Pagina's

donderdag 13 april 2017

Activiteit: Golden Gate Bridge - San Francisco, Californië

Activiteit: Golden Gate Bridge
Adres: Golden Gate Bridge, San Francisco, CA, Verenigde Staten


Een van de bekendste bruggen ter wereld is de Golden Gate Bridge in San Francisco. Ik bezocht deze brug meerdere malen tijdens een van mijn reizen naar Californië. Voorafgaande aan de reis keek ik er erg naar uit om de burg met m'n eigen ogen te gaan zien, natuurlijk had ik de Golden Gate Bridge al heel vaak voorbij zien komen op televisie (bijvoorbeeld tijdens de titelsong van de bekende komedieserie Full House in de jaren '80 en '90) maar het leek me toch wel heel erg speciaal om de brug te gaan zien. Het zien van de brug stond meerdere keren op de planning, zo zouden we de brug gaan zien tijdens onze boottocht in de baai van San Francisco, tijdens onze dagtrip naar Sausolito en Muir Woods, tijdens de boottocht van en naar Alcatraz en tijdens onze wandelingen langs de kust van de stad, Fisherman's Wharf en Ghirardelli Square.

De Golden Gate Bridge is een hangbrug welke hangt over de zeestraat Golden Gate, dat is de opening van de Baai van San Francisco in de Stille Oceaan. Op 5 januari 1933 werd er begonnen met het bouwen van de brug en iets langer dan 4 jaar daarna, op 27 mei 1937, werd de brug feestelijk geopend.. De brug verbindt het Schiereiland van San Francisco met Marin County en maakt deel uit van zowel de California State Route 1 als de U.S. Route 101. De Golden Gate Bridge werd ontworpen door de Amerikaanse ingenieur Joseph B. Strauss en is een paar jaar geleden uitgeroepen tot een van de zeven moderne wereldwonderen. Uiteindelijk heeft het ongeveer $ 35 miljoen Dollar gekost om de brug te bouwen, dat is een schijntje van het bedrag wat er tegenwoordig voor het bouwen van een hangbrug als de Golden Gate Bridge zou moeten worden betaald.



De eerste keer zag ik de Golden Gate Bridge tijdens een wandeling langs de kust van San Francisco. Wat me destijds gelijk opviel was de dichte mist welke vrijwel constant rondom de brug hing. Door de dichte mist was het heel lastig om de complete brug te zien. Het had wel wat mysterieus, maar ik had het ook wel leuk gevonden als ik de hele brug in zijn volle ornaat zou hebben gezien. Ik was onder de indruk van de brug, maar door de mist was de ervaring toch een stuk minder spectaculair als dat ik vooraf had verwacht. De mist trok die dag ook niet meer weg, dus heb toen helaas geen mooie, maar wel een aantal mysterieuze foto's van de brug kunnen maken. Gelukkig zouden we de brug op een later tijdstip nog een paar keer gaan zien en ik hoopte maar dat er dan een stuk minder mist rondom de brug zou hangen.

Gelukkig was de mist een heel eind weggetrokken toen we vanaf San Francisco een dagtripje maakten naar Muir Woods en Sausolito. In de ochtend reden we vanuit de binnenstad van San Francisco de Golden Gate Bridge over richting Muir Woods. Toen we de brug vanuit de bus in de verte zagen liggen ging mijn hart toch wel iets sneller tekeer en naarmate we steeds dichterbij kwamen werd ik alsmaar enthousiaster. Ik vond het super om over de brug te rijden en was nu wel onder de indruk van het bouwwerk. Onze chauffeur en tevens host vertelde dat we later op de dag een stop zouden gaan maken aan de zijkant van de brug, zodat we de mogelijkheid hadden om foto's van de Golden Gate Bridge te maken. Op die activiteit verheugde ik me toen al gelijk en ik keek uit naar het moment later in de middag.




Toen we vanuit de Muir Woods naar Sausolito waren geweest en vervolgens weer terug op weg waren richting San Francisco stopten we inderdaad op een plek waar we een schitterend uitzicht op de Golden Gate Bridge hadden. Onze bus werd geparkeerd op Moore Road in de buurt van de Presidio Yacht Club en Horseshoe Bay. Vanuit de plek waar we stonden zagen we de brug prachtig liggen. Helaas was de mist wel weer voor een gedeelte teruggekomen, maar gelukkig was deze lang niet zo dicht als de voorgaande dag. Het lukte me nu gelukkig wel om een paar mooie foto's van de Golden Gate Bridge te maken. Ik was nog steeds onder de indruk en vond het prachtig om op die plaats aanwezig te mogen zijn. 

Het zonnetje begon te schijnen en ik was echt even lekker aan het genieten. Ik vond het mooi om te zien dat iedereen het een sensatie vond om de brug te bekijken. Het was een fijne gewaarwording en een van de hoogtepunten tijdens mijn reis naar San Francisco. Nadat iedereen klaar was met het maken van foto's en video's van de brug reden we weer terug naar de binnenstad van San Francisco, waarbij we dus ook weer over de Gold Gate Bridge heen reden. Tijdens de terugreis zagen we inderdaad dat het een stuk mistiger was geworden dan in de ochtend. Deze mist kon dus heel snel komen opzetten en ik denk dat je echt geluk moet hebben om de Golden Gate Bridge zonder mist te zien. 




Nadat we teruggekeerd waren in de binnenstad van San Francisco hadden we nog een Bay Cruise op het programma staan. Deze Bay Cruise zou onder andere gaan varen langs Alcatraz Island en onder de Golden Gate Bridge door. Toen we de boot opstapten bleek al snel dat het weer niet echt mee zat. Het was behoorlijk koud, winderig en de mist was ook weer zwaar op komen zetten. Hier baalde ik van, want het uitzicht wat we hadden vanuit de boot was erg beperkt, als jullie naar de foto kijken die hieronder staat dan snappen jullie wel wat ik bedoel. Het vreemde was dat toen we de brug onderdoor waren gevaren de mist ineens voor een groot gedeelte wegtrok. Zo snel als de mist op komt zetten, zo snel kan het dus ook weer verdwijnen. Tijdens de terugreis naar de haven was ik daardoor in staat om de Golden Gate Bridge, en dan met name de onderkant, wat beter op de foto te zetten.

Gedurende de rest van de reis heb ik de Golden Gate Bridge nog een aantal keer in de verte gezien. Vaak was de brug gehuld in mist, maar elke keer bleef ik er toch naar kijken. De Golden Gate Bridge is natuurlijk echt een icoon van San Francisco, maar ook van Amerika. Elke keer wanneer ik de brug zag kwam er weer een lach op mijn gezicht, maar het gebeurde ook heel vaak dat ik zei van "toch jammer hè van die mist". Ik heb even opgezocht waarom de mist zo vaak rondom de brug hangt, het heeft te maken met het feit dat in de zomer de warme lucht vanuit het binnenland op stijgt. daarvoor in de plaats wordt koude lucht vanuit de oceaan aangetrokken en die neemt de mist met zich mee. Ondanks deze vrijwel voortdurende mist vond ik het toch wel geweldig dat ik de Golden Gate Bridge heb gezien. Tijdens een bezoek aan San Francisco denk ik dat geen enkele toerist de brug over zal slaan.