Pagina's

donderdag 1 september 2016

Activiteit: Ripley's Believe It or Not! - Orlando, Florida

Activiteit: Ripley's Believe It or Not
Adres:      8201 International Dr, Orlando, FL 32819, Verenigde Staten


Een leuke activiteit die in veel toeristische plaatsen van Amerika, maar ook in de rest van de wereld, is te vinden vind ik Ripley's Believe It or Not. Zoals ik reeds eerder heb geschreven is Ripley’s Believe It or Not een soort van museum, dat ooit door Robert Ripley is opgestart, met heel veel vreemde, rare en bizarre tentoongestelde gebeurtenissen en items, waarvan de bezoekers zich vaak kunnen afvragen of dat het daadwerkelijk echt gebeurt is of niet. In het verleden is Ripley’s Believe It or Not naast een museum ook een televisie- en radioprogramma geweest en is het in een boekvorm en stripvorm verschenen. Een van de vestingen van Ripley's Believe It or Not staat in Orlando en tijdens mijn 2e reis naar deze pretparkhoofdstad van de wereld ben ik op een van de middagen er naartoe geweest.

Toen ik voor de eerste keer in Orlando kwam was alles nog nieuw voor mij, veel van de restaurants en attracties op de International Drive kende ik destijds nog niet en ik ging toen vooral voor de grote pretparken. Restaurants kozen we op de dag zelf, coupons gebruikte ik nog vrijwel niet en ik wist ook nog helemaal niet wat Ripley's was. Het Amerikavirus heb ik tijdens die reis wel echt te pakken gekregen en ik wist toen dat ik naast nog vaker naar Amerika ook vaker naar Orlando zou willen gaan om de overige attracties, waar ik destijds tijdens de eerste reis niet aan toe was gekomen, van de stad Orlando en de International Drive alsnog te kunnen bezoeken.

Tenzing Travel - Florida

Mijn tweede reis Orlando stond veel minder in het teken van de grote pretparken, ik ben toen wel nog naar Magic Kingdom, Seaworld, Universal Studios en Islands of Adventure geweest, maar alle overige dagen heb ik besteed aan het bezoeken van de kleinere attracties en activiteiten in en rondom Orlando. Een van de attracties die ik heb bezocht was Ripley's Believe It or Not, gevestigd op ongeveer het midden van de International Drive, nabij het huidige Coca-Cola Orlando Eye.

Vanuit het hotel waar we destijds verbleven, het International Palms Resort and Conference Center, was het iets langer dan een kwartiertje lopen naar  Ripley's. Het zonnetje scheen lekker en we hadden geen zin om op de I-Ride Trolley te wachten. In de verte zag ik het aparte gebouw al staan, het leek net alsof het gebouw aan de ene kant een stuk de grond in was gezakt en het daardoor helemaal schuin in de grond stond. Toen we bij het museum aankwamen zagen we dat het er gelukkig niet druk was en we konden dan ook zo naar binnen lopen. Ik liet onze Go Orlando Cards, waarmee we 5 dagen toegang hadden tot allerlei activiteiten in en rondom Orlando, zien aan de dame achter de kassa en na deze gescand te hebben mochten we het museum binnen gaan.



De museum, ook wel odditorium genoemd, bestond uit een groot aantal kamers met allerlei verschillende soorten objecten en voorwerpen over telkens een centraal onderwerp. Er stonden onder andere houten beelden die in bepaalde culturen worden gebruikt om vruchtbaarheid aan te wakkeren, met ook afbeeldingen daarbij van mensen in Afrika met botten door hun neus, maar ook vreemde wapens die werden gebruikt. Ook hing er kunst waarbij bekende personen, zoals bijvoorbeeld Beyoncé, helemaal na was gemaakt door middel van kralen. Het lijf van de dikste man en de langste man ter wereld stond er en ook waren er allerlei vreemde soorten en misvormde dieren te zien. De onderwerpen van de verschillende kamers waren echt heel erg uiteenlopend en het ene voorwerp of object was nog raarder en vreemder dan het andere. Telkens stond er een kaartje bij met een aantal geschreven zinnen over het object en vervolgens de tekst "Believe it or Not" en bij sommige van de stukken wist ik gewoon zeker dat het niet echt zou zijn, zoals bijvoorbeeld een vis met dik pak witte veren op zijn schubben.

Naast alle voorwerpen waar naar gekeken kon worden waren er ook een aantal doe-dingen te vinden in het museum, zoals bijvoorbeeld het pakken van een juweel, wat door optisch bedrog nooit zou kunnen lukken, omdat er helemaal geen juweel was. Gekke bekken trekken voor een spiegel door te proberen met je tong je neus aan te raken, terwijl de mensen aan het einde van het museum allemaal konden zien wat je aan het doen was (dat werd er natuurlijk niet bij verteld), of een zenuwspiraal waarbij het volgens mij onmogelijk was om aan het einde te komen zonder de spiraal te raken. Op bijna het einde van het museum was er een rechte brug met een grote ronddraaiende koker met allerlei lichtjes eromheen, toen ik over de brug heen liep leek het net alsof de brug schommelde en ik moest me echt vasthouden om niet te vallen, snel liep ik over de brug heen, maar ook dit was weer optisch bedrog. Het waren stuk voor stuk dingen die goed in het museum pasten en ik vond het erg grappig om te doen.

Bijgevoegd heb ik een aantal foto's van de verschillende objecten in het museum, zodat jullie ook een beeld krijgen van wat ik nu allemaal precies bedoel. Ik ben nu in een drietal verschillende vestigingen van Ripley's Believe It or Not geweest en ze hadden allemaal hun overeenkomstigheden en zelfde objecten, maar toch ook verschilden ze op een aantal vlakken ook wel weer van elkaar. Ik zie mezelf nog wel eens vaker terugkeren naar een andere vestiging van Ripley's Believe It or Not, ik blijf het leuk vinden en elke keer ontdek ik wel weer iets nieuws. De vestiging in Orlando was mijn eerste kennismaking met het museum en sindsdien wil ik er vaker naartoe, het is leuk voor jong en oud, je ziet hele aparte en vreemde dingen en je kunt er een hele leuke tijd beleven.