Pagina's

dinsdag 28 maart 2017

Activiteit: International Fountain - Seattle Center - Seattle, Washington

Activiteit: International Fountain - Seattle Center
Adres:      305 Harrison St, Seattle, WA 98109, Verenigde Staten


Het Seattle Center is een 30 hectare groot park, kunst- en entertainmentcentrum in de stad Seattle, Washington. Het gebied werd oorspronkelijk gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1962 en ligt net ten noorden van Belltown in de wijk Lower Queen Anne. Het Seattle Center is een prachtig gebied, waar van alles te doen en te beleven valt en je kunt je er makkelijk één of meerdere dagen vermaken. In het Seattle Center zijn namelijk veel mooie en bijzondere bezienswaardigheden te vinden, zoals de Space Needle, het Chihuly Garden and Glass Museum, het Pacific Science Center, The Museum of Pop Culture (MoPOP voorheen het EMP Museum), de Seattle Center Monorail en de International Fountain. Al deze bezienswaardigheden heb ik tijdens mijn verblijven in Seattle bezocht en vandaag schrijf ik over de International Fountain.

De International Fountain is een grote fontein in het centrum van Seattle Center. De fontein is na de Wereldtentoonstelling blijven bestaan in het gebied, in 1995 is de International Fountain echter volledig vervangen en het gebied waarin de fontein staat is verder uitgebreid. Het is dus helaas niet meer de originele fontein, maar de International Fountain sluit nu wel veel beter aan bij de rest van Seattle Center. Kinderen kunnen in de fontein spelen en dansen en gedurende de dag is de International Fountain een mooie plek voor iedereen geworden om er te genieten, te luisteren naar de muziek en te kijken naar het water wat in de lucht gespoten wordt. De huidige, vernieuwde fontein zorgt tevens voor de natuur, al het water dat de International Fountain gebruikt wordt namelijk gerecycled en is, met drie soorten behandeling voordat het publiek bereikt wordt, waarschijnlijk het schoonste van de stad.

Reizen Amerika

De International Fountain bezocht ik op een van de eerste dagen tijdens mijn eerste verblijf in Seattle. Gedurende die dag bezocht ik gelijk een aantal andere bezienswaardigheden in het Seattle Center, dit vond ik wel zo handig, omdat al deze bezienswaardigheden en activiteiten dicht bij elkaar gevestigd waren en ik dus ook veel op één dag zou kunnen gaan zien en doen. Op de dag van mijn bezoek was het een beetje grauw en herfstachtig weer, gelukkig was het wel droog, maar de zon scheen helaas niet. Het was dus niet echt het perfecte weer voor het fonteinbezoek, maar toch wilde ik de International Fountain wel gaan bezichtigen.

Toen ik bij de International Fountain aankwam verbaasde ik me eigenlijk toch wel een klein beetje, ik had namelijk een hele andere verwachting van de fontein, natuurlijk wist ik wel dat het heel iets anders zou zijn dan de Fountains of Bellagio in Las Vegas of zelfs de Buckingham Fountain in Chicago, maar ik had eigenlijk wel wat meer water in en rondom de fontein verwacht. Toen ik naar de fontein keek zag ik namelijk een heel groot droog gebied, hier en daar lag er wel een plas water op de grond, maar ik vond het er een beetje teleurstellend uitzien. Dat kwam eigenlijk ook vanwege het feit dat de fontein op het moment van aankomst niks deed en droog stond, ik arriveerde namelijk net op de locatie tussen 2 shows in.

De International Fountain bestond uit een halve zilveren bol, met een groot aantal gaten er in en omheen. Rondom de halve zilveren bol bevond zich een groot plein welke in hoogte afliep richting de bol toe, zodat het water tijdens de show terug naar de bol kon lopen, om vervolgens weer te kunnen worden recycled. Aan de rand van het plein waren een flink aantal banken opgesteld waarop mensen zaten te kijken en te wachten tot er een nieuwe show begon en ik besloot om ook maar op een van deze bankjes plaats te gaan nemen, want was toch wel benieuwd wat er nog zou komen. Zo'n kale halve zilveren bol met wat opgedroogd water eromheen kon het toch niet alleen maar zijn (zie de onderste foto).


Na een tijdje gewacht te hebben begon gelukkig een nieuwe show en ik was erg benieuwd wat het zou gaan brengen. Bij de eerste klanten van muziek begon de International Fountain met het spuiten van het water. enkele mensen besloten om richting het water van de fontein te lopen, maar ik bleef zelf mooi veilig aan de rand van het plein zitten. In het begin ging alles nog vrij rustig, maar na een tijdje werden ook de Super Shooters gebruikt en toen werd de show ineens toch nog best spectaculair. Het water bewoog mee op de maat van de muziek en spoot een paar keer tientallen meters hoog de lucht in. Het schijnt dat één Super Shooter een capaciteit van zo'n 250 liter heeft en met alle kracht die achter het water wordt gezet is de Super Shooter in staat om het water zo hoog de lucht in de schieten. 

Nadat de show was afgelopen besloten we om nog even rond te hangen en te wachten op de volgende show. De show die volgde was helaas een stuk minder spectaculair en had ook minder vrolijke muziek, dat vond ik wel jammer, maar uiteindelijk was er ook niet veel aan te doen. Na het zien van de twee shows vervolgden we onze weg en gingen verder met het bezoeken van een aantal andere bezienswaardigheden in Seattle. Ik vond het leuk om de International Fountain gezien te hebben, maar ik vond het niet een van de topattracties van Seattle. Wanneer je toch al in het Seattle Center bent dan is het wel leuk om er even te gaan kijken. Het weer kan er ook veel te maken mee hebben of het bezoek aan de International Foutnain de moeite waard is, op een mooie zonnige dag, met veel drukte in en rondom de fontein is het waarschijnlijk ook veel leuker dan op de grauwe herfstachtige dag dat ik de fontein bezocht.