donderdag 26 mei 2022

Activiteit: Haleiwa Beach Park - Haleiwa, Hawaii

Activiteit: Haleiwa Beach Park
Adres: 62-449 Kamehameha Hwy, Haleiwa, HI 96712, Verenigde State

Oahu vond ik het mooiste eiland van Hawaii, dat ik heb bezocht. Naast de wereldstad Honolulu met Waikiki, de bekende Amerikaanse restaurantketens en prachtige hotels, was er buiten de hoofdstad ook veel te doen en te bezichtigen. Ondanks dat ikzelf eigenlijk helemaal niet zo'n strandganger ben heb ik toch veel prachtige stranden gezien tijdens mijn vakantie op Oahu. Op een van de dagen, gedurende mijn verblijf op het eiland, zijn we in de ochtend vertrokken vanuit het Coconut Waikiki hotel in Honolulu en hebben het gehele eiland doorgereden om zodoende aan de North Shore van Oahu uit te komen. Die dag hebben we een aantal prachtige stranden gezien, waar ik toch wel van heb weten te genieten. Op een klein uurtje rij-afstand van ons hotel, in de nabije omgeving van Waialua, was het Haleiwa Beach Park gelegen. Voorafgaande aan de reis had ik op internet een aantal verhalen gelezen van mensen die zeer enthousiast waren over het strand. Het zou een aanrader zijn om het te bezoeken en daarom leek het me leuk om er zelf ook naartoe te gaan. We waren op weg naar de Waimea Valley and Falls, maar hadden al ingepland om onderweg van de Kamehameha Hwy af te gaan en te stoppen in Haleiwa, zodat we het zeer populaire strand met onze eigen ogen konden gaan aanschouwen. Het was vrij eenvoudig om bij het Haleiwa Beach Park terecht te komen, uiteindelijk was het vanuit Honolulu één rechte weg met alleen een afslag in Haleiwa.

Het Haleiwa Beach Park ligt aan de noordzijde van de Waialua-baai, het is een populaire bestemming bij zowel toeristen als de lokale bevolking, die surf- en duikplekken langs de noordkust van Oahu bezoeken. Haleiwa is het grootste commerciële centrum aan de noordkust van het eiland. De overwegend rustigere wateren van Haleiwa Beach zorgen er voor dat zwemmers en beginnende surfers de voorkeur voor dit strand hebben. Het water is ondiep, maar het heeft wel een rotsachtige oceaanbodem, wat voor vervelende situaties kan zorgen tijdens het zwemmen. Naast het surfen en zwemmen wordt de zee ook veel gebruikt door kanovaarders en kajakkers, er wordt gesnorkeld (waarbij er een grote kans is dat je schildpadden ziet) en gevist. Een aangrenzend park met daarin een aantal picknicktafels maakt het tevens een ideale locatie voor een heerlijke barbecue met een groep mensen. Haleiwa Beach Park wordt omgeven door een smal zandstrand. Haleiwa Beach Park werd in oktober 1939 ingewijd als het Waialua Beach Park, echter vroeg de lokale gemeenschap om de naam te veranderen in Haleiwa. Hun verzoek werd in de loop van het jaar 1948 ingewilligd. Haleiwa betekent letterlijk 'huis van de fregatvogel' ofwel 'mooi huis'. Fregatvogels tijdens de vlucht zijn een symbool van schoonheid wanneer ze hoog boven de oceaan glijden. Haleiwa Beach Park is daarnaast ook bekend als het Aliʻi-strand.

Reizen Amerika

We parkeerden de auto gratis op een kleine parkeerplaats nabij het park. Het bruine bord met gele letters waarop de naam Haleiwa Beach Park (Department of Parks & Recreation City and County of Honolulu) was beschreven stond nabij deze parkeergelegenheid opgesteld en natuurlijk maakte ik er direct een foto van. Ik vond het leuk om te zien dat deze borden bij een groot aantal toeristische trekpleisters in Hawaii neer waren gezet. Zo was het elke keer duidelijk waar we beland waren en bovendien was dit ook nog eens heel handig voor de plaatjes hier op mijn blog. Het was een ontzettend mooie dag, de lucht was vrij helder en felblauw, hier en daar kwam er een wolk voorbij en er stond een zacht windje. Ik vond het perfect, het was niet te heet, maar gewoon zeer aangenaam, waardoor we de dingen konden doen en bezichtigen zonder helemaal bezweet te raken. We liepen naar het strand en ik genoot van alle kleuren om me heen. Een flink aantal palmbomen stonden op het strand en ook zag ik een wit strandhuisje, waarin de lifeguard op zijn gemak richting het water stond te kijken. Ik moest direct weer denken aan de serie Baywatch, dat heb ik altijd wanneer ik die houten strandwacht-verblijven zie. Naast het zandstrand was er ook een groot gebied met gras op het Haleiwa Beach Park te vinden. Dat vond ikzelf wel fijn, want ik hou er niet zo van om op het zand te lopen met mijn schoenen.

Toch besloot ik wel om mijn schoenen uit te doen, want vanaf het gras kwamen we op een gegeven moment in het zand terecht. Ik liep richting het water en zag dat het echt glashelder was, de bodem was goed te zien en ook zag ik een aantal kleine visjes zwemmen. Ik liep het water een paar meter in, maar omdat ik al mijn kleren verder nog aan had besloot ik om ook snel weer terug te gaan. Ik hoopte er ook op om zeeschildpadden tegen te komen, maar helaas heb ik die niet kunnen spotten. In de verte zag ik de groene bergen van het Mokulēʻia Forest Reserve. Ik heb al vaker geschreven over het feit dat ik eigenlijk helemaal niet zo'n natuurliefhebber ben, maar veel liever in de grote stad verblijf. Toch was ik wel onder de indruk van al het natuurschoon dat ik in Hawaii heb gezien. Het had echt iets speciaals, en het was precies zo zoals ik me voorafgaande aan de reis van Hawaii had voorgesteld. Het viel me op dat het heel rustig was op het strand, ondanks het feit dat het begin juni was. Misschien waren we net alle vakantiedrukte voor en dat was wel fijn. Op deze manier hebben we alles goed kunnen zien en ook geen last gehad van massatoerisme. Het Haleiwa Beach Park was een mooi, schoon en indrukwekkend strand. We hebben niet op het strand gelegen, omdat we die dag een druk programma hadden, maar toch ben ik blij dat we het Haleiwa Beach Park hebben bezocht. Het was erg rustgevend en het gaf me het echte relaxte Hawaii-gevoel.