Pagina's

zaterdag 1 april 2017

Restaurant: Eggs 'n Things - Honolulu, Hawaii

Restaurant: Eggs 'n Things
Adres: 343 Saratoga Rd, Honolulu, HI 96815, Verenigde Staten


Tijdens mijn reis naar Hawaii ben ik bij veel verschillende restaurants wezen eten, ik bezocht bekende en minder bekende ketens en heb een paar nieuwe favoriete restaurants op mijn lijstje bij kunnen schrijven. Een van deze nieuwe favoriete restaurants is Eggs 'n Things, het jammere is alleen dat de keten buiten het eiland Oahu geen andere vestigingen in Amerika heeft. Wel heeft het restaurant vestigingen in Guam en Japan, normaal gesproken zou ik daar als Amerikaliefhebber niet veel aan hebben, maar het mooie is dat ik over een paar maanden naar Japan op vakantie ga (een themepark reis naar Tokio en Osaka) en daar wil ik Eggs 'n  Things zeker een bezoek gaan brengen om er heerlijk te gaan ontbijten.

Ik las voor het eerst over het restaurant Eggs 'n Things toen ik op zoek was naar leuke eetgelegenheden om te ontbijten in Honolulu. Op veel verschillende fora werd er gesproken over Eggs 'n Things, het zou een authentiek Hawaiaans ontbijtrestaurant zijn, waarbij de nadruk zou liggen op gerechten met eieren (hoe kan het ook anders met zo'n naam) en pancakes. Dat klonk mij erg goed in de oren en dus besloot ik om Eggs 'n Things op te schrijven als ontbijtrestaurant op de dag dat we vanuit het Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort vertrokken naar ons tweede hotel op het eiland, Aulani, a Disney Resort & Spa. Het restaurant bevond zich op ongeveer een kwartiertje lopen vanaf het hotel waar we verbleven en dus besloten we om een lekkere ochtendwandeling richting het ontbijt te maken.




Eggs 'n Things is een populair eetcafé in Waikiki voor zowel de lokale bevolking als toeristen. Het eerste restaurant werd in 1974 door de oprichters Jerry en Jan Fukunaga geopend op Ena Road. Hun belangrijkste doelstellingen hadden betrekking op het werken met verse ingrediënten, het redelijk houden van de prijzen en iedereen behandelen als Ohana (familie). Meer dan 40 jaar later wordt deze traditie nog steeds voortgezet. Ontbijt en andere lokale favorieten worden de gehele dag in het restaurant geserveerd en dat is ook een van de redenen waarom Eggs 'n Things zo geliefd is. Door de jaren heen is het aantal vestigingen van het restaurant langzaam toegenomen. Het belangrijkste restaurant bevind zich op 343 Saratoga Road, dat is dan ook het restaurant wat ik bezocht heb, andere vestigingen zijn te vinden in de lobby van het Aston Waikiki Circle Hotel en op de hoek van Piikoi en Kona Street, nabij het Ala Moana Shopping Center.

Toen we aan het einde van onze ochtendwandeling bij het restaurant aankwamen zag ik dat het er al behoorlijk druk was. Mensen stonden en zaten buiten te wachten met menukaarten in hun handen en we waren even aan het overwegen om misschien ergens anders te gaan ontbijten. Uiteindelijk kozen we er voor om toch maar even te buiten wachten, we waren namelijk wel benieuwd naar het restaurant en wisten ook niet waar we anders naartoe moesten gaan. Door een van de medewerkers van het restaurant kreeg ik een menukaart en een buzzer uitgereikt en deze buzzer zou afgaan indien er een tafeltje voor ons vrij zou komen. We namen plaats op een van de bankjes, helaas in de schaduw en niet in het lekkere warme zonnetje, en namen een kijkje in de menukaart.




Na een kwartiertje op het bankje gewacht te hebben begon onze buzzer te zoemen en was het tijd voor ons om het restaurant te betreden. We namen de trap omhoog richting de zaal van het restaurant en werden vervolgens door een vriendelijke Hawaiiaanse hostess naar onze plaats gebracht. We namen plaats aan de zijkant van het restaurant en zaten naast elkaar met uitzicht over de straten van Waikiki. Het leek op een soort bar waaraan we zaten, alleen dan zonder barman en flessen drank, maar met een schitterend uitzicht voor ons. De menukaarten hadden we zelf mee naar boven genomen, en omdat we nog geen beslissing over onze bestelling hadden gemaakt bleven we nog even in deze kaarten kijken. We wisten al wel wat we wilden gaan drinken en bestelden een beker groene thee en een Hot Waialua Coffee, dit was een huisgemaakte koffie vanuit de North Shore van Oahu.

