zondag 2 mei 2021

Activiteit: Bullock Texas State History Museum - Austin, Texas

Activiteit: Bullock Texas State History Museum
Adres: 1800 Congress Ave, Austin, TX 78701, Verenigde Staten

Voorafgaande aan onze rondreis door Texas heb ik best veel tijd besteed aan het plannen van de reis. Ik had een aantal activiteiten die ik sowieso wilde doen en bezienswaardigheden die ik echt wilde gaan zien in mijn hoofd, maar voor wat Austin betreft was ik eigenlijk vrijwel helemaal blanco. We wilden daar sowieso bij een barbecuerestaurant gaan eten, maar verder was het eigenlijk nog onduidelijk wat we in de hoofdstad van Texas zouden kunnen gaan doen. Gelukkig bracht het Internet (zoals altijd) uitkomst en kwam ik al snel meer te weten over de stad en de dingen die we konden gaan ondernemen en bekijken. We hadden slechts 2 dagen in Austin en dus moesten we proberen om de dagindeling zo efficiënt mogelijk in te richten. Het was dan ook de bedoeling om op onze volledige dag in de stad ook een vol programma af te werken. Ik had het bezoeken van het Texas State Capitol al op de planning staan en zag dat er een andere populaire attractie in de stad was gelegen op slechts 10 minuten loopafstand van dat overheidsgebouw. Dat was namelijk het Bullock Texas State History Museum en het leek mij erg interessant om daar naartoe te gaan en wat meer over de geschiedenis van Texas te leren.

Het Bullock Texas State History Museum is een historisch museum in het centrum van Austin. Het museum werd in het jaar 2001 geopend en is vernoemd naar de 38e luitenant-gouverneur van de staat Texas, namelijk Bob Bullock. Bob Bullock stond erom bekend dat hij opkwam voor het behoud en de tentoonstelling van de geschiedenis van Texas, hij is dan ook nauw betrokken geweest bij de oprichting van het museum. In april 1999 werd er een grote ceremonie, met Bob Bullock als eregast, gehouden waarin het ontwerp van het museum werd gepresenteerd. Een aantal maanden later (juni 2000) kwam Bullock echter te overlijden, waardoor hij de voltooiing van het museum niet mee heeft kunnen maken. Het museum is gewijd aan het tentoonstellen van de “Story of Texas”, de geschiedenis van de staat wordt aan een zo breed mogelijk publiek getoond middels zinvolle en educatieve ervaringen. De Amerikaans-Indiaanse beschaving die in het gebied aanwezig was, en er ook nu nog steeds is, vormt een belangrijk onderdeel van het museum. De geschiedenis van de Europeanen die naar Texas kwamen om het land te koloniseren wordt verteld en er zijn tentoonstellingen over het land, de cultuur en de technologie in Texas. Het museum is in beheer van het Texas State Preservation Board.

Tenzing Travel - Amerika

Nadat we het Texas State Capitol en alle gedenktekens en beelden die eromheen stonden hadden bekeken besloten we om door te lopen naar het Bullock Texas State History Museum. Het was een korte wandeling, maar we moesten even zoeken naar de ingang van het museum, omdat we aan de achterkant van het gebouw arriveerden. Nadat we het gebouw omliepen was het zeer duidelijk waar we moesten zijn. Een grote bruine Lone Star stond voor het bouwwerk en dat vond ik er imposant uitzien, net als het gebouw van het museum zelf. “Everything is bigger in Texas” was ook nu wel weer van toepassing. We openden de deuren van het museum en kwamen terecht in een grote ronde hal waar op de vloer een ontzettend groot kunstwerk was gemaakt, welke een scene uitbeeldde van cowboys en indianen, wie gezamenlijk om een kampvuur heen zaten. De entreekaarten van het museum had ik voorafgaande aan de reis al gekocht, via de officiële website betaalde ik voor een tweetal tickets in totaal $ 28,00, dus dat viel reuze mee. We konden dan ook direct doorlopen naar voren, waar onze tickets werden gescand. We kregen een plattegrond mee en er werd nog even kort iets verteld over datgene wat we allemaal konden gaan zien.

We begonnen met de expositie welke als onderwerp de "Europese Ambities" had. Er werd verteld over de Europeanen die naar Texas kwamen en wat ze daar kwamen doen. Ze wilden het land overnemen van de inheemse bevolking en gebruikten daar het nodige geweld bij. Een aantal van de wapens, zoals zwaarden en geweren die de Europeanen gebruikten, waren tentoongesteld. Even verderop zagen we een bewaard gebleven romp van het expeditie-schip La Belle. Dit schip was in 1686 gezonken door een storm en is meer dan 300 jaar later opgegraven en geborgen en nu dus in het museum te zien. We kwamen vervolgens uit in een grote hal, een vliegtuig van de U.S. Army hing boven ons en we waren dus ineens in een hele andere tijd terechtgekomen. Vanuit de grote hal gingen we weer een stukje de geschiedenis in en kwamen terecht in de expositie met als titel “Becoming Texas”. We zagen nu de kleding en wapens van de inheemse bevolking, vroeger als kind had ik gezegd dat het allemaal spullen van indianen waren. De oudste stukken van deze tentoonstelling waren meer dan 16.000 jaar oud. Er werd informatie gegeven en er werden werken getoond over de opkomst en ondergang van landen tot aan de Mexicaanse onafhankelijkheid in 1821.

