Pagina's

vrijdag 9 september 2016

Activiteit: Fisherman's Wharf - San Francisco, Californië

Activiteit: Fisherman's Wharf
Adres:      Fisherman's Wharf, San Francisco, Californië, Verenigde Staten


Een van de bekendste toeristische trekpleisters van San Francisco is Fisherman's Wharf. In het verleden was Fisherman's Wharf een zeeliedenbuurt, maar door de jaren heen is het veranderd in een grote bezienswaardigheid welke jaarlijks vele bezoekers trekt uit een groot aantal landen van de wereld. Het gebied omvat de noordelijke waterkant van San Francisco vanaf Ghirardelli Square, waar ik eerder over heb geschreven, naar Pier 35. Op Fisherman's Wharf zijn een flink aantal restaurants te vinden, welke voornamelijk vis serveren, en naast de restaurants bevinden zich ook vele winkels en toeristische attracties in het gebied.

Fisherman's Wharf dankt zijn naam en de kenmerken van de buurt aan de jaren 1800, toen Italiaanse immigranten als vissers naar de stad San Francisco kwamen om te kunnen profiteren van de instroom van de bevolking van de stad als gevolg van de goudkoorts die destijds heerste. Het merendeel van deze Italiaanse immigranten vestigden zich in North Beach, dicht bij de kade. Zij visten op de lokale delicatesse en inmiddels beroemde Dungeness crab, welke nu als logo van het Fisherman's Wharf- gebied wordt gebruikt. Vanaf dat moment tot op heden bleef het de thuisbasis van de vissersvloot van San Francisco. Ondanks de herontwikkeling van het gebied tot een toeristische attractie tijdens de jaren 1970 en 1980, is het gebied nog steeds de thuisbasis van vele actieve vissers en hun vloten.


Fisherman's Wharf had ik hoog op mijn verlanglijstje staan om te gaan bezoeken, het leek me een erg leuk, typisch Amerikaans, gebied en het mocht natuurlijk ook echt niet ontbreken tijdens ons bezoek aan de stad. Op onze eerste dag in San Francisco zijn we dan ook direct naar het gebied gegaan. We besloten om vanuit ons hotel, Vertigo, een klein stukje te lopen en vervolgens de Cable Car te nemen richting Fisherman's Wharf. Het was nogal druk in de Cable Car en ik vond ook dat er vrij wild gereden werd, er werd steeds vrij lomp geremd en ik was blij toen we bij Fisherman's Wharf aan waren gekomen.

Het was een mooie zonnige dag en het gebied zag er heel erg leuk uit. we besloten om eerst rustig over de mooie brede boulevard van Pier 39 heen te lopen en te kijken wat er allemaal was te doen. Pier 39 is de bekende pier met de zeeleeuwen, maar ook met vele winkels en restaurants. Het was vrij druk op de pier en ik zag allerlei restaurants met etenswaren waar ik van hou, maar eerst wilden we de buurt nog helemaal verder verkennen. Fisherman's Wharf bestaat namelijk niet alleen uit Pier 39, maar omvat een veel groter gebied. Rustig liepen we door alle straten van de buurt en ik was echt aan het genieten van alles wat ik om me heen zag, de geur van de zee en de mensen om me heen.



We liepen door Beach Street en kwamen langs een aantal attracties waar ik de volgende keer als ik in San Francisco ben graag naartoe zal gaan zoals het Aquarium of the Bay,  de San Francisco Dungeon, Madame Tussauds en Ripley's Believe it or Not. Helaas was de planning voor de rest van de dag al behoorlijk vol en konden we deze attracties destijds niet bezoeken. We kwamen langs verschillende andere pieren, waarvan Pier 45 de grootste was, vanuit de Pier 43 Promenade liepen we op Pier 45 en daar zagen we het Musée Mécanique, de oorlogsschepen USS Pampanito en SS Jeremiah O'Brien en ook de Fishermen's & Seamen's Memorial Chapel.

In het midden van Fisherman's Wharf stond het bekende ronde bord met daarop de grote oranje Dungeness crab, daaromheen stonden verschillende kraampjes waar vis werd verkocht en er was ook een bakker die hele aparte broden maakte en verkocht in de vorm van dieren, zoals bijvoorbeeld schildpadden, krabben en krokodillen, erg mooi om te zien. Deze bakkerij had de naam Boudin Bakery, Het was heel erg druk binnenin de bakkerij en dus besloten we om er maar niks te kopen, daar heb ik nu eigenlijk wel spijt van. Even verderop liepen we langs Anchorage Square, een grote parkeergarage met verschillende winkels en restaurants,waaronder een In-N-Out Burger, er in verwerkt. Ik wist toen alleen helaas nog niet wat ik zou gaan missen door er niet naar binnen toe te gaan en dus zijn we er helaas niet gaan eten.



We waren nu bijna bij het laatste gedeelte van Fisherman's Wharf aangekomen, via de rand van het water liepen we naar de Hyde Street Pier, waar een aantal authentieke vissersschepen lagen aangemeerd en van daaruit kwamen we langs Aquatic Park. Een stukje verderop arriveerden we bij Ghirardelli Square, dit was nog niet het einde van Fisherman's Wharf want een paar honderd meter verder zouden we nog bij het San Francisco Maritime Museum kunnen gaan we kijken. We hadden echter allemaal zin in een lekker ijsje van Ghirardelli Chocolate en dus besloten we om hier te gaan genieten van een van de lekkerste ijsjes die ik ooit gegeten heb. Wat een lekkere chocolade zeg! Elke keer wanneer ik in Amerika ben hoop ik er een ijsje te eten, het is alleen erg jammer dat er niet veel vestigingen van de chocolatier te vinden zijn in het land.

De weg door Beach Street hadden we nu zo goed als afgelegd, de terugweg liepen we langs en door North Point Street om op de terugweg ergens te gaan eten en vervolgens terug naar het hotel te gaan. Op North Point Street was er veel minder te doen en te beleven dan op Beach Street, wel stonden er veel hotels van bekende ketens op deze straat zoals bijvoorbeeld Holiday Inn, Marriott, Hyatt, Best Western en Sheraton. Stuk voor stuk dure hotels, maar dat vond ik ook wel logisch gezien de locatie, de naam en ook het uiterlijk van de hotels. Voor een volgende keer wanneer ik in San Francisco ben zou ik graag in deze straat overnachten.

Fisherman's Wharf in San Francisco vond ik een heel mooi en leuk gebied, er was heel veel te doen en helaas hadden we te weinig tijd om alle attracties te bezoeken. Voor een volgende keer zou ik zeker nog een gehele of zelfs anderhalve dag uit willen trekken om de attracties welke ik niet gedaan heb alsnog te bezoeken. Het is echt een gebied wat je gezien moet hebben tijdens een eerste bezoek aan San Francisco, het is er erg gezellig, het geluid en de geur van de zee is heerlijk en er hangt een echte vakantiesfeer. Er is bovendien keuze genoeg aan activiteiten, restaurants en winkels voor iedereen, waardoor ik wel snap dat het een echte toeristische trekpleister is geworden.