Pagina's

vrijdag 30 oktober 2020

Restaurant: Draughtsman - Palm Springs, Californië

Restaurant: Draughtsman
Adres: 1501 N Palm Canyon Dr, Palm Springs, CA 92262, Verenigde Staten


Voorafgaande aan ons verblijf in Palm Springs ben ik op zoek gegaan naar een restaurant om op onze laatste avond in die stad te kunnen dineren. Ik zocht naar iets waar hamburgers en andere echte Amerikaanse gerechten werden geserveerd en waar tevens speciaal bieren op het menu stonden. Er moest voor ieder wat wils gekozen kunnen worden, zodat iedereen tevreden bleef, want het was natuurlijk vakantie. Een keten welke ik nog niet kende (daar gaat normaal gesproken altijd mijn voorkeur naar uit) kon ik helaas niet vinden, maar na enige tijd op internet te hebben gekeken kwam ik uit bij het restaurant Draughtsman. De website van het restaurant zag er mooi en modern uit, met veel foto’s van de zaak en de gerechten welke er werden geserveerd. Op het dinermenu zag ik barbecuemaaltijden staan, maar ook gerechten om te delen, salades, sandwiches en hamburgers en bovendien beschikte het restaurant over een uitgebreide bierlijst, waarop een flink aantal bieren stonden die ik nog niet kende. Het leek me voor iedereen een ideaal restaurant en dus plande ik het in.

Draughtsman is een restaurant welke in het najaar van 2016 is geopend aan de North Palm Canyon Drive. Het is ingericht als een artisanale gastropub met naast het restaurantgedeelte een grote patio, waarbij er dus buiten op het terras kan worden gezeten, maar er kunnen ook spellen (zoals cornhole, 4-op-een-rij en ringhaken) op worden gespeeld. Dat is natuurlijk altijd leuk voor de kinderen en dan hebben zij ook nog wat te doen, wanneer de volwassenen nog aan het eten of aan het genieten van een lekker drankje zijn. Het restaurant heeft een grote bar, welke de focus heeft op de ambachtelijke brouwerij-scene, en is geopend voor zowel de lunch als het diner. Vanuit het restaurant en het terras wordt er een schitterend uitzicht geboden op de bergen van San Jacinto. Voordat Draughtsman plaatsnam in het gebouw was er een locatie van Pizza Hut in gevestigd, echter zie je daar helemaal niks meer van terug. Het is een modern ingericht restaurant met natuurlijk ook veel televisieschermen om de bekende Amerikaanse sportwedstrijden op te bekijken.

FOX Rondreizen Verenigde Staten




Vanuit het Plaza Resort & Spa reden we in iets meer dan 10 minuten naar het restaurant. Van betaald parkeren was wederom geen sprake en we parkeerden de auto vlak voor de entree van de zaak. Het gebouw evenals de patio en het terras zagen er mooi en strak uit. Alles was met behulp van hout geproduceerd en het zag er erg uitnodigend uit om buiten te gaan zitten. Echter was het terras helemaal leeg, dat kwam vanwege de temperatuur. Overdag waren er temperaturen van ruim boven de 40 graden bereikt en het was nu eindelijk iets aan het afkoelen. Echter was het nog steeds veel te benauwd om buiten te zitten en dus liepen wij zelf ook snel het restaurant binnen. Bij Draughtsman deden ze niet aan reserveren, dus dat hadden we dan ook niet gedaan. We gaven aan een tafel voor 4 personen te zoeken en moesten eventjes wachten. Na enkele minuten aan het begin van het restaurant, bij de bar, te hebben gestaan werden we geroepen. Er was een tafel voor ons klaargemaakt en daar werden we naartoe gebracht. Deze tafel bevond zich aan de achterzijde van de ruimte, dichtbij de ramen, maar door de airco was het qua temperatuur goed te doen.

We namen plaats aan een dikke houten tafel en kregen direct de menukaarten uitgereikt. Het was een erg overzichtelijke menukaart, aan de ene zijde waren alle voor-, hoofd- en nagerechten, de salades en sandwiches beschreven. Op de andere zijde stonden de drankjes, waaronder verschillende wijnen, likeuren, shotjes, bier cocktails, de vaste bieren en het Happy Hour-menu. Tevens was er een klein papiertje aan gemaakt, met behulp van een paperclip, waarop de roterende bieren van dat moment beschreven waren. Er werd gevraagd wat we wilden drinken en ik vroeg of dat het mogelijk was om een flight (een proeverij van een aantal kleine glaasjes bier) te bestellen. Gelukkig was dat inderdaad mogelijk, en ik kon dan kiezen uit een drietal verschillende bieren vanuit de lijst. Ik pakte het menu, inclusief het kleine papiertje, erbij en ging op zoek naar de biertjes welke ik wilde gaan drinken. Er werden tevens alvast een tweetal bekers Coca-Cola besteld. De serveerster liep vervolgens even weg om de glazen cola te halen en kwam later terug om de bestelling van mijn flight op te nemen.





