Pagina's

zondag 26 augustus 2018

Activiteit: GO RIO Cruises: San Antonio River Walk Boat Tour - San Antonio, Texas

Activiteit: GO RIO Cruises: San Antonio River Walk Boat Tour
Adres: 849 E Commerce St, San Antonio, TX 78205, Verenigde Staten


Mijn voornaamste reden om naar San Antonio toe te gaan was het bezoeken van SeaWorld San Antonio. Echter zouden we een periode van 8 nachten gaan verblijven in die stad en daarom moest ik voorafgaande aan de reis ook op zoek gaan naar meer leuke en interessante activiteiten die we konden gaan doen in de buurt van onze verblijfsplaats. Een van de activiteiten die bij bijna elk filmpje welke ik keek, en blog of internetpagina welke ik las, over San Antonio werd getoond of genoemd was een boottocht over de wateren van de San Antonio Riverwalk. Het leek mij erg leuk om zelf ook zo’n boottochtje te gaan maken en dus ging ik op zoek naar meer informatie. Ik kwam er al snel achter dat de tours werden uitgevoerd door een bedrijf met de naam Go Rio Cruises en dat het mogelijk was om online tickets te kopen. Echter waren deze tickets slechts tot 30 dagen na aanschaf geldig en dus moest ik even wachten met het aanschaffen ervan.

Twee weken voorafgaande aan ons vertrek naar Texas kocht ik de tickets via deze link. In het totaal betaalde ik $ 25,98 (2 keer $ 12,00 plus $ 1,98 belasting) en al snel kreeg ik een bevestiging inclusief de mogelijkheid om de tickets te downloaden in mijn mail. De tickets printte ik uit en gingen mee in de klapper op weg naar San Antonio. De boten van de San Antonio River Walk Boat Tour varen elke dag van 9:00 uur tot 22:00 uur, waarbij er elk kwartier een nieuwe boot vertrekt. Het was dan ook niet lastig om de tour in te plannen in ons reisschema. Het was de bedoeling dat we op een van de dagen tijdens onze vakantie allemaal activiteiten zouden gaan doen in de buurt van het hotel waarin we verbleven (het Hyatt Regency San Antonio Riverwalk), en de San Antonio River Walk Boat Tour paste prima bij de planning van die desbetreffende dag. De tour kwam langs onze verblijfsplaats en bovendien bevond de opstaphalte zich op enkele minuten wandelen vanaf de ingang van het hotel.

 



Op de dag dat we de San Antonio River Walk Boat Tour deden liepen we in de middag naar de winkels van de Shops at Rivercenter, waar de opstaphalte van de cruise zich bevond. Er lag reeds een boot in het water klaar voor vertrek te wachten en deze was ook al flink gevuld met andere toeristen welke de tour zouden gaan doen. Gelukkig was er wel nog ruimte voor ons tweeën beschikbaar en nadat we onze tickets hadden laten scannen namen we plaats op de laatste vrije stoelen in de boot. Enkele minuten nadat we waren gaan zitten vertrok de tour. Onze kapitein en tevens gids stelde zich voor en begon direct met vertellen over de stad San Antonio en de Riverwalk. Zijn gehele verhaal zat bomvol grappen en woordspelingen, welke hijzelf natuurlijk allemaal al honderden keren had verteld en opgelepeld, maar ondanks dat vond ik dat hij het toch heel erg leuk deed en ik heb ook verschillende keren hard gelachen om zijn verhalen.

In september 1921 vond er een rampzalige overstroming plaats langs de San Antonio –rivier welke destijds 50 levens heeft gekost. Naar aanleiding van deze ramp werden er plannen ontwikkeld om het water van de rivier beter te beheersen en overstromingen tegen te gaan. Een van de plannen was om een stroom-opwaartse dam te bouwen en een omleidingskanaal te maken. Het duurde echter nog vele jaren voordat deze plannen daadwerkelijk werden goedgekeurd en uitgevoerd. Uiteindelijk kwamen er meerdere dammen en poorten in de rivier en ook werden er bochten en omleidingen ontwikkeld om het water in goede banen te leiden. Langs de rivier werd ruimte vrij gemaakt voor commerciële ontwikkeling en uiteindelijk is hiermee de 4 kilometer lange San Antonio Riverwalk ontstaan. De populariteit van de San Antonio Riverwalk nam toe en op een gegeven moment zijn er zelfs toeristische boten over de rivier gaan varen, waarin ikzelf dus ook heb gezeten. 




De mintgroene boot waarin we zaten was gloednieuw en omdat hij elektrisch was maakte hij ook nog eens vrijwel geen geluid, daardoor was de gids goed te verstaan en heb ik naar zijn hele verhaal kunnen luisteren. Er werd verteld over de geschiedenis van de binnenstad van San Antonio, La Villita, de eerste wijk van de stad en tevens ook de wijk waar Generaal Santa Anna zijn rij met kanonnen plaatste tijdens de “Battle of the Alamo”. We hoorden verhalen over Teddy Roosevelt met zijn Rough Riders en er werd gesproken over de architectuur en de bezienswaardigheden van de stad. We kwamen onder andere langs Selena’s Bridge, het Hilton Palacio del Rio, het San Antonio Museum of Art, het Arneson River Theatre, ons eigen Hyatt Regency Hotel, het Briscoe Western Art Museum (een Western-museum waar ik eigenlijk naartoe wilde, maar daar zijn we niet meer aan toegekomen) en in de verte zagen we de Tower of the Americas, waar we wel nog op zijn geweest.

In het totaal duurde de tour iets langer dan 30 minuten, ik had best nog wat langer in de boot willen blijven zitten, want het was echt een leuke activiteit. Ik heb genoten van de omgeving, het weer, de kapitein en tevens verhalenverteller, de architectuur van de stad San Antonio en de gezellige sfeer in de boot. Mensen die langs de oevers van de rivier liepen of er zaten te eten en te drinken in een van de vele restaurants zwaaiden naar ons en dat was erg grappig om mee te maken. Het voelde goed om in de boot te zitten en bovendien vond ik het ook nog eens heel erg interessant om wat meer over de geschiedenis van de stad en de Riverwalk te horen. Ik heb erg veel gelachen en ontzettend genoten van het tochtje over de rivier. Het was een van de hoogtepunten tijdens mijn reis in San Antonio en iedereen die naar die leuke stad in Texas gaat kan ik het van harte aanbevelen om op een van de dagen een  San Antonio River Walk Boat Tour te doen.