Pagina's

vrijdag 29 juli 2022

Activiteit: Miami Science Museum - Miami, Florida

Activiteit: Miami Science Museum
Adres: 3280 S Miami Ave, Miami, FL 33129, Verenigde Staten


In het verleden heb ik lang de wens gekoesterd om een keer naar Miami, Florida toe te gaan. Het leek mij mooi om het strand en het Art Deco District te zien en daarnaast was ik benieuwd naar wat de stad in het zuiden van de Staat nog meer te bieden had. Toen we eenmaal een weekje Miami (in combinatie met een aantal dagen Atlantis, Paradise Island, Bahama's en 1,5 week Orlando, Florida) hadden geboekt ben ik op zoek gegaan naar bezienswaardigheden in de stad die we konden gaan bezoeken. Tot mijn verbazing leerde ik al snel dat er in en rondom Miami heel veel te doen was en dat we (gelukkig) niet de hele tijd op het strand zouden hoeven te gaan liggen. Destijds zouden we nog niet de beschikking over een huurauto gaan hebben, dus de planning was een beetje passen en meten. De activiteiten die we wilden gaan doen moesten, met betrekking tot het transport, zo gepland worden dat we met behulp van het openbaar vervoer of de Hop On Hop Off bussen van Big Bus Tours zoveel mogelijk achter elkaar konden doen. Op een van de dagen bezochten we Villa Vizcaya met daarbij tevens het Vizcaya Museum & Gardens. De entreekaarten voor deze activiteit waren inbegrepen bij de Go Orlando Cards, die we voorafgaande aan de reis gekocht hadden. Voor een vaste prijs hadden we nu gedurende een tweetal weken 7 dagen de tijd om zoveel mogelijk activiteiten te doen en attracties te bezoeken die inclusief waren bij deze Go Orlando Cards.

Vanuit Villa Vizcaya was het een korte wandeling van een kleine 10 minuten naar de volgende activiteit van die dag, namelijk het Miami Science Museum. Het museum was destijds nog gelegen aan South Miami Avenue. Gelukkig was het een mooie zonnige en droge dag, en vond ik het heerlijk om naar het museum toe te lopen. Onderweg zagen we een aantal grote Banyan Trees, met takken tot aan de grond die zich vormden als wortels. De entree tot het Miami Science Museum was ook inbegrepen bij de Go Orlando Cards. We hoefden deze kaarten alleen maar even te laten scannen en mochten het museum vervolgens betreden. Destijds kostten de tickets zo'n $ 15,00 per persoon, maar dat hoefden we dus niet te betalen. De eerste ruimte die we binnenkwamen was gericht op de planeet aarde en de daarbij mogelijke klimaatverandering. Er werd allerlei informatie over gegeven en er konden wat interactieve films betreffende dit onderwerp worden bekeken. Na enige tijd in de kamer rondgelopen te hebben gingen we door naar de tentoonstelling betreffende de lucht- en ruimtevaart. Een vliegtuig van Lockheed Martin stond opgesteld en het was mogelijk om in de cockpit plaats te nemen. Dat kon ik natuurlijk niet laten en ik moest even achter het stuur gaan zitten. Vliegen is een lange tijd niet bepaald mijn hobby geweest, inmiddels heb ik echter gelukkig al jaren geen last meer van vliegangst, maar om me nou om te laten scholen als piloot gaat me ook een beetje te ver. 

Stedentrips




Het museum vervolgde met een expositie over orkanen en de kracht die dit natuurverschijnsel met zich meebrengt. Verschillende windsnelheden konden worden gesimuleerd en daarnaast hingen er aan de wanden een verscheidenheid aan foto's en krantenartikelen over de gevolgen van orkanen in de nabije omgeving van Miami. Ik was blij dat wij in een periode buiten het orkaanseizoen in Florida waren, want zo'n stevige orkaan wil je echt niet meemaken. Het daaropvolgende onderdeel van het Miami Science Museum stond in het teken van het menselijk lichaam, met daarbij eten en drinken en de energie die ermee wordt verbruikt. Ook nu konden er weer een aantal interactieve proeven worden uitgevoerd. Ik vond het leuk dat het niet alleen een museum was om dingen te bezichtigen, maar er kon ook genoeg worden gedaan. Zo was het bijvoorbeeld tevens mogelijk om een foto te laten maken van je lichaamswarmte. Ik had verwacht dat ikzelf de kleuren rood en oranje veel zou vertonen, maar door de airconditioning in het museum was ik toch overwegend blauw en groen. Het museum ging vervolgens verder met het tonen van levende dieren. In een aantal terrariums waren (onder warmtelampen) hagedissen en andere dieren die veel voorkomen in de omgeving van Miami te vinden. Daarbij werd er over elke dier wat extra informatie gegeven en verteld waar de beestjes allemaal leven.

Het laatste onderdeel van het Miami Science Museum bestond uit een aantal aquaria, waarin tropische vissen zwommen. Ook hierbij waren het uitsluitend vissen die voorkomen in de omgeving van Miami. Een diversiteit aan onderwerpen kwam in het museum voorbij, maar altijd was de stad Miami de rode draad van het verhaal. Ik vond het erg leuk gedaan en ben veel over de stad, haar omstandigheden en dieren te weten gekomen. Inmiddels is het Museum Science Museum verhuist naar het Bicentennial Park aan Biscanye Boulevard en heeft het de naam Phillip and Patricia Frost Museum of Science gekregen. Het is op dit moment wederom een interactief museum met een planetarium en aquarium en het heeft daarnaast ook nog steeds een aantal tentoonstellingen betreffende het weer en technologie. Het Miami Science Museum dat ik bezocht was sinds 1960 te vinden op de locatie nabij Vizcaya, daar heeft het meer dan 55 jaar gestaan alvorens de verhuizing naar het nieuwe pand heeft plaatsgevonden. Het oude pand in Coconut Grove doet nu nog steeds dienst als het Falcon Batchelor Bird of Prey Center en het administratiekantoor van het Phillip and Patricia Frost Museum of Science is er in gevestigd. Naar dit nieuwe museum ben ik dus nog niet geweest. Het oude Miami Science Museum vond ik echter erg leuk en leerzaam, daardoor kan ik me voorstellen dat het nieuwe museum ook zeker de moeite waard zal zijn om te bezoeken.