Pagina's

vrijdag 14 mei 2021

Restaurant: Growler USA - Austin, Texas

Restaurant: Growler USA - Austin
Adres: 609 W 29th St, Austin, TX 78705, Verenigde Staten


Vorige week hebben jullie kunnen lezen over mijn bezoek aan de Crown and Anchor Pub in Austin. Samen met mijn maat ben ik daar naartoe geweest en hebben er één drankje gedaan, om zodoende een Untappd Locatiebadge binnen te kunnen halen. Nadat we dat biertje (of in mijn geval de cider) opgedronken hadden besloten we om de bar te verlaten en op weg te gaan naar een andere vestiging waar een Untappd Locatiebadge te verdienen was. Voorafgaande aan de reis was ik namelijk op zoek gegaan naar alle restaurants en cafés, die gevestigd waren in de steden waar wij tijdens onze rondreis door Texas naartoe zouden gaan, met Untappd Locatiebadges. Het bleek dat er in Austin een aantal van die bars aanwezig waren en die wilden we zoveel mogelijk bezoeken, wanneer de tijd het toeliet. De volgende locatie die we op de planning hadden staan was Growler USA – Austin. We hebben er even aan gedacht om vanuit de Crown and Anchor Pub een taxi te nemen naar het volgende café, omdat het buiten best heet was om rond te lopen, maar toch besloten we dat de wandeling van slechts 12 minuten eigenlijk wel goed voor ons was. Zo zouden we toch nog een paar calorieën gaan verbranden.

Growler USA is een keten van bars welke zijn oorsprong vindt in Eugene, Oregon. In die stad werd namelijk de eerste vestiging geopend in het jaar 2014. Inmiddels zijn er meer dan 20 locaties van de keten te vinden in 15 verschillende staten van Amerika, welke allemaal verspreidt liggen over het land. Alle locaties (buiten de originele bar in Oregon) zijn franchise. Er wordt constant gekeken naar het openen van nieuwe locaties en verdere uitbreiding van de keten. De verschillende vestigingen van Growler USA staan erom bekend dat zij een groot aantal bieren schenken van lokale brouwerijen. Elke locatie heeft minstens 80 bieren in hun assortiment, waarvan het overgrote deel door ambachtelijke brouwerijen wordt gebrouwen. Natuurlijk kunnen de drankjes in de cafés worden gedronken, maar de naam van de keten komt van het woord growler. Een growler is een glazen fles met draaidop, welke gebruikt wordt om bier in te laten tappen en het dan vervolgens mee te nemen om elders op te drinken. De vestigingen van Growler USA zijn dus ook een growler-bijvulstations, de growlers kun je in de zaken kopen of zelf meenemen en ze vervolgens dan op locatie laten vullen.

Las Vegas


Om bij de locatie van Growler USA te arriveren wandelden we over de San Jacinto Boulevard, 30th Street, East Drive en 29th Street. Het was een vreemde route door een woonwijk en een park, en de kroeg was best een eind van het centrum van Austin afgelegen. Gelukkig had Google Maps het wel weer bij het juiste eind en bracht het ons precies waar we zijn moesten. De bar was gevestigd in een laag vierkant en vrijstaand gebouw, ernaast was een boekenwinkel gelegen en daar weer naast een winkel met sigaretten en ander rookgerei. Dat vond ik nogal apart en was dan ook benieuwd wat we binnen bij Growler USA aan zouden gaan treffen. In eerste instantie dachten we dat het café gesloten was, omdat het binnen erg donker leek, maar de deur ging gelukkig wel open, waardoor we het gebouw naar binnen konden gaan. Ik werd positief verrast op het moment dat we Growler USA binnenkwamen. We waren in een lange vierhoekige ruimte terechtgekomen, met aan de lange zijde een flinke uitgestrekte bar, waaraan op dat moment slechts een paar andere gasten zaten. Een rij met tientallen taps en allemaal een originele, eigen tapkraan was aan de muur bevestigd en daarboven werd het volledige Untappd-menu op een zestal flatscreentelevisies getoond.

We besloten om niet aan de bar, maar aan een van de vrije tafeltjes aan het begin van de zaak te gaan zitten. De jongen die achter de bar stond kwam al snel naar ons toegelopen, hij had op dat moment toch even niks te doen, en gaf ons een heel uitgeprint boekwerk waarin alle verschillende drankjes met bijbehorende prijzen stonden beschreven. We vroegen of dat het mogelijk was om een flight (een proeverij van 3 of meerdere kleine glaasjes) te bestellen en dat behoorde gelukkig inderdaad tot de mogelijkheden. Hij liep even terug en haalde achter de bar een tweetal kaartjes met een pen tevoorschijn, waarop wij de bieren moesten noteren die we graag in onze flights wilden gaan zien. Er konden in totaal 6 drankjes worden opgeschreven, maar we besloten om het bij 4 te laten, want we wilden waarschijnlijk ook nog één of twee gevulde growlers meenemen naar het hotel. Het menu stond dus ook op Untappd en daarom pakten we onze telefoons erbij om zodoende een betere keuze te kunnen maken. Aan de hand van de app konden we aflezen welke drankjes we nog niet kenden en hoe ze door anderen beoordeeld werden. Ik had sowieso zin in een paar ciders en daar ging ik als eerste naar op zoek.