We maakten daarna weer een flinke sprong in de tijd, want we waren in het onderdeel Beyond Planet Earth terecht gekomen. We zagen ruimtevaartuigen, satellieten en mensen op andere planeten. De geschiedenis van de ruimtevaart werd getoond en dat was best een aparte overgang vond ikzelf. Het bord waarop de films met aliens in de hoofdrol in een tijdlijn stonden beschreven vond ik erg leuk, hier heb ik met veel interesse bij staan kijken. We waren een paar dagen eerder echter ook al naar het Space Center Houston geweest en daarom besloten we om niet al te lang in het ruimtevaartgedeelte te blijven. Gelukkig stonden er al snel twee longhorns klaar om weer helemaal terug in de sfeer van het oude Texas te komen. We zagen de traditionele kledij van de Vaquero, dit was een manier van vee houden welke aan de basis heeft gestaan voor de Noord-Amerikaanse cowboys. De Vaquero reden namelijk ook op paarden om zodoende hun vee bij elkaar te houden. Oude foto’s en schilderijen werden getoond en over elk stuk werd aan de hand van een geschreven tekst extra informatie gegeven. Ik vond het interessant om meer over de geschiedenis van de Vaquero te weten te komen.

Via exposities waar spullen en stukken werden getoond van veemarkten, spoorwegen en de Tweede Wereldoorlog kwamen we terecht in het gedeelte met de naam Music & Sports in Texas. Bekende zangers en zangeressen die in Texas geboren zijn werden afgebeeld en ook waren er wat kledingstukken en gouden platen van tentoongesteld. De oude honkbalkleding, memorabilia en trofeeën vond ik mooi om te zien. Er komen natuurlijk best wel wat bekende Amerikaanse sportteams uit Texas en dus was er ook voldoende materiaal om tentoon te stellen. Er was een hoekje vrijgemaakt voor een expositie met als titel “Greetings from Texas – The Lone Star State”, honderden verschillende ansichtkaarten met afbeeldingen van bekende gebouwen en plaatsen in Texas werden weergegeven. Ik vond het leuk om een groot gedeelte ervan even te bekijken en te zien of dat ik bekende plaatsen zag waar ik al eens eerder was geweest. The Alamo in San Antonio was een van de bouwwerken die ik herkende en welke ik ook heb bezocht. Ik vond de opbouw van de verschillende onderdelen van het museum wat warrig, er zat geen chronologische tijdsvolgorde in, tenminste niet op de manier zoals wij door het museum heen liepen.

De expositie die volgde had als titel Cowboys in Space & Fantastic Worlds, meer dan 150 jaar aan Western en sciencefictiongeschiedenis werd tentoongesteld. We zagen speelgoed van Star Wars (onder andere een action figure van Han Solo nog in de doos) en het hoofd van Chewbacca, maar ook een masker van een van de karakters van Avatar. Zeldzame strips en tijdschriften lagen achter het glas, zodat ze niet beschadigd, maar dus ook niet gelezen konden worden. We wandelden weer een stukje door en arriveerden in een grote ruimte waarin met koeienletters de tekst “God Bless Texas!” was beschreven. Het beeld van Bob Bullock stond er voor en ik vond het een imposant geheel. In de 70 jaar dat hij heeft geleefd is hij van grote waarde voor de staat Texas geweest. We zagen vervolgens een grote zwartwit-foto waarop enkel vrouwen stonden afgebeeld, dit waren de Suffragisten zusters, ofwel de beweging welke de vrouwen van Texas kiesrecht bracht. Na het onvermoeibaar voeren van campagne door de Suffragisten nam het Amerikaanse Congres op 4 juni 1919 een amendement aan dat vrouwen stemrecht verleende. Een oude Amerikaanse vlag hing aan de muur, echter stonden er geen 50 sterren op, maar de sterren die er wel op stonden vormden samen ook één ster. Er werd daarnaast verteld hoe de natie Texas uiteindelijk een Amerikaanse staat is geworden.

Ik denk echt dat we de verkeerde route aanhielden, want ineens waren we weer bij het oude Texas aangekomen. Er was een havengedeelte gemaakt, welke een tentoonstelling vormde betreffende The Galveston-Houston Packet en de stoomboten in Bayou City. We zagen borden met informatie over oude gouverneurs van de staat en belangrijke personen vanuit de geschiedenis van Texas. Foto’s en schilderijen van cowboys en paarden gedurende de 19e eeuw hingen aan de wanden en tevens waren er levensechte poppen van deze cowboys, met bewapening, te zien. Op een gegeven moment waren we weer in de grote centrale hal, aan het begin van het museum, beland. We hadden alles gezien wat op de plattegrond stond aangegeven, alleen hadden we dat naar mijn mening in de verkeerde volgorde gedaan. Veel van de exposities die we bekeken hadden vond ik erg interessant, mooi en indrukwekkend. Ik had alleen liever gehad dat we met de oude geschiedenis van Texas waren begonnen en geëindigd waren met de expositie over de ruimtevaart. Buiten dat vond ik het een erg leuk museum, de onderwerpen waren zeer divers, maar uiteindelijk gingen ze allemaal in een bepaalde mate over Texas. Ik vind het een aanrader om te bezoeken wanneer je in Austin bent en daarbij kan ik je aanbevelen om een plattegrond te pakken en dan eerst je route uit te stippelen, zodat je van oud naar nieuw gaat, dat is iets wat wij verkeerd hebben gedaan.