Pagina's

vrijdag 21 april 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: Bubba Gump Shrimp Co. - Londen, Engeland

Amerikaans restaurant in het buitenland: Bubba Gump Shrimp Co
Adres: 13 Coventry St, London W1D 7AB, Verenigd Koninkrijk


In het verleden schreef ik al een aantal keer over een van mijn favoriete Amerikaanse restaurantketens, Bubba Gump Shrimp Co. Het is een restaurant met veel sfeer, thematisering en lekkere gerechten. Zoals jullie weten kijk ik voorafgaande aan mijn buitenlandse reizen, buiten Amerika, ook altijd of dat er zich op de plaats van bestemming.Amerikaanse restaurants bevinden. De stad Londen was wat Amerikaanse restaurants betreft een erg goede plek. Ik heb tijdens mijn vijf dagen durende trip vestigingen van TGI Fridays, Five Guys, Shake Shack, Rainforest Cafe (waar ik eerder over schreef) en dus ook Bubba Gump Shrimp Co. gezien. De vestiging van Bubba Gump Shrimp Co. in Londen bezochten we tijdens onze tweede avond in die stad.

Bubba Gump Shrimp Co. is een visrestaurantketen welke geïnspireerd is door de film Forrest Gump welke in 1994 is uitgekomen. De eerste vestiging van het restaurant werd in 1996 geopend in Monterey, Californië en inmiddels zijn er al meer dan 40 vestigingen van de keten wereldwijd (Amerika, Mexico, Maleisië, Hong Kong, Indonesië, Japan, de Filipijnen en dus ook in Londen, Engeland) te vinden. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Houston, Texas. Het moederbedrijf van Bubba Gump Shrimp Co. is Viacom, het bedrijf dat tevens de eigenaar is van Paramount Pictures, de distributeur van de film Forrest Gump. Het restaurant is vernoemd naar de personages uit de film met de namen Benjamin Buford "Bubba" Blue en Forrest Gump.




Tijdens mijn bezoek aan Londen verbleef ik, samen met mijn reisgezelschap, in het Novotel London Waterloo Hotel, in de buurt van de Big Ben en London Eye. Vanuit dit hotel namen we een van de rode dubbeldekker-bussen om bij het restaurant terecht te komen. Bubba Gump Shrimp Co. bevond zich in de buurt van Piccadilly Circus op Coventry Street. Toen we de bus uitstapten was het overal om ons heen ontzettend druk. Ik vond het lastig om te bepalen hoe we in de drukte bij het restaurant zouden geraken en daarom besloot ik om mijn telefoon maar het werk te laten doen. Gelukkig wist Google Maps welke kant we op moesten en na enkele minuten lopen kwamen we bij de Engelse vestiging van Bubba Gump Shrimp Co. aan.

In grote witte koeienletters was de naam van het restaurant aan de voorkant van de zaak geschreven. Het bekende logo van de garnaal met de hoge hoed werd op verschillende punten afgebeeld en ik werd er gelijk vrolijk van. Er werd geadverteerd met fresh fish, steaks en seafood en mijn trek werd alsmaar meer aangewakkerd. Bij binnenkomst in de zaak stond direct de bekende bank waarop Forrest Gump in de film zat opgesteld. Op de bank lagen zijn koffertje en de doos bonbons. Verschillende mensen waren op de bank voor foto's aan het poseren en ik maakte er ook gelijk een foto van. De entree van het restaurant was ook gelijk het winkeltje waar vanuit allerlei spullen en attributen van het restaurant werden gekocht. Hier zouden we later wel gaan kijken, want we wilden eerst gaan eten. Ik gaf bij de hostess aan dat we met zijn drieën waren en graag aan een booth wilden gaan plaatsnemen.



