zaterdag 17 september 2016

Activiteit: Germaine's Luau - Kapolei, Hawaii

Activiteit: Germaine's Luau
Adres:       91-119 Olai St, Kapolei, HI 96707, Verenigde Staten

Een van de eerste activiteiten die ik in Hawaii heb gedaan was het bezoeken van de Germaine's Luau. Voorafgaande aan de reis leek het mij al heel erg leuk om een Luau te bezoeken. Ik had er al veel over gelezen en bij een bezoek aan Hawaii mag een Luau eigenlijk niet ontbreken. Een Luau is een traditioneel Hawaiiaans feest, dat meestal gepaard gaat met entertainment. Vaak wordt er veel gegeten tijdens een Luau en staan er traditionele Hawaiiaanse gerechten op het menu zoals Poi, Kalua varken, Por, Lomi zalm, Opihi, en Haupia. Ook wordt er hula gedanst en Hawaiiaanse muziek gespeeld. Dit alles zou ook het geval gaan zijn bij de Germaine's Luau en ik keek dan ook erg uit naar dit feest.

Zoals jullie waarschijnlijk weten had ik voorafgaande aan de reis 2 Go Oahu cards gekocht van de website van Smartdestinations. Met deze Go Oahu cards hadden we 7 dagen toegang tot een groot aantal activiteiten op Oahu, Omdat we de 7-dagen kaarten hadden gekocht (er bestaan ook kaarten van 1, 2, 3 en 5 dagen) mochten we één bonusattractie uitkiezen. We konden destijds kiezen uit 4 bonusattracties, waaronder een tweetal Luau's en na enige overweging kozen we ervoor om de Germaine's Luau te gaan bezoeken. Bij deze activiteit was alles inbegrepen, eten, drinken en zelfs ook transport van en naar het hotel waar wij destijds verbleven, het Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort. Dit leek mij erg prettig en dus besloot ik om via de e-mail een reservering te maken voor de Germaine's Luau. Bij deze reservering gaf ik de nummers door van onze Go Oahu cards en de volgende dag kreeg ik een bevestiging van de reservering binnen in mijn mail.

Onze eerste dag in Oahu was gelijk vrij druk, in de ochtend vlogen we namelijk vanuit Seattle naar het Honolulu International Airport, vervolgens haalden we daar onze huurauto op, zijn gaan lunchen bij The Original Pancake House en daarna direct door naar het hotel. In het hotel hadden we heel even de tijd om ons op te frissen, want om 16:00 uur zouden we op worden gehaald door een bus van Roberts Hawaii. We stonden dan ook netjes om 15:45 uur te wachten op de afgesproken plaats en verschillende bussen van Robert's Hawaii arriveerden op de plek waar wij stonden. Helaas reed er geen enkele naar de Germaine's Luau, maar er werd wel aan ons bevestigd dat die bus onderweg was. De bus arriveerde uiteindelijk om 16:20 uur, wat later dan afgesproken, maar we kwamen nu ook wel gelijk een beetje in de sfeer van het "easy going" van Hawaii terecht.

We reden eerst nog langs een paar volgende stops om daar andere bezoekers van de Germaine's Luau op te pikken, maar toen de bus eenmaal vol zat konden we op weg gaan richting Kapolei. We hadden een hele vriendelijke host in de bus, hij was 25 jaar oud en vertelde over zijn leven in Hawaii. Hij zei dat hij in zijn hele leven slechts tweemaal van het eiland Oahu af was geweest. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij mij zou zijn als ik op Oahu zou zijn geboren, maar ik kon me dat maar moeilijk voorstellen, ook al is het zo'n prachtig eiland. We kregen onderweg verder allerlei informatie over Hawaii en over de avond die zou komen gaan.

Uiteindelijk hebben we er bijna 1,5 uur over gedaan om vanuit de plek waar wij opgestapt waren bij de Germaine's Luau terecht te komen, terwijl de rit normaal slechts de helft van de tijd zou duren. Wel kwamen we als een van de eerste bussen op de plaats van bestemming aan. Het was nog erg rustig en het feest was ook nog niet begonnen. Iedereen kreeg een lei van schelpjes uitgereikt en er werd een foto van elk stel of familie gemaakt op het strand bij de zee. Deze foto heb ik later nog gekocht, want dat leek me wel een leuk aandenken. Naast de lei kregen we per persoon ook een drietal bonnetjes waarmee alcoholische dranken konden worden verkregen.

We liepen langs de pit waar later op de avond het Kalua varken uit de grond zou worden gegraven en ik had al erg veel zin in al het eten wat die avond op het programma stond. De locatie zag er erg mooi en gezellig uit. Er stond tegenover het podium een groot houten gebouw dat dienst deed als bar, mensen stonden hier al in de rij om drinken te halen, maar wij besloten om eerst even een plekje te zoeken aan een van de lange houten tafels die bekleed waren met groene Hawaiiaanse tafelkleden. De tafel waar wij aan gingen zitten stond schuin tegenover het podium, waardoor we een goed zicht zouden gaan hebben op de show die komen ging. Op alle tafels lagen stukken ananas en we aten hier alvast wat van op.

