zaterdag 25 april 2020

Restaurant: The Salt Lick BBQ - Dallas, Texas

Restaurant: The Salt Lick BBQ
Adres: 3200 Terminal A, 3200 Terminal A E Airfield Dr, Dallas, TX 75261, Verenigde Staten

Helaas komt elke reis ten einde, het enige leuke van de terugreis vanuit Amerika naar Nederland vind ik de restaurants op de luchthavens. Tijdens mijn afgelopen reis naar Nevada en Californië vlogen we vanaf Los Angeles, via een tussenstop in Dallas / Fort Worth, terug naar Amsterdam. Gelukkig ging de terugvlucht een heel stuk voorspoediger dan de heenreis (zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn blog over TGI Fridays op het Dallas / Fort Worth Airport). Onze vlucht vanuit Los Angeles had geen vertraging, waardoor we 1,5 uur de tijd hadden op DFW om daar nog wat te eten en te drinken. Op dat vliegveld waren veel verschillende soorten restaurantketens te vinden en het leek me leuk om ergens naartoe te gaan waar we nog niet eerder waren geweest. Op verschillende digitale borden werden alle eetgelegenheden getoond en na daar even op te hebben gekeken besloten we om te lopen naar de zaak met de naam The Salt Lick BBQ. Barbecue hoort natuurlijk bij Texas en het leek ons een prettig restaurant om ons verblijf in Amerika op een goede en lekkere manier mee af te sluiten.

The Salt Lick BBQ is een kleine keten van barbecuerestaurants, welke zijn oorsprong vindt in de 19e eeuw. Scott Roberts, de huidige eigenaar van The Salt Lick BBQ, had een overgrootmoeder (Bettie Howard) die in 1867 met James Howard naar Texas reisde. Tijdens die reis barbecuede zij vlees op dezelfde manier waarop dat tegenwoordig bij The Salt Lick BBQ nog steeds gebeurt. Vanuit een van de nakomelingen van Bettie en James is het idee gekomen om The Salt Lick BBQ te gaan starten. In het jaar 1967 werd er begonnen met het barbecueën van vlees voor betalende klanten. Een barbecueput werd geopend en later uitgebreid met een veranda. Langzaamaan groeide er een restaurant. Door de jaren heen is The Salt Lick BBQ steeds verder uitgebreid en op dit moment worden er wekelijks heerlijke barbecuegerechten geserveerd aan duizenden gasten. Naast de grote barbecuerestaurants in Driftwood, Texas en Round Rock, Texas bevinden zich ook restaurants van de keten op de vliegvelden van Austin en Dallas / Fort Worth, en aan die laatstgenoemde vestiging heb ik dus een bezoekje weten te brengen.

Het was best een stukje wandelen naar het restaurant, in eerste instantie zagen we het ook niet direct, want aan de zijkanten van de zaak stonden een aantal schermen waar we omheen moesten lopen. Ik dacht eerst dat het misschien gesloten was, maar er werd verbouwd aan de andere zijde van de ruimte en we hoefden dus alleen maar een klein stukje om te lopen. We liepen de zaak binnen en ik rook direct de heerlijke geur van barbecue. We gingen zitten aan een van de beschikbare tafels en vervolgens pakten we de menukaarten erbij. Het was een counterservice restaurant en dus moesten we zelf aan de kassa bestellen. We wilden de reis graag afsluiten zoals we het ook begonnen waren, 2 weken daar voor, namelijk met een goed bord nacho’s en wat te drinken erbij (driemaal een beker fris en voor mezelf een Texaans biertje). We waren aan het goede adres, want we konden kiezen uit nacho’s met een aantal verschillende toppings, waaronder pulled pork, welke natuurlijk gebarbecued was. Daar hadden we met z’n allen wel oren naar en dus liep ik naar de kassa om het te bestellen.

Toen ik bij de kassa stond besloot ik om, naast de pulled pork nacho’s, er ook nog een bakje aardappelsalade en zure room bij te nemen. Ik hou van aardappelsalade bij de barbecue en zure room doet het ook altijd goed bij nachos. Tevens kocht ik dus een drietal lege bekers, welke we zelf (ongelimiteerd) met frisdrank mochten vullen, en voor mezelf nam ik een blikje Texas Lager van de brouwerij Community Beer Company mee. In het totaal moest ik een bedrag van $ 30,83 afrekenen, dat vond ik erg weinig voor een restaurant op een Amerikaans vliegveld, dus was daar meer dan tevreden mee. Ik kreeg een bordje met nummer 39 erop mee, en wanneer dat nummer omgeroepen werd konden we onze bestelling van het eten ophalen. De bekers en het blikje kregen we wel meteen mee. Het blikje appte ik naar een van mijn vrienden in Nederland door, met daarbij tekst “alvast een voorproefje voor over een paar maanden”, omdat ik een aantal maanden later met hem naar Texas zou gaan. Daar keek ik al naar uit, want ik kan nooit zo lang zonder een reis naar Amerika.

Ik vond het erg jammer dat we Amerika moesten gaan verlaten, het was echt een hele leuke reis geweest, waarbij we alleen tijdens de heenreis wat problemen hadden gehad. In de tussentijd dat we op onze bestelling aan het wachten waren kletsten we over de vakantie en wat we allemaal hadden gezien en meegemaakt. Op een gegeven moment werd nummer 39 omgeroepen en we konden het bord met nacho’s ophalen. Het bakje met aardappelsalade zat er niet bij en dus liepen we even naar de counter om het te vragen. Er werd gezegd dat we dat niet hadden besteld, maar toch kregen we wel een bakje mee. Nu ik op de foto met het bonnetje kijk zie ik ook dat we er niet voor hebben betaald, dus dat is dan een misverstand geweest tijdens het bestellen. Het bord met nacho’s was meer dan royaal belegd, het was echt een flinke stapel met tortillachips, veel pulled pork, bruine bonen, jalapeño pepers en een aardige hoeveelheid queso. Het was een Texaanse portie, maar we hadden met z’n allen voldoende trek om het gehele bord binnen enkele minuten helemaal leeg te krijgen.

De combinatie van de smaken was heerlijk, de knapperige nacho’s, met het heerlijke gebarbecuede varkensvlees, wat eenvoudig uit elkaar viel, samen met de kaassaus en de pittige pepers en bonen was verrukkelijk. Een echt Tex-Mex gerecht, welke toch wel tot een van de favorieten behoort die ik heb gegeten. De aardappelsalade was er ook erg lekker bij, met een paar lepels aten we dat bakje ook tot en met het laatste restje leeg. De maaltijd werd helemaal afgemaakt door het frisse biertje, het was dit keer niks speciaals, maar een gewoon bier, echter was het wel lekker verfrissend bij de pittige smaak van de pepers. Ik vond het jammer dat alles op een gegeven moment op was, en we het restaurant moesten verlaten om op weg te gaan naar onze gate voor onze volgende vlucht naar Nederland. De vakantie zat er weer op en het gewone leven zou snel weer gaan beginnen. Gelukkig hebben we wel 2 heerlijke weken gehad en veel mooie herinneringen kunnen maken. Ik krijg maar geen genoeg van de mooie reizen naar Amerika, en ik hoop dan ook dat ik er in de toekomst nog veel zal mogen maken.