Pagina's

vrijdag 2 oktober 2020

Activiteit: VillageFest - Palm Springs, Californië

Activiteit: VillageFest
Adres: 401 S Pavilion Way, Palm Springs, CA 92262, Verenigde Staten


We arriveerden in Palm Springs op een donderdag. Vanuit Twentynine Palms was het een klein uurtje rijden. We kwamen er in de ochtend aan, zodat we nog de hele dag de tijd hadden om activiteiten in de omgeving te doen. Voorafgaande aan de reis ben ik op zoek geweest naar allerlei bezienswaardigheden in Palm Springs en ik kwam er achter dat er elke donderdagavond een feest in het centrum van de stad plaatsvond. Dit feest had de naam VillageFest en het leek me erg leuk om daar te gaan kijken. Ik had gepland om overdag eerst over de boulevard van de Palm Springs Walk Of Stars heen te lopen en dan vervolgens in de avond te gaan kijken bij VillageFest. Deze activiteiten bevonden zich namelijk allebei in dezelfde omgeving, op Palm Canyon Drive, met daarbij ook de Indian Canyon Drive in het oosten en Belardo Road in het westen. De festiviteiten van VillageFest zouden pas om 19:00 uur gaan beginnen, dus we hadden die dag ook voldoende tijd om bij het hotel in te checken, te zwemmen (het was echt heet) en de Palm Springs Walk Of Stars te bezichtigen.

VillageFest vindt elke donderdagavond in Palm Springs plaats, in de zomer van 19:00 tot 22:00 uur en in de winter van 18:00 uur tot 22:00 uur. Het wekelijkse feest wordt verzorgd door het Palm Springs VillageFest Board, welke bestaat uit een aantal mensen vanuit de lokale bevolking, die expertise hebben op het gebied van detailhandel of toerisme, en beheerd door de VillageFest Staff. De leden van deze beide groepen worden benoemd door de gemeenteraad van Palm Springs en dienen, zonder vergoeding, voor een periode van drie jaar, en het is dus een erebaantje voor deze mensen. Het feest staat in het teken van het samenkomen van lokale bedrijven en mensen uit allerlei verschillende gebieden, om samen op één plaats te genieten van entertainment, kunst, eten en drinken. Het is een stratenmarkt in een drietal blokken van de stad, waarbij er vele tientallen verschillende kraampjes zijn te vinden. Vanuit deze kraampjes zouden er onder andere een breed scala aan etenswaren uit alle windstreken van de wereld worden verkocht, ik was daar erg benieuwd naar en ook naar de sfeer welke op het feest zou gaan hangen.





In de ochtend waren we al ingecheckt in The Plaza Resort & Spa en nadat we er gezwommen hadden zijn we op weg gegaan naar het centrum van Palm Springs. We hebben er een tijd lang rondgelopen in de hitte en gekeken naar een flink aantal sterren van de Palm Springs Walk Of Stars. Op een gegeven moment begon het wat te schemeren en het koelde wat af. Op dat moment waren er al mensen bezig met het afzetten van de wegen voor het verkeer en er kwamen steeds meer foodtrucks de straten ingereden. Het hele gebied werd vrijgemaakt voor de voetgangers en er arriveerden steeds meer mensen in de omgeving. We wandelden langs de laatste paar sterren en kwamen voorbij Bongo Johnny’s en de La Quinta Brewing Co. Een aantal hekken stonden op straat en daar liepen we voorbij. We waren aangekomen bij het begin van VillageFest en werden welkom geheten door een man die werkte bij een kraampje met de naam El Revolucionario. Daar werden Mexicaanse producten verkocht, maar er was nog niemand die iets ervan wilde gaan proberen.

Een paar meter verderop stond een kraampje met Argentijnse gevulde broodjes, en daar weer naast werden de hamburgers van The Heyday verkocht. Ook zagen we kraampjes met funnel cakes, torado potato’s, nacho’s, friet en een standje met allerlei Griekse producten. De aangeboden producten waren allemaal heel erg divers, ik vond het overal lekker ruiken, maar ik wist nog niet of en waar ik wat zou gaan bestellen. Er werden Shaved Ice drankjes verkocht, een soort van “Slush Puppies”, welke ik voor het eerst in Hawaii had gezien. Vanwege de brain freeze die ik anders zeker zou gaan krijgen leek het me beter om snel langs dat kraampje te lopen. Na de eerste verkoopkramen met etenswaren liepen we langs een aantal verschillende tenten waar allemaal artikelen en prullaria onder lagen. Ik snapte niet zo goed waarom mensen al die spullen zouden kopen en zonder er al teveel aandacht aan te besteden gingen we verder naar het eerste punt met entertainment. Een groen Volkswagen busje stond opgesteld en daar voor waren een aantal mensen aan het trommelen en dansen op de muziek. 





Nadat we een tijdje hebben staan kijken bij het optreden liepen we verder langs BeanBoys Coffee waar, hoe kan het ook anders, koffie werd verkocht, maar ook allerlei verschillende soorten ijsthee en kleurrijke limonades. Het werd langzamerhand steeds drukker op het VillageFest en de straten raakten vol. Er werden gedroogd fruit, dadels en noten vanuit de Coachella Vallei verkocht, maar ook allerlei lekkere zoete koeken en cupcakes. Het aanbod was ruim en alles zag er lekker uit, maar toch heb ik het niet zo op eten dat op straat wordt klaargemaakt, vooral niet in het buitenland. Dit was natuurlijk in Amerika, maar ik durfde het niet aan om op straat wat te kopen en ging liever bij een restaurant naar binnen. Een stukje verder was een kunstenaar met het bewerken van ijzeren platen bezig, ik begreep niet veel van zijn stukken en liep dus snel door. Op de kruising van S. Palm Canyon werd net een muziekband met kinderen aangekondigd. Volgens mij hadden zij er weinig zin in, want ze keken allemaal een beetje versuft voor zich uit. Dat vond ik stiekem wel grappig om te zien.

We vonden het leuk om even ergens op een terras plaats te nemen en te kijken naar alles wat om ons heen gebeurde. We deden dat bij El Patrón Crafted Tacos & Drinks (daar zal ik een andere keer over schrijven) en zagen veel uiteenlopende types voorbij komen. Na het drankje liepen we nog even verder langs alle kraampjes, we zagen nog een aantal vreemde kunstwerken en aparte lampjes en hoorden in de verte een meisje heel mooi zingen. We gingen er snel naartoe en zagen dat zij, samen met een pianist, veel publiek had aangetrokken. Het was inmiddels al donker geworden en het was aardig druk op de Palm Canyon Drive. Er hing een ontspannende en gezellige sfeer en ik vond het leuk om op VillageFest rond te lopen. Het viel me alleen op dat bijna niemand iets te eten in hun handen had en ook waren er volgens mij maar weinig spullen verkocht. Misschien zou dat later nog wel komen, want er waren in principe klanten genoeg. Zonder zelf iets gekocht te hebben op het feest gingen we weer terug naar onze auto. Ik vond het een leuke markt, met een gezellige sfeer en het was een leuke activiteit voor de donderdagavond in Palm Springs.