Voorafgaande aan mijn bezoek aan Eggs 'n Things was ik van plan om er pancakes te gaan bestellen, maar toen ik de verschillende Hawaiiaanse gerechten op de menukaart zag staan wilde ik eigenlijk liever iets van die gerechten gaan proberen. Ik had tijdens de reis al vaker gehoord van het gerecht Loco Moco, dat gerecht zag ik ook op de menukaart staan en wilde het eigenlijk wel eens gaan proeven. Het gerecht had de naam "Hawaiian Loco Moco" met als omschrijving "een lokale favoriet, een kom met gestoomde rijst, Big Island rundvlees, 2 verse eieren, gezouten champignons, uien, gesneden Portugese worst en bruine jus". Ik besloot om dit gerecht te bestellen, het was tenslotte al 9:00 uur in de ochtend. Aan tafel werden verder ook nog de Chocolate Chip Pancakes besteld, daar was ik stiekem wel blij mee, want als de pancakes niet allemaal op zouden worden gegeten dan kon ik daar ook nog mooi wat van gaan proeven.




Na een tijdje gewacht te hebben werden onze ontbijtgerechten geserveerd. We kregen 2 goed gevulde borden, de porties waren groot en we kregen zeker waar voor ons geld. De prijzen van de bestelde gerechten vielen namelijk alleszins mee en daarom dacht ik dat de porties misschien niet zo groot zouden zijn. Niets was minder waar, op het bord met de pancakes lagen een vijftal grote ronde Amerikcan pancakes met flinke stukken chocolade erin verwerkt, deze pannenkoeken waren bestrooid met poedersuiker en daarbovenop lag nog een bolletje boterroom. Normaal gesproken bestaan de porties pancakes vaak uit slechts 3 pannenkoeken, maar bij Eggs 'n Things waren het er dus 5. Ik keek met grote ogen en een beetje jaloers naar de pannenkoeken, maar gelukkig wist ik toch wel dat er zeker wat van over zou gaan blijven.

Naar mijn "Hawaiian Loco Moco" keek ik niet heel anders, natuurlijk was het een heel ander gerecht dan de pannenkoeken, maar ik wist wat ik besteld had en had er ook echt trek in. Bovenop het gerecht lag een spiegelei-omelet welke met een tweetal eieren klaargemaakt was en daaronder lag het rundvlees in de vorm van een hamburger, de witte rijst, uien, paprika, de gesneden stukjes Portugese worst met daarover heen de jus. Je moet er maar van houden zo vroeg in de ochtend, ik draaide mijn hand er niet voor om en wilde het gerecht snel gaan proeven. De samenstelling van een hamburger met rijst, ei, de verschillende groenten en jus kende ik nog niet en daarom was ik dan ook erg benieuwd naar de combinatie van al deze losse ingrediënten.




De "Hawaiian Loco Moco" was heerlijk, elke hap die ik nam had zijn hele eigen smaak. alle ingrediënten afzonderlijk waren goed te eten, maar de combinatie maakte het helemaal af. Ik vond het grappig dat dit een lokaal gerecht was, want had het eigenlijk helemaal niet van de Hawaiaanse bevolking verwacht. Wanneer je namelijk elke dag met een "Hawaiian Loco Moco" zou beginnen dan denk ik dat je op een gegeven moment de deur niet meer uit zal kunnen komen vanwege je omvang. Ik vond het zo voor een eenmalig ontbijt tijdens de vakantie erg lekker en ook zeker de moeite waard en ik zou het gerecht in de toekomst best nog wel eens een keer willen bestellen. Alleen zou ik dat dan wel alleen doen wanneer ik weer in Hawaii zou zijn, dus dan zou ik nog een keer terug moeten gaan, wie weet komt dat er ooit nog wel eens van.

Gelukkig bleven er bijna 2 hele Chocolate Chip Pancakes over en daar werd ook nog vrolijker van. Ik nam er een hap van en merkte dat ik toch al wel behoorlijk vol zat van mijn Loco Moco, echter vond ik het zonde om de pannenkoeken te laten staan en daarom vroeg ik of dat we ze mee mochten nemen. Gelukkig was dat geen probleem, we kregen een bakje uitgereikt waarin we de pancakes konden doen en mee konden nemen naar Aulani. Toen we bij dat hotel aan waren gekomen, ingecheckt waren en op de kamer waren beland hebben we nog even heerlijk van de overgebleven pancakes kunnen genieten. Ze waren nog steeds verrukkelijk! Voor het ontbijt bij Eggs 'n Things moesten we in totaal een kleine $ 30,00 betalen, dit was naar Hawaiiaanse standaarden een vrij laag bedrag. Ik vond het ontbijt heerlijk en zal de locatie, de Loco Moco en ook de Chocolate Chip Pancakes niet snel vergeten. Hopelijk zal mijn ervaring met Eggs 'n Things in Japan net zo goed zijn als mijn ervaring met het restaurant in Waikiki.