Pagina's

zondag 14 januari 2018

Activiteit: Bill Speidel's Underground Tour - Seattle, Washington

Activiteit: Bill Speidel's Underground Tour
Adres: 614 1st Ave, Seattle, WA 98104, Verenigde Staten


Een van de activiteiten die ik in Seattle heb gedaan, welke ik voorafgaande aan de reis niet had gepland was het bezoeken van de Bill Speidel's Underground Tour. Ik had op Internet wel al het nodige over deze rondleiding onder de stad Seattle gelezen, het leek me een erg interessante tour, maar dacht dat we te weinig tijd hadden om het te doen. Ik had namelijk alle dagen al behoorlijk vol gepland en moest prioriteiten stellen in wat we zeker wilden gaan bezoeken. De Bill Speidel's Underground Tour deden we op een dag waarop we eerst onder andere de Seattle Public Library en het Columbia Center Observatory bezochten, in de namiddag stond een tocht met Ride the Ducks op het programma en in de tussentijd bleek er gelukkig nog genoeg tijd over te zijn om de ondergrondse tour te doen.  

Kaarten voor de tour kochten we voor een prijs van $ 22,00 per persoon, exclusief taks. Het bleek dat er net een nieuwe rondleiding begonnen was waar we bij aan mochten sluiten. We hadden echter net wat broodjes bij Jimmy John’s gekocht, welke we op wilden gaan eten, maar besloten om daar dan maar even mee te wachten en direct met de rest van de groep mee te gaan. We liepen een oud bruin cafĂ© binnen van waaruit onze gids de groep toesprak. Ze vertelde wat over de geschiedenis van de stad Seattle en wat we zouden gaan zien. Het belangrijkste wat ze vertelde was dat de binnenstad van het huidige Seattle, na de grote brand van 1889, voor een gedeelte boven de oude stad was gebouwd en dat we een stuk van die oude stad onder de grond zouden gaan bezoeken. 

Reizen Amerika 


Nadat onze gids klaar was met haar verhaal mochten we even in de ruimte vol met memorabilia over het verleden van Seattle rondkijken en vervolgens gingen we op weg naar de ondergrondse kamers en tunnels. In elke nieuwe ruimte waar we terecht kwamen werd er een verhaal verteld over de geschiedenis van de stad, deze verhalen zaten vol humor, maar bevatten ook veel interessante informatie. Ik vond het echt heel apart dat er onder de grond zoveel bewaard was gebleven, tot zelfs een oud toilet met een wasbak daarnaast aan toe. Het leek net een reis terug in de tijd en dat moest de tour natuurlijk ook voorstellen. Op een gegeven moment liepen we door een gang met een flinke lichtinval, dit licht kwam van buiten door een aantal glazen stenen de ruimte in geschenen. De gids vertelde dat we die glazen stenen moesten onthouden, omdat we ze later weer tegen zouden komen.

Op een gegeven moment bereikten we het einde van een van de tunnels en middels een trap kwamen we op de straten van het bovengrondse Seattle terecht. Daar maakten we een wandeling langs verschillende gebouwen om vervolgens weer in de buurt van Pioneer Square terecht te komen. Onze tourguide stopte op een bepaald punt en ze zei dat we nu eens goed om ons heen moesten kijken. Ik wist gelijk wat ze bedoelde, we stonden nu namelijk bovenop de glazen stenen waar we een paar minuten daar voor nog onderdoor hadden gelopen. Dat vond ik erg grappig, het verschil boven en onder de grond was zo groot. De tijd onder de grond stond al jaren stil en bovengronds werd alles maar moderner en luxer.   



De tour was nog niet ten einde, want we gingen nog een keer ondergronds. Verhalen over de pioniers van Seattle werden verteld en er werd ook over Bill Speidel gesproken. Bill Speidel was niet alleen de oprichter van de tour (opgericht in 1965), hij heeft tevens de campagne geleid dat Pioneer Square (de geboorteplaats van de stad) werd behouden en heeft een boek geschreven over de geschiedenis van de stad Seattle. Met heel veel humor en een onvermoeibaar enthousiasme heeft hij het verleden van Seattle gepromoot. Deze kenmerken stonden ook tijdens de Underground Tour centraal. De persoonlijkheid van Bill Speidel was namelijk verweven in de gehele tour, want onze gids bleef constant heel grappig en enthousiast vertellen over het verleden en het heden van Seattle.

Na een kleine 75 minuten waren we bij het einde van de tour aangekomen. De laatste verhalen over de geschiedenis van Seattle werden verteld en er werden nog een paar oude foto's getoond. We kwamen uiteindelijk uit bij een winkel waar allerlei kleding, souvenirs en attributen werden verkocht waarop het logo van de Bill Speidel's Underground Tour was gedrukt. Na even in het winkeltje rondgekeken te hebben besloten we om het pand te gaan verlaten en gingen op weg naar de volgende tour van de dag. Ik vond de Bill Speidel's Underground Tour een erg interessante tour, waarbij ik op een leuke manier veel te weten ben gekomen over de geschiedenis van de stad Seattle. De gangen en ruimtes onder de grond vond ik erg indrukwekkend om te zien en ik verbaasde me over alles wat bewaard was gebleven. Het was een keer heel iets anders en ik ben blij dat ik het heb gedaan