De hostess nam ons mee via de trap naar boven, richting de zalen van het restaurant. De trap was versierd met allerlei memorabilia van de film en bovenaan zat Forrest Gump (Tom Hanks) ons op een poster op te wachten. Gelukkig waren er nog een flink aantal booths vrij en aan een van de vrije tafels namen we plaats. Op de tafel stonden de bekende rode, witte en blauwe bordjes, de emmer met keukenrol en het bordje met Run Forrest Run en Stop Forrest Stop weer opgesteld. Op de tafel waren een aantal van de verschillende vestigingsplaatsen van Bubba Gump Shrimp Co. beschreven en ik was aan het opnoemen in welke van deze restaurants ik al was geweest. Inmiddels zijn dat er al heel wat, maar ik heb er ook nog wel een aantal op mijn verlanglijstje staan.

Een van de serveerders kwam aan ons vragen wat we wilden drinken, ik had trek in een biertje en vroeg welke bieren er allemaal werden geschonken. De jongen was nieuw en wist het nog niet helemaal precies te vertellen en daarom besloot ik om met hem mee te lopen richting de bar. Tijdens deze wandeling zag ik dat de zaak behoorlijk groot was. Er was een aparte ruimte met een flink aantal tafeltjes waar nog niemand zat en daardoor kon ik er een mooie foto van maken. Overal aan de muren hingen spullen die betrekking of een link hadden met de film en ik voelde me weer even net alsof ik in Amerika op vakantie was. Eenmaal bij de bar aangekomen keek ik naar de bieren welke werden geschonken en doordat ik me in Amerika waande koos ik voor een flesje Budweiser.




Toen ik weer terug aan tafel was nam ik een kijkje in de menukaart, we besloten om geen voorgerecht te bestellen, maar allemaal een hoofdgerecht en dan later ook nog een dessert om mogelijk te delen. Veel van de gerechten uit de menukaart kende ik al en had ik ook al eerder gegeten en daarom wilde ik een keer iets nieuws bestellen, iets wat ik in ieder geval nog niet eerder besteld had bij Bubba Gump Shrimp Co. Na enige overweging koos ik voor de "Grilled Fish with Cajun Shrimp" oftewel de Bourbon fish, dit gerecht zou gaan bestaan uit een groot stuk in cajunkruiden gebakken vis met Bourbonsaus en gegrilde garnalen, geserveerd op aardappelpuree. Aan tafel werden er verder ook nog de "Shrimp New Orleans" (in boter, knoflook en kruiden geroosterde garnalen, geserveerd met jasmijnrijst en knoflookbrood) en de "All American BBQ Burger topped with Cheese and
Frizzled Onions" besteld.

Nadat we de gerechten hadden besteld besloten we om even in de menukaart (in de vorm van een tafeltennisbatje) te kijken om te zien welke nagerechten er werden aangeboden. In die menukaart stonden ook de verschillende drankjes en cocktails van het restaurant beschreven. Van daaruit werd een Secret Mango Sparkler besteld, dit was een alcoholvrije smoothie van mango, limonade en sinaasappelsap. Na even gewacht en gekletst te hebben werden de hoofdgerechten geserveerd. Ze zagen er allemaal heerlijk en mooi opgemaakt uit. Mijn "Grilled Fish with Cajun Shrimp" werd naast de ingrediënten welke ik al noemde geserveerd met stukjes tomaat, kruiden en gefrituurde dunne aardappelslierten. Het waren een soort dunne langwerpige frietjes. Het diepe bord was flink volgeladen en ik keek er naar uit om het gerecht te gaan opeten.




De "All American BBQ Burger topped with Cheese and Frizzled Onions" was een flinke cheeseburger met daarbij sla, gefrituurde uienringetjes, augurk en friet geserveerd op een stuk krant met teksten uit de film Forrest Gump. Het broodje was geroosterd en ik vond ook dat gerecht er erg uitnodigend uitzien. De "Shrimp New Orleans" had ik in het verleden zelf ook al eens besteld en dat beviel me toen ook goed, alleen vond ik de portie toen iets aan de kleine kant en vond ook dat er wat te weinig garnalen bij geserveerd waren. Hetzelfde dacht ik nu ook op het moment dat ik het gerecht zag. Op een klein rond, diep bord met rijst, kruiden en paprika in het midden en de saus eromheen waren zo'n 10 garnalen geserveerd. Het stuk knoflookbrood was erbij ingestoken. Het zag er heerlijk uit, daar niet van, maar vond de portie wat aan de kleine kant.

