Pagina's

zaterdag 20 juni 2020

Restaurant: The Esquire Tavern - San Antonio, Texas

Restaurant: The Esquire Tavern
Adres: 155 E Commerce St, San Antonio, TX 78205, Verenigde Staten


Op de eerste avond tijdens mijn verblijf in San Antonio, Texas wilde ik graag gaan dineren bij The Buckhorn Saloon & Museum. Dit restaurant was dichtbij het hotel waarin we verbleven gevestigd en het leek me leuk om in Texas een keer naar een saloon te gaan. Toen we bij de zaak aankwamen bleek het echter dat het gesloten was en dat het die avond ook niet meer open zou gaan. We moesten dus iets anders gaan verzinnen en besloten om dan maar beneden langs de San Antonio Riverwalk te lopen en te kijken of dat we daar een leuk restaurant konden gaan vinden, welke verder nog niet op onze planning stond. We kwamen langs een groot aantal verschillende zaken, veel van deze eetgelegenheden waren bij mij al bekend, de namen van ketens als Hard Rock Cafe en Joe’s Crab Shack kwamen voorbij, maar ik wilde bij een onbekend restaurant gaan eten. We besloten daarom om nog even een stukje verder langs de bekende rivier te lopen.

Na een paar minuten rondgekeken en gelopen te hebben zag ik aan de overkant van het water een restaurant met de naam The Esquire Tavern. Vanaf de buitenkant gezien zag de zaak er leuk uit en ik stelde voor om daar te gaan eten. Mijn voorstel werd met veel enthousiasme aangenomen en daarom namen we de eerste brug die we zagen om aan de overkant van het water terecht te komen. We bereikten het restaurant vervolgens door via een trap naar boven toe te lopen. Na een korte blik op de menukaart te hebben geworpen besloten we om er naar binnen toe te gaan. We werden vriendelijk welkom geheten en werden naar een van de vrije booths toe geleid. Het restaurant zag er gezellig uit. Er waren voornamelijk donkerrode en bruintinten gebruikt en het meeste meubilair was van hout gemaakt. De rugleuningen van de booths leken op die van Chesterfield-banken en zagen er daardoor chique uit. Aan de muren hingen geweien van bizons en dat zorgde voor een leuke Texaanse sfeer.

 



The Esquire Tavern werd in het jaar 1933 geopend in San Antonio om het einde van de drooglegging te vieren. Het is sindsdien uitgegroeid tot een zeer geliefd etablissement in San Antonio. Van 2006 tot 2011 is de zaak een aantal jaar gesloten geweest, echter werd de bar gekocht door Chriss Hill en hij heeft het naar zijn oude glorie hersteld. Sindsdien is de The Esquire Tavern terug als een typische bar middenin het centrum van de stad. In het café en restaurant is het donker en koel, het zit vol met geschiedenis en bovendien wordt er koud bier, chique cocktails en uitstekend eten geserveerd. Het is in het verleden genomineerd voor vele prijzen en wordt gezien als een van de beste bars aan de San Antonio Riverwalk, waar tevens ook een van de beste hamburgers op het menu staan. The Esquire Tavern bestaat nu (inclusief de onderbreking) dus al 85 jaar en het is de bedoeling dat hier zeker nog heel veel extra jaren bij zullen gaan komen.

We kregen de menukaarten uitgereikt en er werd gevraagd wat we wilden drinken. Ik had gezien dat er veel verschillende bieren werden aangeboden en daarom besloot ik om eerst even rustig in het menu te kijken. Na even nagedacht te hebben besloot ik te kiezen voor een Stash IPA, dit was een blikje bier van een brouwerij uit Austin, Texas. Ik vond het grappig dat er blikjes bier op het menu van het restaurant stonden, dat zou je in Nederland toch niet zo snel zien. Er werd verder ook nog voor een klassieke cocktail met de naam French 75 gekozen, dit was een drankje bestaande uit gin, limoen en bubbelwijn. We hadden alleen nog maar naar het drinken gekeken en hadden dus nog wat meer tijd nodig om te bepalen wat wil wilden gaan eten.  Dit gaven we dan ook aan bij onze serveerder en dat was gelukkig geen probleem. Hij zou later terug gaan komen en ging vervolgens vast op weg om onze drankjes klaar te maken en te halen. 




Ik had trek in een lekkere hamburger en ging in de menukaart op zoek naar wat er allemaal werd aangeboden. Ik twijfelde tussen een aantal verschillende soorten, maar koos uiteindelijk voor de huisburger met de naam Esquire Cheeseburger. Deze klassieke cheeseburger bestond uit biologisch rundvlees, sla, tomaat, augurk, ketchup, dijonmosterd en cheddarkaas, welke geserveerd zou gaan worden op een broodje met sesamzaadjes. Er zat verder alleen een klein beetje rauwkost bij en dus geen frietjes, die hadden apart erbij besteld moeten worden. Gedurende de dag had ik al behoorlijk veel gegeten en daarom dacht ik dat alleen een cheeseburger wel voldoende moest zijn. Verder werd er ook nog voor de Chalupitas gekozen, dit was eigenlijk een voorgerecht maar dat was geen probleem. Het gerecht zou gaan bestaan uit kip, chipotlebonen, zure room, Chimichurri, cheddarkaas en salsa verde geserveerd op grote ronde tortillachips.

De drankjes werden geserveerd en we gaven onze bestelling door. Het duurde niet lang voordat onze gerechten op tafel stonden en we hebben dus niet onnodig lang hoeven te wachten. De Esquire Cheeseburger zag er erg lekker uit en datzelfde gold voor de Chalupitas. Ik kende dat gerecht nog helemaal niet, maar het bleek een goede keuze te zijn geweest. Ik heb er ook een stukje van geproefd en het was erg lekker van smaak. Datzelfde gold ook voor mijn cheeseburger, de combinatie van het brood met vlees, kaas en groenten was goed en het was een lekkere Amerikaanse maaltijd. Ik besloot om nog een blikje bier erbij te bestellen (de Soul Doubt IPA van Freetail Brewing Co. uit San Antonio), omdat de combinatie het de hamburger uitstekend was en het bij mij voor het echte Amerikaanse vakantiegevoel zorgde. Toen we alles op hadden kregen we de rekening uitgereikt, we betaalden in totaal $ 45,47. Een vrij hoog bedrag, maar het was vakantie dus dat kon er wel van af.