Er kwamen steeds meer bussen aan en de locatie stoomde langzaam vol. Aan onze tafel werd het ook steeds drukker. Ik had een pet op van de Dallas Cowboys en bij ons kwam een ander stel zitten, waarvan de jongen dacht dat ik uit Texas kwam. Toen ik hem vertelde dat ik in Nederland woonde moest hij wel lachen. Hij woonde zelf in Hawaii, maar kwam oorspronkelijk uit Texas, vandaar dat hij besloot om bij ons te gaan zitten. Het stel bleef zitten en de rest van de avond hebben we nog veel met elkaar gesproken, gelachen en ook een paar cocktails gedronken.

Na een tijdje startte de Luau, we werden welkom geheten door een dame in Hawaiiaanse klederdracht en de Royal Court of Polynesia. Ik vond het prachtig om te zien, het was natuurlijk heel erg toeristisch, maar het was ook echt Hawaiiaans. Even later begon het wat te schemeren en werd het tijd voor de Germaine's Luau Lightning Ceremony voor het Kalua varken. We liepen met z'n allen richting de pit waar het Kalua varken begraven was en met veel bombarie werden alle fakkels aangestoken. Ook dit vond ik weer erg mooi, de fakkels die overal in Hawaii branden is me echt bijgebleven van die reis.

Nadat de fakkels aangestoken waren werd het tijd om het Kalua varken uit de ondergrondse oven te verwijderen. De Hawaiiaanse mannen die het varken uit de grond tilden hadden echte vuurvaste handen, het Kalua varken lag namelijk al sinds vroeg in de ochtend op het vuur te roosteren en was nu klaar om geconsumeerd te gaan worden. Nadat het Kalua varken uit de grond was gehaald werd het in een grote zilveren bak gelegd en naar de koks van de Germaine's Luau gebracht. De geur van het varken was heerlijk, maar ik vond het er in eerste instantie nog niet echt heel erg smakelijk uitzien. Ik ging er van uit dat de koks er wel raad mee wisten en dat het best lekker zou gaan smaken.

Een tijdje nadat het Kalua varken uit de grond werd gehaald werden de eerste tafels omgeroepen om het eten op te komen scheppen. Wij waren al snel aan de beurt, ik had vrij veel trek en was echt benieuwd wat er naast het varken nog allemaal meer op het menu zou staan. Het diner werd geserveerd in de vorm van een buffet en bevatte gerechten als Lomilomi zalm, Hawaiian Pulehu kip, zoute vis, Teriyaki beef, witte rijst en Poi. Ook kon er voor verschillende salades en zelfs desserts worden gekozen. Het was een "All you can Eat" buffet en tijdens mijn eerste keer opscheppen koos ik voor een viertal soorten vlees, waaronder natuurlijk het Kalua varken, maar ook de Hawaiaanse kip en de Teriyaki beef. Tevens nam ik er Poi bij, omdat ik dit wilde proberen, een broodje en nog wat salade. Ik vond het er heerlijk uitzien en had zin om m'n eerste bordje leeg te gaan eten.

De gerechten smaakten stuk voor stuk erg lekker, wanneer ik nu naar de foto kijk die ik ervan gemaakt heb krijg ik gewoon alweer trek. Het was echter wel allemaal erg vullend, waardoor ik de behoefte niet meer had om nog voor een tweede keer vlees op te gaan scheppen. Wel nam ik tijdens mijn 2e ronde een aantal desserts mee, ik koos hierbij voor de chocoladecake en de vanille-kokosnoot-cake. Ik was nog aan het twijfelen om ook nog wat van de kokosnoot-pudding te proberen, maar dat leek me toch wel wat teveel. Ik had namelijk ook al een paar cocktails op en mijn maag zat al behoorlijk vol.

Ondertussen ging al het entertainment op het podium ook gewoon door, verschillende Hawaiiaanse dansen werden uitgevoerd. De Hula-dansers en danseressen deden erg goed hun best om het publiek te vermaken en het publiek werd er ook bij betrokken. Wij zaten gelukkig niet direct voor het podium dus werden we ook niet het podium opgevraagd om mee te gaan doen, laat mij maar gewoon lekker vanaf een afstandje genieten, dan heb ik de meeste lol. Op een gegeven moment werden vrijwel alle vrouwen het podium opgevraagd en samen moesten ze een dans uitvoeren, dat ging bij de ene dame wat beter dan bij de andere.

Het was echt een mooie show, de dansers en danseressen hadden steeds een andere vrolijke kleurige outfit aan en gebruikten ook steeds andere attributen. De mooiste vertoning vond ik echter een van de laatste acts van de avond, dit was het optreden waarbij er vuur werd gebruikt door een aantal mannen. Er werd heel snel rondgedraaid met fakkels met vuur aan beide uiteinden, waardoor het echt cirkels van vuur werden, dit was ook weer typisch iets van Hawaii en de Polynesische eilanden. Toen dit optreden afgelopen was klonk er echt een heel erg luid applaus, ik vond het zelf ook heel erg knap en klapte net zo hard mee.

Toen de show afgelopen was vertrokken we weer naar het hotel. Het was nog wel even zoeken naar onze bus, omdat er zoveel verschillende bussen geparkeerd stonden. De terugreis was een stuk gezelliger dan de heenreis, een aantal mensen namen in beschonken toestand plaats in de bus en er werden spelletjes gespeeld en liedjes gezongen. Ik vond dat erg grappig, had natuurlijk ook een paar cocktails op en deed vrolijk mee. De terugreis duurde voor mijn gevoel dan ook een stuk minder lang dan de heenreis, maar was toch ook wel blij toen we bij het hotel aankwamen. Het was een lange, maar vooral ook mooie dag geweest.