Ik ging voor een flight met uitsluitend bieren welke in Californië waren gebrouwen, en koos voor de Tiki Tiki Tiki Tiki Tiki, een New England IPA van Noble Ale Works, dat is een brouwerij uit Anaheim. Tevens koos ik de Le Merle, een Farmhouse Ale Saison, van North Coast Brewing Company uit Fort Bragg, en de Boat Shoes Hazy IPA (ook een New England IPA) van een brouwerij uit San Diego, namelijk Karl Strauss Brewing Company. De namen van de bieren werden genoteerd en daarna werd de bestelling van het diner opgeschreven. Er werd tweemaal een kinder-cheeseburger-menu besteld, dit was een menu bestaande uit een iets kleinere hamburger belegd met cheddarkaas en geserveerd met friet en ketchup. Tevens werd er voor een Flank Steak Salad gekozen, dit was een salade bestaande uit spinazie, sla, rode ui, watermeloen, radijs, sjalotten, blauwschimmelkaas,  gefrituurde stukjes ui en een in reepjes gesneden steak. Zelf besloot ik om voor de Socal Smash Burger te gaan, dit was een hamburger belegd met Amerikaanse- en witte cheddarkaas, sla, tomaat, ui en een saus, geserveerd met friet en een bakje ketchup.

Nadat we de bestelling hadden doorgegeven stond de flight met de 3 kleine glaasjes bier al snel op tafel. De glaasjes stonden op een klein krijtbordje, waarop de namen van de drankjes geschreven waren. Op alle glaasjes stond het logo van het restaurant afgedrukt en dat vond ik wel leuk om te zien. Het zou nog even duren voordat de gerechten op tafel stonden, maar toch besloot ik om alvast te beginnen aan de Tiki Tiki Tiki Tiki Tiki. Het was een hele lekkere fruitige IPA van 7% en goed te doen. Ik dronk er heel rustig van, maar toch had ik het glaasje al leeg op het moment dat de serveerster met onze borden aan kwam gelopen. Dat maakte me niks uit, want gelukkig had ik nog een tweetal andere glaasjes voor mijn neus staan. De hamburgers met friet, welke inmiddels geserveerd waren, zagen er erg goed uit. Datzelfde zeg ik niet over de salade, want dat vind ik nou eenmaal niet lekken. Gelukkig bleek dat gerecht toch wel in de smaak te vallen, het was een flinke bord vol met groen en de combinatie met de blauwschimmelkaas, het vlees en de gefrituurde uien was lekker, zo werd er aan mij verteld.





Ik probeerde zelf eerst een paar frietjes en die vielen goed in de smaak. Ze waren lekker krokant en hard gebakken en waren ook goed van kleur. Het kan in Amerika wel eens voorkomen dat de frietjes zacht en slap zijn, maar gelukkig was dat niet het geval. Hetzelfde gold voor de Socal Smash Burger, het was geen slappe burger, maar juist stevig en goed van smaak. De saus welke over het vlees was gedaan was erg lekker en dat, in combinatie met de overige ingrediënten, zorgde er voor dat ik lekker aan het genieten was van een echte Amerikaanse maaltijd. Inmiddels was ik ook al aan het tweede biertje begonnen, de Le Merle was een stuk milder van smaak dan het eerste biertje, maar het was ook zeker goed te drinken. Het had een klein zuurtje en dat paste goed bij de zoute friet. Er werd genoten van de cheeseburgers met friet (het was een kindermenu, maar in Nederland zou de portie zeker een stuk kleiner zijn geweest) en van de salade. De serveerster vulde de bekers met cola nog eens bij en ik besloot om aan mijn derde en dus ook tevens laatste biertje van de flight te beginnen.

De Boat Shoes Hazy IPA was dus een biertje van Karl Strauss Brewing Company, deze brouwerij kende ik van mijn eerste bezoek aan San Diego, een aantal jaar geleden. Destijds ben ik bij een van de restaurants van de brouwerij gaan eten en toen was ik na één biertje (Red Trolley Ale Off The Rails), met daarbij ook nog een klein shotglaasje met een ander bier, in een keer verre van nuchter. Ik was benieuwd of dat de Boat Shoes Hazy IPA datzelfde effect op mij zou hebben, maar gelukkig was dat niet het geval. Het was ook een fruitige IPA en leek veel op het eerste biertje van de flight. Ik was erg tevreden met de maaltijd en de drankjes welke ik bij Draughtsman had gegeten en gedronken en gelukkig was de rest van de tafel het met mij eens. Op het moment dat we alles op hadden werd de rekening op tafel gelegd. We moesten een bedrag van $ 76,48 betalen, dat was dan inclusief taks, maar natuurlijk zonder fooi. Het was uiteindelijk dus niet goedkoop, maar we hadden het allemaal naar ons zin gehad, de ervaring was goed en dat is natuurlijk ook erg belangrijk. Het was een geslaagde laatste avondmaaltijd in Palm Springs.