Pagina's

dinsdag 18 mei 2021

Restaurant: Pelon's Tex-Mex - Austin, Texas

Restaurant: Pelon's Tex-Mex
Adres: 802 Red River St, Austin, TX 78701, Verenigde Staten



In de maanden voorafgaande aan onze rondreis door Texas ben ik op zoek gegaan naar allerlei restaurants om te gaan eten. In Austin wilden we sowieso naar een barbecuerestaurant (dat is Iron Works Barbecue geworden, zoals een aantal van jullie wel zullen weten) en een restaurant met Tex-Mex op het menu. We sliepen tijdens ons verblijf in Austin in het Hotel Indigo Austin Downtown – University en in de zeer nabije omgeving van dat hotel was een Tex-Mex restaurant aanwezig. Dit restaurant had de naam Pelon's Tex-Mex en na het lezen van vele positieve reviews over de zaak besloot ik om het restaurant voor onze 2e avond in Austin in te plannen. We hadden die dag een vrij vol programma staan, met enkele activiteiten en bezienswaardigheden in de stad, en dus had ik de verwachting dat we best een flinke trek zouden gaan hebben op het moment van ons bezoek aan het restaurant. Gelukkig had ik op internet gelezen dat de porties van Pelon’s vrij groot zouden zijn en dat kwam dus mooi uit. Ik keek erg uit naar ons bezoek aan Pelon’s, de Tex-Mex-gerechten in Amerika vind ik allemaal toch net wat specialer en lekkerder dan die in Nederland en hoopte dat hetzelfde in Austin ook weer het geval zou gaan zijn.

Pelon’s Tex-Mex is sinds het najaar van 2012 geopend, het restaurant is gevestigd in een historisch pand, op de hoek van Red River Street, waarin in het verleden 79 jaar lang Jaime’s Spanish Village was gesitueerd. Jaime’s Spanish Village is groot geworden in Austin en ver daarbuiten door middel van het verkopen van Tex-Mex producten, en dan met name salsa en queso. Pelon’s Tex-Mex borduurt voort op de erfenis van het Mexicaanse restaurant Jaime’s welke in 2010 haar deuren heeft gesloten. Doug Guller (onder andere ook de eigenaar van Bikinis Sports Bars) zag in 2011 dat Jaime’s gesloten was en besloot direct om wat met het pand te gaan doen. Naast Pelon’s Tex-Mex wilde hij nog een ander restaurant (Zorro) en een bar (508) in het gebouw gaan huisvesten. Michael Hsu, een bekende designer wie veel restaurants in Austin heeft ontworpen en ingericht, werd bij het team betrokken en het oude gebouw werd vervolgens gerenoveerd en de plannen van Doug Guller gerealiseerd. In het totaal heeft het opknappen van het totale gebouw meer dan $ 1,7 miljoen gekost. Het heeft er echter wel voor gezorgd dat Pelon’s Tex-Mex zich bevindt in een mooi opgeknapt gebouw met geschiedenis. De gerechten welke er worden geserveerd zijn overwegend Mexicaans, met een Amerikaanse twist en het restaurant is daardoor geliefd bij nieuwe gasten, maar ook nog steeds bij de gasten die in het verleden regelmatig bij Jaime’s Spanish Village kwamen eten.





Nadat we alle activiteiten van de dag hadden gehad zijn we met de taxi terug naar het hotel gegaan. Vervolgens hebben we ons even opgefrist en liepen daarna naar het restaurant. Het was een wandeling van slechts één minuut, we hoefden alleen maar even de straat over te steken. We zagen direct dat het inderdaad een oud, maar opgeknapt, gebouw was. De manier van metselen en de verschillende soorten stenen die gebruikt waren vond ik apart om te zien, maar het had ook wel wat. Via een grote houten patio en terras, waarop een aantal vreemde beelden stonden, arriveerden we bij de entree van Pelon's. We openden de zware houten deur en kwamen terecht in een vrij donkere ruimte. Het viel me op dat er in het voorste gedeelte van de zaak niet veel tafeltjes stonden. Een paar tafeltjes waren bezet en aan de bar zaten ook enkele personen. We werden welkom geheten door de hostess en vervolgens moesten we met haar meelopen. Het bleek dat het restaurant veel groter was dan de ruimte waarin we in eerste instantie terecht waren gekomen. Het bestond namelijk uit een aantal bijgebouwen, die allemaal aan elkaar gekoppeld waren. We namen plaats in een ruimte aan de zijkant van het restaurant, daar waren wel veel tafels bezet en daardoor was het daar ook een stuk gezelliger en ook beter te vertoeven.

