dinsdag 5 juli 2022

Activiteit: Sawgrass Mills - Sunrise, Florida

Activiteit: Sawgrass Mills
Adres: 12801 W Sunrise Blvd, Sunrise, FL 33323, Verenigde Staten

Gedurende een van mijn vakanties in Amerika verbleef ik iets langer dan een week in Miami Beach. Die stad wilde ik al lange tijd bezoeken, dat kwam voornamelijk vanwege mijn favoriete film, namelijk Scarface met Al Pacino in de hoofdrol, waarvan het verhaal zich grotendeels in Miami afspeelt. Voorafgaande aan de reis was het qua planning wel even behelpen, we zouden destijds namelijk nog niet de beschikking over een huurauto gaan hebben, waardoor we van het openbaar vervoer en tours gebruik moesten gaan maken. Toch schreef ik een groot aantal activiteiten in en rondom Miami Beach op die we konden gaan doen. Ik vind het altijd leuk om in Amerika naar een outlet-winkelcentrum toe te gaan en daar op zoek te gaan naar koopjes. In Nederland ga ik vrijwel nooit naar kledingwinkels toe, als ik al iets moet hebben dan bestel ik het via internet, maar dat komt ook maar sporadisch voor. In de outlet-centers aan de andere kant van de Atlantische Oceaan hangt toch altijd een hele andere relaxte sfeer en bovendien zijn er vaak ook favoriete restaurantketens van mij te vinden. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een outlet-winkelcentrum in de omgeving van Miami en na even gezocht te hebben kwam ik terecht bij de Sawgrass Mills. Met het openbaar vervoer zou de reis vanaf het Dorchester Miami Beach Hotel & Suites, het hotel waarin we verbleven, minstens 2 uur duren, dat schoot niet op, maar gelukkig vond ik wel nog een andere manier om bij het winkelcentrum terecht te kunnen komen.

De Sawgrass Mills is een  outlet-center in het plaatsje Sunrise, Florida, dat op 4 oktober 1990 werd geopend. Met meer dan 220.000 vierkante meter aan verkoopruimte kan het worden gezien als het grootste outlet-winkelcentrum met één etage in Amerika. Het staat op de 11e plaats van grootste winkelcentra in de Verenigde Staten en is na de Aventura Mall de een-na-grootste van Florida. Het in de vorm van een alligator ontworpen centrum is eigendom van de Simon Property Group. Sinds de opening, meer dan 30 jaar geleden, is het daarna nog meerdere keren uitgebreid en vergroot. De Sawgrass Mills zijn op dit moment verdeeld in een drietal delen, namelijk natuurlijk het belangrijkste het winkelcentrum, met alle verschillende winkels die afgeprijsde merkkleding aanbieden, "The Oasis at Sawgrass Mills", een gedeelte in de buitenlucht met een bioscoop, arcadehal en allerlei restaurants, en als laatste ook nog "The Colonnade Outlets at Sawgrass Mills", dat is een luxe lifestyle-gebied met winkels en restaurants. Bovendien zijn er daarnaast ook nog een aantal losse pandjes en winkels tussen de verschillende gebieden gesitueerd. De naam Sawgrass komt af van een grassoort en veelvoorkomende plant in de Everglades. Een gedeelte van het winkelcentrum bevindt zich namelijk op het gebied dat, in tijden van voor de menselijke ontwikkeling, deel uitmaakte van de Everglades.

