Pagina's

zondag 18 oktober 2020

Activiteit: Palm Springs Sign - Palm Springs, Californië

Activiteit: Palm Springs Sign
Adres: Palm Springs, Californië 92262, Verenigde Staten


Voorafgaande aan ons verblijf in Palm Springs ben ik op internet gaan zoeken naar activiteiten om in de omgeving van ons hotel te kunnen gaan doen. Ondanks dat ik al jarenlang een keer naar Palm Springs toe wilde gaan wist ik nog niet zo heel veel van het stadje af. Ik wist dat er veel mensen vanuit Californië naartoe gaan in de winterperiode, om daar te genieten van het warme weer, maar verder was het eigenlijk nog een groot onbekend gebied voor mij. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat we onze beide dagen in de omgeving makkelijk zouden kunnen gaan vullen. Er waren bezienswaardigheden te zien en activiteiten te doen welke interessant zijn voor jong en oud en dat kwam goed van pas, omdat we ook met een divers gezelschap op reis zouden gaan. Een van de bezienswaardigheden welke mij erg leuk leek was het bezichtigen van het Palm Springs Sign, een bord aan het begin van de stad, aan de rand van de woestijn, welke een prachtig uitzicht over de omgeving zou moeten gaan bieden. Ik plande een bezoek aan dit bord in voor onze eerste ochtend in Palm Springs.

Het Palm Springs Sign verwelkomt de bezoekers welke vanaf Highway 111 de stad binnen komen gereden. Het is gelegen aan de Indian Canyon Drive, nabij het Palm Springs Visitor Center. Het bord is ontworpen om eruit te zien als het Hollywood-bord, maar dan zonder de Hollywood Hills. Het staat aan het begin van de weg welke leidt naar de Palm Springs Aerial Tramway, een activiteit welke ik ook graag wilde doen, maar helaas heb ik niemand zo ver gekregen om met mij mee te gaan. Het Palm Springs Sign is een van de meest gefotografeerde bezienswaardigheden van de stad en staat al tientallen jaren op ansichtkaarten. Het bord is door de jaren heen echter wel al een aantal keer gemoderniseerd. In het verleden was het slechts een langwerpig zwart bord met daarop in witte letters de tekst “Welcome to Palm Springs” beschreven, maar inmiddels bestaat het uit een groot plein met een stenen bouwwerk, waarop met ijzeren letters de naam Palm Springs is gevormd. Op deze manier wordt er met de tijd meegegaan en blijft het voor toeristen interessant om naar het bord toe te gaan.




Vanuit het Plaza Resort and Spa, waarin we verbleven, was het een klein kwartiertje rijden naar het Palm Springs Sign. Onderweg hebben we nog even heerlijk bij IHOP ontbeten en vervolgens zijn we doorgereden naar het bord. De navigatie leidde ons via Apple CarPlay zeer eenvoudig naar onze plaats van bestemming. We konden onze auto gratis parkeren en ik genoot van het uitzicht om ons heen. We waren beland in een woestijn, overal lag zand, dorre takken en stenen en in de verte zag ik een aantal hoge bergen. Ondanks het vroege tijdstip brandde de zon al goed, het was reeds boven de 30 graden, maar het zou later op de dag nog wel veel warmer gaan worden. Het was halverwege juli en dus ook een van de heetste periodes van het jaar in de stad. Ik had dat nog niet veel vaker meegemaakt en vond het geweldig. Ik kreeg dat echte speciale Amerikaanse vakantiegevoel, terwijl ik alleen maar even de auto uit was gestapt en om me heen keek. Vanuit de parkeerplaats liepen we enkele tientallen meters over het warme zand en gingen op weg naar het Palm Springs Sign.

Tijdens deze korte wandeling zag ik een aantal dieren, waaronder kleine reptielen en een eekhoorn. Ik hoopte maar dat we geen ratelslang tegen zouden gaan komen, eerder had ik wel gelezen dat die dieren in de omgeving voorkwamen, maar dat had ik maar niet tegen de rest van de groep verteld. Gelukkig kwamen we geen slangen tegen, maar wel een soort putdeksel met daaronder een gat, waarin mensen allerlei spullen hadden verzameld. Dat vond ik best apart, want er omheen was alleen maar zand te vinden. Eenmaal bij het bord aangekomen keek ik nog eens goed om me heen, het leek net alsof ik in een film terecht was gekomen. Het decor met het Palm Springs Sign en de palmbomen middenin de woestijn, met daarin toch een groot aantal groene struikgewassen en daarachter de bergen, leek op de setting van een Western en ik vond het prachtig om te zien. Ik maakte een paar foto’s van het bord en de achterliggende omgeving en besloot om daarna nog even een stukje rond te lopen en te kijken wat er nog allemaal meer was te aanschouwen rondom het Palm Springs Sign.



Voor het bord stonden een aantal bloemen in bloei en daar verbaasde ik me over. Met die temperaturen moest er toch meerdere keer per dag gesproeid gaan worden, want anders zou geen enkele bloem het overleven. Een paar meter voor het Palm Springs Sign lag een grote ronde bronzen plakkaat op de grond waarin de tekst: “The People are the City, Palm Springs California Incorporated 1938” stond beschreven. Onder die tekst waren tevens nog de lengte- en breedtegraden van Palm Springs, inclusief de bevolkingsgrootte aangegeven. De stenen welke om de plakkaat heen lagen vormden samen een bloem, en daarnaast stonden er dus een flink aantal echte bloemen en planten in bloei. Het was een indrukwekkend welkomstbord, waarvan je kon zien dat er moeite voor was gedaan om het te ontwerpen. Dat soort zaken kun je altijd wel aan Amerikanen overlaten, zij zijn trots op hun land en de plaats waar zij vandaan komen en willen dat ook altijd laten zien. Ik liep nog even rustig om het bord heen, om alles goed te kunnen bekijken, en zag dat we nog een klein iets hadden gemist.

Aan de zijkant van de bezienswaardigheid bevond zich namelijk nog een lange muur waarop een aantal borden hingen met de emblemen van organisaties welke het Palm Springs Sign mede mogelijk hebben gemaakt, zoals de Knights of Columbus (KofC), de Palm Springs Lions Club, de Rotary Club of Palm Springs en de Kiwanis Club of Palm Springs. Ik vond het mooi om deze samenwerking met de gemeenschap te herkennen. Achter de muur stonden een flink aantal palmbomen en daar weer achter was het Palm Springs Visitor Center te vinden. Het gras dat voor het muurtje lag was overwegend groen, op sommige stukken werd het geel, maar het was zeker niet dor. Ik ben wel eens benieuwd hoeveel water er elke dag wordt gebruikt om het geheel van het Palm Springs Sign zo mooi groen en in bloei te laten zijn. Vanwege de hitte buiten hadden wij ook steeds meer zin in water en afkoeling gekregen en omdat we inmiddels alles gezien hadden besloten we om terug te gaan naar de auto en op weg te gaan naar onze volgende activiteit. Dat zou een activiteit binnen en in een ruimte met airconditioning gaan worden. Het bezichtigen van het Palm Springs Sign vond ik erg leuk, het hoort er eigenlijk wel bij wanneer je Palm Springs voor de eerste keer bezoekt.