We kregen een tweetal verschillende menukaarten uitgereikt, in de ene kaart waren alle verschillende cocktails, wijnen en bieren beschreven en op de andere was het gehele menu aan gerechten gedrukt. Er werd direct gevraagd wat we wilden drinken, maar daarvoor moesten we eerst nog even in het menu kijken. Na even gekeken te hebben besloot mijn kameraad om door de Buckethead IPA van Thirsty Planet Brewing Company uit Austin te kiezen en zelf bestelde ik een gewoon pilsje, deze had de naam Native Texan Pilsner, welke gebrouwen was door Independence Brewing Co, toevallig ook uit Austin. We hadden wat meer tijd nodig om een keuze voor onze maaltijd te maken en daarom ging de serveerster vast op weg om onze biertjes te halen. Even later kwam ze terug met de door ons bestelde bieren en daarbij ook een klein schaaltje met chips en salsa. We wisten op dat moment nog steeds niet wat we wilden eten, want op het menu stonden zoveel lekkere dingen en het was lastig om een keuze te maken. Ik twijfelde tussen een flink aantal gerechten van het onderdeel Taco’s van de kaart. Zowel de Carnitas, de Banh Mi, de Carne Guisada als de Spicy Shrimp leken me lekker, maar uiteindelijk kon ik natuurlijk slechts één gerecht kiezen.





Na een tijdje te hebben getwijfeld koos ik uiteindelijk toch voor de Spicy Shrimp Tacos, ik had tijdens die vakantie nog geen garnalen gegeten en had er wel zin in. Het gerecht zou dus gaan bestaan uit een tweetal taco's gevuld met gegrilde jumbo garnalen, knoflook, limoen, serrano salsa, ananas en courgette. Het zou geserveerd gaan worden met Spaanse rijst en een bakje bonen. Mijn maat bestelde de Ground Beef Tacos, dit waren 2 knapperige taco’s, gevuld met gehakt, tomaat, sla en een tweetal verschillende kazen. Zijn bijgerechten waren hetzelfde als die van mij. We bestelden er ook Mexican Street Kernal bij, dit kenden we nog niet, maar het was een soort salade van mais, limoen, een pittige saus en brokjes geitenkaas. Nadat we de bestelling door hadden gegeven duurde het niet lang voordat alles op tafel stond. Mijn blikje bier had ik pas voor de helft leeg (of was het nou halfvol?) op het moment dat de serveerster met onze borden kwam aangelopen. Dat vond ik niet erg, want ik had best veel trek en had zin om lekker te gaan genieten. De borden die voor onze neus waren gezet zagen er allebei erg goed uit. Het water liep me in de mond bij het zien van de taco’s en al snel vouwde ik een van de taco’s goed bij elkaar, om daarna de eerste hap te nemen.

De combinatie van smaken van de verschillende ingrediënten in mijn taco’s was ontzettend lekker. De frisse limoen, ananas en courgette, samen met de lekkere vettige garnalen vormden een heerlijk geheel. De rijst welke erbij geserveerd was smaakte ook goed, het was omhuld in tomatensaus en er zaten maiskorrels bij. De bonen vond ik wat minder lekker, maar toch at ik het bakje wel helemaal leeg. Wat me erg positief heeft verrast was het schaaltje met de Mexican Street Kernal, de salade met mais als hoofdingrediënt was heel erg lekker en ik denk dat het de eerste keer was dat wij onze salade helemaal opgegeten hebben. De harde knapperige taco’s, gevuld met kaas en gehakt, bleken ook heerlijk te zijn geweest, en we vonden dat we een zeer goede keuze voor het diner hadden gemaakt. Onze biertjes dronken we rustig op en de borden aten we vrijwel helemaal leeg. We genoten van alle smaken en het was echt een goed Tex-Mex restaurant. Nadat we genoeg gegeten hadden werden onze borden afgeruimd en kregen we de rekening uitgereikt. In totaal moesten we een bedrag van $ 44,93 betalen, wat ik voor Amerikaanse begrippen vrij normaal vond. Ons verblijf in Austin was bijna ten einde, maar we hebben het wel met een heerlijke Tex-Mex maaltijd af weten te sluiten.