zondag 9 april 2017

Restaurant: Au Bon Pain - New York City, New York

Restaurant: Au Bon Pain
Adres:        Pennsylvania Plaza, New York, NY 10001, Verenigde Staten

Het restaurant Au Bon Pain heb ik in het verleden in veel verschillende Amerikaanse steden gezien, maar tot voor kort was ik er nog nooit naar binnen toe gegaan om er te eten. Tijdens mijn laatste reis naar New York City stond Au Bon Pain eindelijk als ontbijtrestaurant op de planning. We waren van plan om tijdens een van onze eerste ochtenden te gaan eten bij de vestiging van Au Bon Pain in het Penn Station en dat hebben we gelukkig dan ook gedaan, zodat ik weer een restaurant van mijn te bezoeken Amerikaanse restaurantketens heb kunnen afstrepen. Au Bon Pain staat vrij vertaald voor het goede brood en ik was voorafgaande aan ons bezoek aan de zaak dan ook erg benieuwd of dat er inderdaad hele goede en lekkere broodjes zouden worden geserveerd in het restaurant.

Au Bon Pain is een Amerikaanse bakkerij- en koffieketen, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Boston, Massachusetts. De eerste vestiging van de zaak werd geopend in 1977 door Louis Rapuano in de Boston's Faneuil Hall. Het restaurant bleek een groot succes en door de jaren heen is het aantal vestigingen van Au Bon Pain in een rap tempo toegenomen, op dit moment bevinden zich naast de meer dan 240 vestigingen van Au Bon Pain in Amerika ook restaurants van de keten in India en Thailand. De meeste vestigingen van Au Bon Pain bevinden zich in het noordoosten van de Verenigde Staten, waaronder een negental stuks in het wereldberoemde stadsgedeelte van New York City, Manhattan. Een van die 9 restaurants heb ik dus bezocht voor een snel maar lekker ontbijt om de dag goed te kunnen starten.

Reizen Amerika

Vanuit het hotel waar ik destijds verbleef, het Tryp by Wyndham Times Square South, was het een kleine 10 minuten wandelen naar het restaurant. De vestiging van Au Bon Pain welke ik bezocht bevond zich op  Level A van het Penn Station. We kwamen bij het restaurant terecht door via de hoofdingang van het station de roltrap te nemen naar beneden, na een tijdje rechtsaf te slaan en vervolgens nogmaals rechtsaf te gaan. Het was wel even zoeken, maar uiteindelijk hebben we het restaurant toch weten te vinden. Er hingen geen bordjes aan de buitenkant van de zaak en daarom viel het ook niet zo op. Toen we eenmaal bij het restaurant aan waren gekomen ging ik op zoek naar de coupons die ik vanuit huis had meegenomen. Ik was namelijk lid geworden van de ABP eClub en daardoor had ik een coupon ontvangen voor een gratis plastic reisbeker en ook een coupon voor een gratis sandwich.

Met deze coupons in mijn hand liep ik door het restaurant en keek wat er allemaal werd aangeboden. Er kon gekozen worden voor allerlei soorten soepen, waaronder tomaten- en kippensoep, voorverpakte broodjes en salades, allerlei dranken, koekjes, zoetigheden en warme sandwiches. De keuze was ruim, maar ik had natuurlijk de coupon voor de gratis sandwich en liep daarmee naar het gedeelte waar de warme sandwiches werden gemaakt. Nadat ik mijn coupon liet zien kreeg ik van een van de medewerksters van het restaurant een briefje uitgereikt waarop alle verschillende sandwiches stonden vermeld, hier moest ik er vervolgens eentje van uitkiezen. Uiteindelijk koos ik voor de Over Hot Chicken Margherita sandwich, dit was een ciabatta met kip, mozzarella, tomaat bruschetta en verse basilicum.

