we in Spanje op reis dan nog gaan we op zoek naar Amerikaanse restaurants, zodat we toch een beetje het gevoel hebben dat we in de Verenigde Staten op vakantie zijn.