donderdag 21 juli 2022

Activiteit: Bayside Marketplace - Miami, Florida

Activiteit: Bayside Marketplace
Adres: 401 Biscayne Blvd, Miami, FL 33132, Verenigde Staten

De meeste toeristen gaan naar Miami om Miami Beach te bezoeken. Voor mij was dit ook de voornaamste reden om naar de stad in het zuiden van Florida toe te gaan. Op het moment dat ik eenmaal bezig was met het plannen van de reis merkte ik echter al snel dat er in de omgeving nog veel meer te zien en te doen was dan alleen zon, zee en strand. Een van de bezienswaardigheden die ik graag wilde gaan bezoeken was Bayside Marketplace. Op het moment van de reis beschikten we nog niet over een huurauto en we zouden alles met het openbaar vervoer en tours moeten gaan doen. Het openbaar vervoer in Miami bleek echter vrijwel nooit een uitkomst. De grote steden in Amerika zijn vaak niet erg gericht op dit type vervoer, bussen rijden niet of weinig, met vreemde haltes en aparte stoptijden en dat was in Miami en Miami Beach tevens het geval. Om bij Bayside terecht te komen moesten we dus wat anders verzinnen. Enige tijd hebben we nagedacht om er met een taxi naartoe te gaan, maar toen ik opmerkte dat de hop-on-hop-off bussen van Big Bus Tours Miami ook een halte hadden bij Bayside Marketplace was de keuze snel gemaakt. Met onze Go Orlando Cards mochten we één dag gebruik maken van de Big Bus Tours, dus dat kwam zeer goed van pas. De Go Orlando Card was in een periode van 2 weken op een zevental losse dagen geldig, en tijdens de reis gingen we later nog naar Orlando toe, vandaar dat we tot onze 5e dag in Miami gewacht hebben om van de Big Bus Tour naar onder andere Bayside Marketplace gebruik te maken.

Bayside Marketplace is een openluchtwinkelcentrum en entertainmentcomplex, van een tweetal etages hoog, in het centrum van Miami, Florida. Het geheel werd op 8 april 1987 geopend en is inmiddels dus al meer dan 35 jaar oud. Het Bayside Marketplace werd ontwikkeld als aanvulling op een bestaande jachthaven met de bedoeling om extra veel toeristen naar het gebied toe te trekken. De oevers van Biscayne Bay wikkelen zich rond het winkelcentrum en entertainmentgebied met daarbij de jachthaven van de stad Miami aan de oeverzijde. Dagelijks wordt er getracht om voldoende entertainment te bieden aan alle gasten in het gebied, te denken valt daarbij aan live-optredens, restaurants, bars, familie-evenementen en tevens ook de pittoreske omgeving die hoort bij een accommodatie aan het water. Er mag met alcoholische drankjes in de hand rondgelopen worden in de omgeving en dat zorgt er mede voor dat Bayside Marketplace bij het Greater Miami Convention & Visitor's Bureau bekend staat als meest bezochte attractie in Miami. Er is ruimte voor meer dan 120 winkels en activiteiten in het complex en daarnaast staan er ook nog vele stalletjes, van waaruit producten en artikelen worden verkocht, in het district. Enkele bekende restaurants en ketens die te vinden zijn op het terrein zijn Hard Rock Cafe, Bubba Gump Shrimp Co, Victoria's Secret en Foot Locker. Sinds een paar jaar staat er ook een reuzenrad aan de oevers van Bayside Marketplace.

Stedentrips

Op het moment dat we bij het Bayside Marketplace aan waren gekomen hadden we er al een flinke rit met de Big Bus opzitten. Vanuit South Beach, North Beach, de Julia Tuttle Causeway en Florida State Road 112 belandden we in Downtown Miami en uiteindelijk op onze eerste plaats van bestemming. We stapten uit bij Pier 5 Market, dit was een overdekt stuk met allemaal kleine winkeltjes naast elkaar, waar vooral lokale producten en toeristenspullen werden verkocht. Het was erg kleurrijk, elke zonnewering had een andere kleur en er hing een gezellige sfeer. Doordat het overdekt en buiten erg warm was, was het redelijk benauwd binnen en vond ik het fijn dat er op sommige plekken airconditioning was geïnstalleerd. We liepen rustig door de hal en op een gegeven moment kwamen we bij de uitgang aan. Vanuit hier liepen we naar buiten en kwamen in het tropische warme weer van Miami terecht. In de verte zagen we een bekend merk, het logo van het restaurant Bubba Gump Shrimp Co, en we wisten toen al direct waar we wilden gaan lunchen. We besloten om eerst nog even verder te kijken in het gebied van Bayside Marketplace. Een grote Banyan Boom, waarvan een groot aantal takken reeds de grond raakten en nog een aantal anderen al flink naar beneden kwamen zetten, stond naast een winkel van Guess opgesteld. Zo'n boom had ik tot dan toe nog nooit eerder gezien en was er echt van onder de indruk.

Een restaurant van Hooters met daaronder de Mojitobar Havana zagen we, maar wij weken niet meer af van onze lunchkeuze. Daar kon ook de ontzettend grote vestiging van het Hard Rock Cafe niks aan veranderen. Het schip met de naam Island Lady was aangemeerd, met die boot kon er een lokale cruise over de wateren van Biscanye Bay worden gemaakt. Deze rondvaart hebben we die dag ook gemaakt. Ook lag de Heritage of Miami in het water, dat schip was een stuk traditioneler en leek een beetje op een piratenboot. In de verte zagen we de hoogbouw en wolkenkrabbers van Downtown Miami, het vormde een mooi contrast met alle kleine en grotere bootjes die langs Bayside lagen. Ik vond het super om de buitenkant van de American Airlines Arena te zien, dit was het stadion waarin het NBA-basketbalteam Miami Heat hun thuiswedstrijden spelen. De naam Bayside stond in blauwe koeienletters in het veld afgebeeld en ik was onder de indruk van het gehele complex. Het was echt een Amerikaanse attractie waar ik van hou. Een aantal van mijn favoriete restaurantketens waren gelegen in het gebied en de winkels waren leuk. Het district was netjes en goed onderhouden, met moderne panden en schone wateren er omheen. We hebben er heerlijk geluncht bij Bubba Gump Shrimp Co. en vervolgens zijn we met de Big Bus weer verder gegaan met de rest van de route. Ik vond Bayside Marketplace erg de moeite waard om te bezoeken en wanneer je wat anders wilt dan aan het strand liggen van Miami Beach dan kan ik het van harte aanbevelen.