vrijdag 25 januari 2019

Activiteit: Key West day trip from Miami - Key West, Florida

Activiteit: Key West day trip from Miami
Adres: Key West, Florida 33040, Verenigde Staten

Een van mijn favoriete Amerikaanse staten om te bezoeken is Florida. Ik verbleef al meerdere malen in de Sunshine State en heb er al het nodige gezien. Op een dag ben ik vanuit Miami met een tour van Grayline Miami naar Key West geweest. Het was een dag welke ik niet snel meer zal vergeten, nog nooit eerder had ik zo’n relaxed stadje meegemaakt, de sfeer welke er hing was erg ontspannen en gaf voor mij het echte vakantiegevoel. Ik heb destijds gekozen voor een tour omdat ik tijdens mijn verblijf in Miami niet beschikte over een huurauto en bovendien was de Gray Line Miami: Key West Day Trip inbegrepen bij mijn Go Miami Card, welke ik via de website van Smartdestinations had gekocht. Het enige wat ik moest doen om de tour te boeken was het doorgeven van mijn Go Card gegevens, de naam en adres van het hotel waarin ik verbleef, mijn eigen gegevens en de dag waarop ik de tour wilde gaan doen. Nadat ik dat thuis via e-mail had doorgegeven was alles geregeld.

Een paar minuten voor het afgesproken tijdstip waarop ik opgehaald zou gaan worden stond ik voor het Dorchester Hotel te wachten. Gelukkig duurde het niet lang voordat de bus (de Key West Express) arriveerde en we op weg konden gaan naar Key West. Alles was dus gelukkig  goed gegaan, alleen de Go Card moest nog even gescand worden maar dat zorgde ook niet voor problemen. Nadat we nog een aantal andere hotels langs waren gegaan en wat meer mensen hadden opgehaald kon de lange reis naar Key West gaan beginnen. De route welke we aflegden was schitterend, we reden over meer dan 40 bruggen en door 32 eilanden alvorens we Key West bereikten. Af en toe zagen we alleen maar water om ons heen en de Caribische sfeer werd steeds meer voelbaar om ons heen. In het totaal duurde de rit langer dan 4 uur, maar dat vond ik helemaal niet erg en was juist meer dan de moeite waard.

Toen we Key West, een half uurtje voor het middaguur, bereikten waren we op het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten aangekomen, dat was ook wel te merken aan de temperatuur. Het was lekker warm en we zagen geen wolkje aan de lucht. Door het lekkere windje dat er waaide, was het ook een stuk minder benauwd en bedrukkend dan in andere delen van Florida en dat vond ik wel fijn. Nadat we met z’n allen af hadden gesproken om iets voor 17:00 uur weer allemaal bij de bus te zijn ging de groep uit elkaar en hadden we vrije tijd om te gaan doen wat we wilden doen in Key West. Ik besloot om rond te gaan lopen en goed om me heen te kijken, alles zag er namelijk zo mooi uit dat ik me uitstekend zou kunnen vermaken door alleen al in de stad te slenteren. Ik kwam langs het Mel Fisher Maritime Museum met onder andere een expositie van Harry Potter’s World, het Key West Museum of Art and History en zag de Disney Wonder, het immense cruiseschip van Disney.

Langs de kant van het water stond tevens een beeld van een man en vrouw die elkaar innig aan het omhelzen waren, omdat zij afscheid van elkaar moesten nemen. Om de een of andere reden vond ik dat erg aangrijpend om te zien. Ik kwam langs het Shipwreck Treasures Museum, waar allerlei attributen die uit gestrande schepen waren gehaald werden tentoongesteld en ik zag de Old Town Trolley rijden, die bij alle toeristische trekpleisters van de stad stopte. Het Mallory Square was een erg mooi plein langs de zee en bij de Key West Sponge Market konden er allerlei sponsen worden gekocht. Even later kwam ik in de hoofdstraat, met allerlei historische gebouwen, van Key West terecht waar veel winkels, restaurants en kroegen te vinden waren. Zo zag ik onder andere een winkel van Harley Davidson met motorspullen en werden er souvenirs bij Shorty’s verkocht.

Er waren vestigingen van het Hard Rock Cafe en de bar Coyote Ugly, met de bar-dansende vrouwen, aanwezig op het eiland, maar er was ook ruimte voor wat onbekendere namen zoals The Flying Monkeys en Sloppy Joe’s Bar (wat overigens wel een begrip is in Key West!) Ik heb een tijdje getwijfeld tussen Wendy’s en Denny’s als restaurant waar ik wilde gaan lunchen en uiteindelijk heb ik voor de laatstgenoemde gekozen. Na de lunch at ik nog een stuk originele Key Lime Pie bij Kermit’s Key Lime Pie en ik moet eerlijk zeggen dat het me erg goed smaakte. Zoals jullie weten eet ik meestal taart en ijs met chocolade, maar in Key West mocht een stuk Key Lime Pie natuurlijk niet ontbreken. Op een gegeven moment zag ik veel mensen achter elkaar in een rij staan om een foto ergens van te maken. Het bleek dat ik aan was gekomen op het meest zuidelijke punt van het eiland, op 90 mijl vanaf Cuba, en ik zag mijn kans om er ook snel een foto van te maken.

Vervolgens ging ik op weg naar Bahama Village en Duval Street en dronk een paar lekkere biertjes (waaronder een echt Key West biertje) in de eerder genoemde Sloppy Joe’s Bar. Helaas was er na mijn bezoek aan de bar niet heel veel vrije tijd meer over, maar wel nog genoeg voor een kleine wandeling. Ik kwam vervolgens nog langs een vestiging van Ripley’s Believe it or Not, en kwam in een vissershaventje terecht waar het ontzettend eenvoudig was om ontzettend grote vissen te vangen. Een van de laatste dingen welke ik in Key West zag was het Key West – Florida Keys Historical Military Memorial, ter nagedachtenis van iedereen die met trots Amerika heeft gediend en de militaire acties welke direct van invloed zijn geweest op Key West en de Florida Keys. Helaas was het daarna weer tijd om terug te keren naar Miami. Gelukkig was iedereen op tijd op de afgesproken plek bij de bus aanwezig en kon ik met een zeer goed gevoel terugkeren naar Miami. Het was een schitterende dag geweest en ik kan het iedereen aanraden om Key West te gaan bezoeken!