Ik werd op mijn wenken bediend, want al snel zag ik een paar ciders staan die ik nog niet kende. Ik noteerde dan ook tapnummer 85, dit was de Tigers Blood van de Bishop Cider Company uit Dallas en tapkraan 87, de Bourbon Peach, een traditionele cider van Tieton Cider Works uit Yakima, Washington. De flight maakte ik af met tap 36, namelijk 5% Tint een session IPA van Spindle Tap Brewery uit Houston en nummer 3, de Nitro Obsidian Stout van Deschutes Brewery uit Bend, Oregon. Mijn kameraad ging voor heel iets anders, hij bestelde nummer 22 de Independence Native Texan Pilsner (een gewone pils), kraan 25 de Voodoo Ranger Jucifer IPA (aan Amerikaanse IPA), nummer 44, de Hedgehog Hoptimism (een New England IPA) en tap 72, de Buffalo Bayou Almond Darling Clementine (een witbier). Het leek ons ook wel lekker om er iets bij te eten, in eerste instantie wilden we nacho’s bestellen, maar dat was helaas niet te krijgen bij Growler USA. We kozen daarom voor iets wat er wel bij in de buurt zou komen, namelijk de Chips and Salsa. Nadat de barman onze ingevulde kaartjes weer in ontvangst had genomen liep hij terug naar de taps om de beide flights voor ons klaar te maken.

Het was wel grappig om hem elke keer langs de verschillende taps te zien lopen. Het was best wat werk om de 8 glaasjes allemaal gevuld te krijgen. Op een gegeven moment was hij klaar en kwam hij met een tweetal mooie standaard houders aangelopen, waarin de kleine glaasjes allemaal ingehangen waren. Je kon zien dat hij het vaker had gedaan en er veel ervaring mee had. Wanneer ik het zelf had moeten doen dan waren er sowieso een paar glaasjes uitgevallen. Nadat alles op tafel werd gezet kregen we nog een korte uitleg over de drankjes en vervolgens kon de proeverij gaan beginnen. Ik startte met de 5% Tint, ondanks dat het een session IPA was had het toch een volle en fruitige smaak. Het was niet al te bitter en ik vond het een uitstekend begin van de flight. Op dat moment kwam de barman weer naar onze tafel toegelopen, hij had een klein bakje met maischips en een schaaltje salsasaus in zijn handen. Ik had gehoopt dat het een grote bak zou zijn, omdat ik best wat trek had gekregen, maar helaas was dat dus niet het geval. We zouden na ons bezoek aan Growler USA nog gaan eten in de buurt van ons hotel en besloten om het er maar bij te laten en niet nog wat meer te eten erbij te bestellen. Gelukkig was de smaak van de chips en de salsa wel goed en paste het uitstekend bij de drankjes die we dronken.



Vervolgens waren de ciders aan de beurt, ik ging verder met de Tigers Blood, dit drankje bevatte slechts 6% alcohol en was een lekkere frisse appelcider. De smaak van appel kwam goed naar boven en het was erg dorstlessend. De Bourbon Peach was iets hoger in percentage (6,9%) vandaar dat ik die als 2e cider dronk. Ik vond het superlekker en ik denk wel dat het de lekkerste cider is die ik tot nu toe gedronken heb. Ik werd heel enthousiast van de combinatie van perzik, appel en bourbon, en had best een groot glas van het drankje gelust. Ik gaf het een 4,25 van de 5 op Untappd, dat is een score die ik maar zeer uitzonderlijk geef en al helemaal voor een cider. Mijn maat had inmiddels ook al een drietal van de glaasjes leeg en tevens hij was enthousiast. Hij beoordeelde zijn bieren gemiddeld met een 3,75, dus dat was ruim voldoende. We waren inmiddels aangekomen bij onze laatste glaasjes en keken ook nog even naar de kast waarin de verschillende glazen growlers stonden, die door de zaak werden verkocht. Het leek ons leuk om 2 van de grote growlers te kopen en te laten vullen met bieren welke we nog niet kenden, zodat we die mee konden nemen naar het hotel en de volgende dag naar Fort Worth.

We dronken eerst nog even onze laatste biertjes op. De Nitro Obsidian Stout, welke dus met nitro getapt was, viel een beetje tegen na de lekkere cider. Het was een vrij waterige stout, maar gelukkig had het wel een goeie nasmaak. Nadat we alles op hadden vroeg de barman of dat we nog iets anders wilden bestellen en dat wilden we wel. We gaven aan dat we graag een tweetal 32 oz. (ongeveer 0,95 liter) growlers wilden kopen, deze kostten $ 8,00 per stuk. Natuurlijk moesten de flessen ook nog gevuld gaan worden. We kozen daarbij voor de Rex Servus Grisette, een grisette van Save The World Brewing Company uit Marble Falls, Texas, en de andere growler lieten we vullen met Procrastinator. Dit laatstgenoemde biertje was een Session IPA van de 8th Wonder Brewery uit Houston. Nadat we deze laatste bestelling hadden gedaan kregen we de rekening uitgereikt. In het totaal moesten we een bedrag van $ 56,56 betalen, een vrij normaal bedrag voor Amerikaanse begrippen. We vroegen aan de barman of dat hij een taxi voor ons wilden bellen, want we hadden geen zin om helemaal terug te moeten lopen. Al snel stond er een Uber voor ons klaar, die ons naar het hotel bracht, dus dat was een goede service van het café. Ik vond het erg leuk bij Growler USA in Austin en het lijkt me super om in de toekomst naar een van de andere vestigingen van de keten toe te gaan.