Ik begon met het opeten van mijn gerecht en was erg tevreden met de smaak. De saus was heerlijk en paste goed bij de vis en aardappelpuree. De gefrituurde aardappelslierten at ik ook samen met de saus op, in combinatie met de garnalen. De smaak van de garnalen was ook top en ze lieten bovendien goed los. De combinatie van alles bij elkaar wat voortreffelijk en wederom was ik tevreden met mijn keuze voor Bubba Gump Shrimp Co. Het blijft een van mijn favoriete Amerikaanse ketenrestaurants, vooral wat visgerechten betreft. De cheeseburger was ook heel erg lekker, vooral ook de gefrituurde gepaneerde uienstukjes welke erbij zaten. Ik weet dat omdat het gerecht niet helemaal op werd gegeten en ik het laatste gedeelte mocht hebben. De "Shrimp New Orleans" was ook goed, maar dat wist ikzelf al van toen ik het gerecht zelf had besteld in het verleden.




De serveerder vroeg of dat we nog trek en ruimte hadden voor een dessert en na even nagedacht te hebben besloten we dat we dat inderdaad wel hadden. We wilden wel eerst even wachten met het bestellen, omdat we het hoofdgerecht eerst nog wat wilden laten zakken. Wel bestelde ik alvast een Bulmer's Cider en werd de cola die ook aan tafel besteld was nog een keer bijgevuld. Nadat we de menukaart weer even bestudeerd hadden besloten we om een tweetal desserts te gaan bestellen, namelijk de "Best of the Best Sampler The Hook, Line and Sinker" en de "Mama’s Best Strawberry Shortcake". Het eerste nagerecht bestond uit 3 kleine desserts, namelijk de Mama’s Cinnamon Bread Pudding, Strawberry Shortcake en de Chocolate Chip Cookie Sundae.

Na wederom weer eventjes op de gerechten gewacht te hebben werden ze geserveerd. De "Mama’s Best Strawberry Shortcake" bestond uit een ronde plak shortcake, met daarbovenop een flinke bol vanille-ijs, bedekt met aardbeiensaus en een flinke dot slagroom. Rondom de cake lag nog meer aardbeiensaus en ook nog een aantal losse aardbeienstukjes. Het zag er erg goed uit, maar ik ging liever voor de Chocolate Chip Cookie Sundae. Ik viel dan ook gelijk aan en genoot van de warme koek met chocoladestukken, pinda's, het ijs, de slagroom en de verschillende sausjes. Tevens nam ik nog een klein stukje van de kaneel broodpudding, ook dat nagerecht was lekker, maar kwam uiteindelijk toch niet in de buurt van Chocolate Chip Cookie Sundae. Het lukte ons samen echter wel om alle desserts helemaal op te eten, de beide bordjes waren leeg en onze magen vol.

Nadat we alles opgegeten hadden en nog even aan het natafelen waren vroegen we om de rekening. We kregen deze uitgereikt, inclusief een "service charge" van 10%, en moesten in het totaal £ 83,44 betalen. dit was een bedrag van rond de € 100,00. Het was dus niet goedkoop, maar ik vond het dineren bij Bubba Gump Shrimp Co. zeker wel weer de moeite waard. Ik vond het leuk om bij dit Amerikaanse restaurant in Engeland te eten. Het is nu voor de zoveelste keer dat ik heerlijk gegeten heb bij het restaurant en hoop in de toekomst graag weer bij een van de vestigingen van de keten terug te gaan keren.