Pagina's

dinsdag 17 juli 2018

Themepark attractie: Universal Studios Japan - Osaka, Japan

Themepark attractie: Universal Studios Japan
Adres: 2 Chome-1-33 Sakurajima, Konohana Ward, Osaka, 554-0031, Japan


In de serie van de Amerikaans georiënteerde pretparken in Azië staat vandaag Universal Studios Japan op het programma. Dit park bezocht ik tijdens de laatste week van mijn reis en was daarmee tevens ook het laatste pretpark waar ik in Japan naartoe ben geweest. Ik ben een groot fan van de Universal Studios parken in Amerika en daarom wilde ik ook heel erg graag naar het park in Osaka. Vorige week schreef ik over Tokyo Disneyland, maar daardoor wil ik niet de illusie wekken dat beide parken dicht in de buurt van elkaar liggen. Met de snelle Shinkansen lijn en nog een aantal andere metrolijnen duurt het nog steeds bijna 4 uur om van het ene bij het andere park terecht te komen. Om die reden hebben we er dan ook voor gekozen om in Japan zowel in de steden Tokio als Osaka te verblijven, met tussendoor tussenstops in Shanghai, wat dus niet doorging, en Hong Kong.

Tickets voor Universal Studios Japan kocht ik voorafgaande aan de reis via de website www.klook.com, door gebruik te maken van een kortingscode hoefde ik slechts $ 130,60 voor 2 kaarten te betalen, dat was omgerekend zo’n € 114,50. Ik vind het altijd fijn om alles voorafgaande aan de reis geregeld te hebben, de website van Klook was in het Engels dus het bemachtigen van de tickets ging me goed af. In Osaka verbleven we in het Hotel Claiton Shin-Osaka, om bij Universal Studios Japan terecht te komen moesten we de Midosuji Line nemen naar Umeda Station en vervolgens vanaf het Osaka Station de Osaka Loop Line en eruit bij het Universal City Station. Deze reis duurde bij elkaar een kleine 40 minuten, dus dat was goed te doen. Kijk wanneer je naar Universal Studios Japan gaat vooraf wel heel goed naar hoe te reizen, alles staat in het Japans aangegeven en er wordt niet veel Engels gesproken.




Universal Studios Japan is het vierde pretpark van Universal Studios, het werd op 31 maart 2001 geopend en trekt elk jaar een kleine 15 miljoen bezoekers. Het lijkt voor een gedeelte op Universal Studios Florida en Universal Studios Hollywood, maar heeft toch ook een aantal hele eigen attracties en aparte thematisering. Het park bestaat uit een elftal verschillende gebieden, met elke hun eigen shows en attracties. In het gebied met de naam New York staat een van de beste rides van het park, namelijk The Amazing Adventures of Spider-Man, The Ride. Deze attractie kende ik al van Islands of Adventure, maar de versie in Japan is nog beter en spectaculairder dan die in Orlando. In het gebied Hollywood staat onder andere de rollercoaster Hollywood Dream, waarbij er gekozen kan worden om het ritje voorwaarts of achterwaarts te maken.

Toen ik Universal Studios Japan bezocht was het gebied met de naam Minion Park pas net geopend, in dit gebied, welke volledig naar de Minions van Despicable Me was gethematiseerd, stond de attractie Despicable Me Minion Mayhem, waarvan ik erg heb genoten. In Orlando staat de ride ook, maar in Japan was het toch ook allemaal weer net even wat anders. In San Francisco stond de attractie Backdraft, maar omdat ik het park gedurende het Halloween-seizoen bezocht was deze ruimte omgetoverd tot een aantal horror-attracties waar doorheen moest worden gelopen (hierover zo meteen meer). Jurassic Park – The Ride in Jurassic Park was ook in Osaka aanwezig en ik vond het wederom indrukwekkend! De mooie thematisering, de angstaanjagende Tyrannosaurus-rex en de heerlijke drop op het einde zorgden bij mij weer voor veel enthousiasme.




In Amity Village was een attractie aanwezig welke in Orlando reeds is verwijderd, maar ik ooit wel een keer eerder had gedaan en toen erg leuk vond, namelijk Jaws. Deze attractie was in Japan precies hetzelfde als destijds in Florida, echter zorgde de Japanse schipper voor een stuk meer hilariteit. Ik heb echt dubbel gelegen van het lachen. In Waterworld werd de gelijknamige show opgevoerd, daar zijn we niet naartoe geweest, dus kan niet melden of dat deze show hetzelfde is als die in Universal Studios Hollywood, welke ik destijds wel heb bezocht. Snoopy Studios was een gebied voor kinderen, de kleine achtbaan Snoopy’s Great Race was toch nog best leuk om te doen. Een gebied dat verder in geen enkel ander park van Universal Studios staat en volledig is gericht op de Japanse bevolking was de Hello Kitty Fashion Avenue, een ride met draaiende cupcakes was hier de voornaamste attractie.

