Adres: Japan, 〒160-0022 Tokio, Shinjuku
Gedurende mijn verblijf in Japan ben ik niet alleen maar naar Aziatische restaurants geweest, er stonden natuurlijk ook wat Amerikaanse zaken op het programma om daar te gaan eten. Eerder schreef ik onder andere al over TGI Fridays en Red Lobster, maar ik ben ook nog naar een paar andere Amerikaanse ketens toe geweest. Een van die ketens is Cold Stone Creamery, deze ijssalon had ik voorafgaande aan ons bezoek aan Japan niet ingepland, maar we kwamen het bij toeval tegen. We waren in het Lumine Est winkelcentrum, in de wijk Shinjuku, op zoek naar een restaurant voor het diner, toen ik op een gegeven moment Cold Stone Creamery tegenkwam. Ik werd gelijk enthousiast en stelde voor om daar na het diner een ijsje te gaan eten. Dit voorstel viel gelukkig in goede aarde en nadat we een lekker bord rijst met curry hadden gegeten gingen we vervolgens op weg naar Cold Stone Creamery om daar van een dessert te gaan genieten.
Cold Stone Creamery is een Amerikaanse ijssalonketen, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Scottsdale, Arizona. De eerste vestiging van de keten werd geopend in 1988, in Tempe, in dezelfde Amerikaanse staat. Het belangrijkste product van het bedrijf is premium-ijs gemaakt met ongeveer 13% botervet. Het ijs wordt op het moment van bestelling op locatie op maat en naar wens gemaakt voor de klanten. Andere ijs-gerelateerde producten welke worden aangeboden zijn ijstaarten, ijscakes, ijskoeken, smoothies, milkshakes en ijskoffies. Het mooie van de ijsjes van Cold Stone Creamery vind ik dat klanten eerst kunnen selecteren welke ijs-smaak ze willen eten en kiezen vervolgens uit een aantal mix-ins om in hun ijs te verwerken. De grote bol ijs wordt daarna op een bevroren granieten plaat gelegd en alle mix-ins worden daar vervolgens in gedaan en met elkaar gemengd. Het concept is vergelijkbaar met dat van Marble Slab Creamery.
Vol enthousiasme liep ik door het overdekte winkelcentrum naar de vestiging van Cold Stone Creamery. Op een bord aan de zijkant van het restaurant was het menu afgebeeld, gelukkig stond niet alles in het Japans beschreven, want daar kon ik natuurlijk niks van maken. De classic menu-items zoals ijs in de smaken cheesecake, vanille en chocolade werden getoond, maar er kon ook voor ijs met groene thee en gezonde light-varianten met fruit worden gekozen. Het was best wel druk in de zaak en we sloten netjes achter in de rij met wachtende mensen voor ons aan. De Japanners zijn allemaal heel beleefd en niet ongeduldig. Wanneer er een rij van een half uur zou staan dan had ikzelf bijvoorbeeld echt geen zin gehad om er achterin aan te sluiten, maar de Japanners doen daar niet moeilijk over. Het wachten in lange rijen lijkt bij hen cultuur te zijn. Gelukkig duurde het echter niet lang voordat we aan de beurt waren en onze bestelling konden doorgeven.
Voordat we konden zeggen wat we wilden gaan bestellen werden we eerst vrolijk toegezongen door de 2 Japanse meiden welke in de zaak werkten. Zij deden dit bij elke klant en ik vond dat erg grappig. Het was weer echt typisch iets Japans, in Amerika ben ik ook wel eens toegezongen bij Cold Stone Creamery, maar in Japan leek alles toch wat meer gemeend. Ik keek nogmaals in de vitrines met alle verschillende soorten ijs en ook nog naar het bord waarop de “Cold Stone Creations” stonden beschreven. Ik besloot om, zoals eigenlijk altijd, te gaan voor een van die “Creations”, maar dit keer koos ik er wel voor eentje welke ik nog niet eerder gegeten had, namelijk de Chocolate Ribbon. Dit dessert bestond uit een flinke bol chocolade-ijs, met daarin stukken banaan en slagroom, en er werd ook nog chocoladesaus overheen gedaan. Ik besloot om het in een kartonnen bakje te laten serveren, want had dit keer niet zoveel zin in een wafel of hoorntje.
Er werd verder nog getwijfeld wat er besteld zou gaan worden. Ik raadde aan om te gaan voor de Chocolate Devotion, dit was ook een “Cold Stone Creation”. Ik heb dat ijsje al heel vaak in Amerika gegeten en het heeft me nog nooit teleurgesteld. Het is niet voor niks de populairste Creation in Amerika. De Chocolate Devotion bestaat uit chocolade-ijs, met grote stukken brownie, stukjes chocolade en chocoladesaus. Het is dus echt een dessert voor de chocolade-liefhebber en omdat ik dat ben kon ik het van harte aanbevelen. Op mijn aanraden werd er dan ook voor de Chocolate Devotion gekozen en ik wist dat het in de smaak zou gaan vallen. Normaal gesproken heb ik in Amerika altijd een coupon bij me waarmee ik een gratis Creation kan krijgen, wanneer ik er ook een koop, maar dat was in Japan helaas niet het geval. Voor de 2 ijsjes samen moesten we nu een bedrag van ¥ 1.260 betalen, dat is omgerekend zo’n € 10,00, en dat viel dus nog wel mee.
De ijsjes werden voor ons op de bevroren steen klaargemaakt en nadat we ze geserveerd hadden gekregen namen we plaats aan een van de vrije tafeltjes aan de voorzijde van de ijssalon. Beide Creations zagen er heerlijk uit en ik had echt zin gekregen om het op te gaan eten. Een Amerikaanse ervaring middenin een groot Japans winkelcentrum in Tokio, prachtig vond ik dat. Ik nam de eerste hap van mijn Chocolate Ribbon en werd gelukkig. De smaak van het chocolade-ijs in combinatie met banaan en slagroom was erg lekker. Ik smulde er van en zag dat er aan de overkant van de tafel ook erg genoten werd van de Chocolate Devotion. Mijn aanbeveling viel in goede smaak en het bakje werd dan ook binnen enkele minuten helemaal leeggegeten. Zelf had ik ook weinig moeite om mijn ijsje helemaal op te krijgen. De smaak was heerlijk en ik baalde ervan toen het op was. Mijn ervaring met Cold Stone Creamery in Japan was weer uitstekend en precies wat ik van de keten in Amerika gewend was. Het blijft mijn favoriete ijssalon, waarvan ik geen genoeg kan krijgen.