Via de website van Half Price Tour Tickets werd het transport vanuit Miami Beach naar Sawgrass Mills aangeboden. Per persoon kostte een retourtje met de bus $ 31,04. We vertrokken om 9:00 uur en konden vanaf Sawgrass Mills op een aantal vaste tijden de bus terug nemen naar Miami. Ik moest alleen nog even telefonisch contact opnemen om alles te bevestigen, het adres van het hotel door te geven en toen was alles geregeld. Op de dag van ons bezoek aan de Sawgrass Mills ging alles gelukkig vlot. De bus was op tijd en het ritje naar het winkelcentrum duurde ongeveer 45 minuten. De vertrektijden werden nogmaals omgeroepen en vervolgens konden we gaan beginnen aan onze koopjesjacht. Vrijwel al mijn favoriete merken waren in het winkelcentrum aanwezig. Voor mijn werk kocht ik een paar nette blouses van Tommy Hilfiger (onder de $ 10,00 per stuk) en bij Lids haalde ik een mooie pet voor bij mijn collectie. Helaas lukte het me ook toen weer niet om een paar schoenen van Nike te vinden die ik mooi vond. Ik draag altijd Nike Air Max, maar het aanbod in Amerika is vaak slechts zeer gering. Al snel kregen we trek, maar dat kwam ook doordat we bij het grote Food Court aan waren gekomen. Het aantal restaurants waar we uit konden kiezen was groot. Het leek mij leuk om wat te eten te gaan halen bij een keten waar ik al heel lang naartoe wilde, maar eerder nog nooit was geweest, namelijk Popeyes.

We hadden allebei trek in gefrituurde kipstukken, dus was de keuze snel gemaakt. We deelden kip met coleslaw, een biscuit en een grote beker Fanta. Niet teveel, omdat we mogelijk ook nog wat andere dingen wilde gaan proberen. Vervolgens gingen we verder met shoppen, er werd onder andere nog een tas gekocht van Michael Kors, en op het moment dat we buitenkwamen zagen we een vestiging van Regal Cinemas. Er draaide een film van Marvel en omdat we toch nog flink wat uur te gaan hadden besloten we om er kaartjes voor te kopen. Naast de bioscooptickets kochten we ook een grote bak popcorn (met een eventuele gratis refill) en het was mogelijk om er, vanuit een kraantje, vloeibare boter overheen te doen. Dat had ik destijds nog nooit gezien, maar ik wilde het natuurlijk wel even proberen. De popcorn werd daardoor nog lekkerder, maar natuurlijk ook een stuk vetter. Nadat we de film hadden gezien besloten we om nog wat meer winkels te bekijken. We liepen onder andere voorbij Pepper Palace, een zaak waar allerlei hete pepers en sausen werden verkocht. Zo'n fysieke winkel zou het in Nederland denk ik moeilijk hebben, maar daar in Florida waren er genoeg klanten die de producten wilden kopen. We kwamen langs een vestiging van het Rainforest Cafe, maar vanwege de grote bak popcorn, die we toch bijna volledig weggewerkt hadden, had ik nog geen trek om weer te gaan eten.

Ik vond het geweldig dat er zoveel van mijn favoriete restaurantketens aanwezig waren in de Sawgrass Mills. Voor de winkels had ik op dat moment veel minder oog. We kochten nog wel een aantal andere dingen, zoals t-shirts en truitjes van wat bekende merken, maar toch ging mijn aandacht meer uit naar de verschillende restaurants. Aan de zijkant van het winkelcentrum, nabij de locatie waar we ook weer werden opgehaald door de bus die ons terug naar Miami zou brengen, bevond zich een vestiging van The Cheesecake Factory. Het leek mij lekker om voorafgaande aan de terugreis daar nog een lekker taartje te gaan eten. Er werd gelukkig mee ingestemd en dus heb ik er ook nog genoten van een heerlijk stuk Oreo Dream Extreme Cheesecake met een beker koffie. Nadat we alle winkels gezien hadden, en het nodige hadden gekocht en gegeten, besloten we om met de bus van 17:00 uur terug te gaan naar Miami. Het werd inmiddels ook al donker en we wilden niet te laat terug zijn bij het hotel, omdat we misschien nog wel zin hadden om in de avond iets te gaan doen in Miami Beach. De terugreis ging gelukkig ook voorspoedig, ik had verwacht dat we vanwege het tijdstip misschien in files terecht zouden gaan komen, maar dat was niet het geval. Ik vond het leuk om naar de Sawgrass Malls te zijn geweest, het is een mooi winkelcentrum, met veel merkkleding en goede prijzen. Het aanbod aan restaurants is groot en het vervoer met de touringcar van Half Price Tour Tickets vond ik ook ideaal.