Ik moest even wachten totdat mijn sandwich klaar was en in de tussentijd was ik me aan het bedenken wat ik nog meer zou gaan bestellen. Natuurlijk moest ik ook de reisbeker nog ergens vandaan zien te halen en vullen met koffie, maar ik had ook wel zin in iets zoets. Nadat ik de heerlijk ruikende sandwich in ontvangst had genomen ging ik op zoek naar de beker en nadat ik ook daar de coupon van had laten zien kreeg ik er een uitgereikt. Ik mocht de beker zelf vullen met koffie en mocht er net zo vaak gebruik van maken als ik wilde. Dat was natuurlijk ook weer iets echt Amerikaans, kun je je voorstellen dat je hier in Nederland bij elk bezoek aan een restaurant gratis koffie mag halen met een beker welke je ook nog eens gratis van het restaurant hebt gekregen?

Toen ik mijn beker met koffie had gevuld kwam ik weer samen bij de rest van de groep met wie ik in New York was. We keken samen even naar de zoetigheden en gebakjes en besloten om een appel-croissant, een chocolade-croissant en een met pudding gevuld broodje erbij te bestellen. Verder hadden zij ook nog 2 bagels, een steak & cheese-sandwich en koffie besteld. Toen we alles op de tafel waaraan we zaten hadden gezet stond deze tafel behoorlijk vol, volgens mij hadden we een grote trek met zijn vieren. Ik vond het wel grappig om te zien wat we nu toch weer allemaal hadden gekocht en gehaald op de vroege ochtend. We waren de hele vakantie al flink aan het eten en dat zou de komende dagen ook wel zo blijven dacht ik. Ach ja, het lekkere eten is ook een van de redenen waarom ik zo veel van de reizen naar Amerika hou.

Ik begon met het uitpakken van het kartonnen doosje waarin mijn Oven Hot Chicken Margherita sandwich was ingepakt. Ik had eigenlijk verwacht dat de sandwich al behoorlijk af zou zijn gekoeld, omdat we best een tijdje bezig waren met het verkrijgen van de koffiebeker en het kiezen van de zoetigheden, maar gelukkig was dat niet het geval. Toen ik de sandwich uit de verpakking haalde kwam er een heerlijke geur vrij. Ik rook het al toen de sandwich nog ingepakt was, maar nu kwamen de geuren helemaal goed tot zijn recht. Ik nam de eerste hap en moet zeggen dat de sandwich me erg goed beviel. De ciabatta was lekker knapperig en de verschillende ingrediĆ«nten samen met de kip zorgden voor een goede combinatie. De combinatie mozzarella, tomaat bruschetta en verse basilicum kende ik al wel, alleen had ik het nog nooit gehad met kip erbij. De sandwich was dus erg lekker en het duurde dan ook niet lang voordat ik beide helften helemaal op had gegeten.

De koffie was ook lekker, ik vind al langer dat de koffie in Amerika lang niet meer zo slap is als tijdens mijn eerste reizen naar de Verenigde Staten. Ze hebben door de jaren heen toch wel genoeg bijgeleerd. Nadat we onze sandwiches en bagels op hadden gegeten besloten we om de chocolade-croissant en appel-croissant samen te delen en het puddingbroodje mee te nemen voor onderweg. We zaten namelijk allemaal al vrij vol en zodoende hadden we voor iets later op de dag ook nog iets lekkers. Ik nam een helft van de chocolade-croissant en deze was ook heerlijk. Ik dacht dat er alleen chocolade op de bovenkant van het croissant zat, maar het midden was gelukkig ook flink gevuld met chocolade. Nadat we alles op hadden gegeten en gedronken vulde ik mijn reisbeker nog een keer met koffie en nam deze mee voor onderweg. Ik vond het ontbijt bij Au Bon Pain leuk en lekker. Leuk omdat ik een gratis sandwich, koffie en een koffiebeker heb gekregen en lekker omdat alles me uitstekend heeft gesmaakt. Voor een komend snel ontbijt in Amerika neem ik Au Bon Pain zeker weer in overweging.