Zowel de Snoopy Studios als de Hello Kitty Fashion Avenue lagen in het gebied met de naam Universal Wonderland, bij dit gebied hoorde ook de Sesame Street Fun World, met een aantal attracties welke gethematiseerd waren naar de figuren van het bekende Sesamstraat. Al deze attracties waren eigenlijk voor kinderen, maar toch vind ik het zelf ook altijd leuk om er te gaan kijken en mogelijk zelf in wat rides te gaan. Een van de hoogtepunten van Universal Studios Japan was, net zoals bij Islands of Adventure, de Wizarding World of Harry Potter. Gedurende de dag was het ook de hele tijd het drukst in dit gedeelte van het park. De attractie Harry Potter and The Forbidden Journey was ook in Japan geweldig en ontzettend spectaculair. Dit blijft voor mij een van de beste darkrides ter wereld. De Flight of the Hippogriff was in dit gebied ook nog een leuke achtbaan om te doen.





Helaas hebben we gedurende de ochtend dat we het park bezochten best veel regen gehad, dat vond ik wel jammer, maar dat weerhield de Japanners er niet van om allemaal gewoon netjes achter elkaar in de rijen aan te sluiten, ook al stond er een rij waar er een paar uur gewacht moest worden. Naarmate de dag vorderde klaarde het op en ging zelfs de zon schijnen. Op het moment dat deze zon onder zou gaan ontstond er iets in het park. De avond viel en de Halloween-activiteiten begonnen. Overal kwamen griezels tevoorschijn die je achterna liepen en ik moet eerlijk zeggen dat ik soms echt onder de indruk van de grimage was. Er werd griezelige muziek gespeeld en de sfeer in het park veranderde van een vrolijke boel naar een sfeer vol spanning. Ik vond het prachtig om mee te maken en wilde snel een aantal horrorhuizen gaan zien.

We kozen er als eerst voor om het huis van Freddy Krueger binnen te gaan, het was de A Nightmare on Elm Street maze. Samen met een zestal Japanners moesten we een touw vasthouden, welke we niet los mochten laten. Het was een wandeltocht welke ik niet snel meer zou vergeten. Freddy Krueger was levensecht nagemaakt en hij heeft ons echt verschillende malen de stuipen op het lijf gejaagd. De Japanse meisjes bleven gillen en daardoor was het schrikeffect nog wat meer aanwezig. De spanning was voelbaar en ik was blij en opgelucht toen we het huis uit waren, maar voelde ook wel veel adrenaline door mijn lijf stromen. Ik wilde snel nog een ander huis binnengaan, maar mijn neefje, met wie ik daar was, wilde nog even wachten. We hadden nu een huis van level 5 gedaan en iets verderop zag ik een huis van level 10 aan angstaanjagendheid.
 




Het huis van level 10 heette Trauma 3, er werd gewaarschuwd dat mensen met angst voor dieren en naalden, claustrofobie, hoogtes, rook, stroboscopen en water de ruimte beter niet in konden gaan en ik was erg benieuwd naar hoe het er binnen aan toe zou gaan. Helaas wilde mijn neefje liever het huis ernaast doen en daar stemde ik mee in. Het huis ernaast had de titel Cult of Chucky (level 5) en stond dus in het teken van de moordlustige pop. Ook dit huis vond ik weer erg de moeite waard om doorheen te lopen. Dit keer liepen we met z’n tweeën en ook nu schrokken we weer een behoorlijk aantal keer. Chucky was heel mooi nagemaakt en de mensen die in de pakken zaten vervulden hun rol uitstekend. Zelfs Tiffany (de bride of Chucky) liet ons nog een keer schrikken. Ik vond de huizen geweldig en was onder de indruk van de moeite die de Japanners hadden gedaan om alles zo angstaanjagend mogelijk te maken.

Nadat we het huis van Chucky uitkwamen besloten we om nog naar een paar horror-optredens te kijken en vervolgens het park te verlaten om op weg te gaan naar Universal Citywalk Osaka, waar we zouden gaan eten. Het was immers al vrij laat geworden en we wilden voor de drukte bij het Koreaanse BBQ-restaurant zijn, welke op de planning stond. Het bezoek aan Universal Studios Japan vond ik geweldig. Ik heb een hele fijne dag gehad en veel grandioze attracties bezocht. De vele attracties overdag en de horrorhuizen in de avond zorgden voor een perfecte daginvulling, waar ik daarna nog lang van heb nagenoten. Universal Studios blijft voor mij een van beste pretparkketens, qua attracties zijn ze beter dan Disney en ook qua thematisering komen ze zeer dicht in de buurt. Mijn volgende doel is om de Universal Studios in Singapore te bezoeken, mocht dat ooit gaan lukken dan zien jullie hier op mijn blog de foto’s er van verschijnen.

Jullie hebben hierboven al een paar foto’s van het park kunnen zien, maar hieronder staan nog veel meer afbeeldingen welke ik die dag in Universal Studios Japan heb gemaakt. Het zijn er meer dan 100, geniet ervan!