zondag 15 november 2020

Restaurant: Sportsmen's Seafoods - San Diego, Californië

Restaurant: Sportsmen's Seafoods
Adres: 1617 Quivira Rd, San Diego, CA 92109, Verenigde Staten

Na ons bezoek aan het Cabrillo National Monument en de Old Point Loma Lighthouse konden we nog niet teruggaan naar het hotel, we mochten namelijk pas vanaf 16:00 uur de kamer op, en we hadden geen zin om een paar uur in de lobby te moeten wachten. We besloten om te rijden naar het attractiepark Belmont Park aan het strand van Mission Beach. Het was een rit van een kleine 20 minuten, waarbij we onder meer langs Sea World San Diego reden. Op het moment dat we in de omgeving van het Belmont Park aankwamen werd het alsmaar drukker en drukker met andere auto’s. Het was zaterdagmiddag en middenin de vakantieperiode. We reden de parkeerplaats op, maar tot onze grote spijt was er geen enkele vrije parkeerplek meer te vinden. We besloten daarom om de auto dan maar wat verder weg te parkeren, maar we bleken die middag echt pech te hebben. We hebben zeker een half uur rondgereden en een flink aantal parkeerterreinen gezien, maar we konden nergens een vrije plek vinden om onze auto neer te zetten. Op een gegeven moment hadden we er genoeg van en besloten we om van het terrein weg te rijden en ergens wat te gaan eten.

We reden over de brug van de West Mission Bay Drive en kwamen terecht in de jachthaven van San Diego. We zagen het Hyatt Regency Mission Bay Spa and Marina hotel en een paar honderd meter verderop was een gebouw met daarin een restaurant gesitueerd. We hadden geen zin meer om nog langer door te rijden en besloten het terrein op te gaan. Gelukkig was er dit keer wel een parkeerplaats voor ons beschikbaar waar we onze auto neer konden zetten. Met een lichte frustratie verlieten we de auto, het was echt een heksenketel geweest rondom Belmont Park en we waren blij dat we de auto even uit waren. Het bezoek aan het restaurant was dus ongepland en ik wist ook helemaal niet bij wat voor een soort zaak we waren beland. Het restaurant had de naam Sportsmen’s Seafoods, dus het was niet moeilijk te raden wat voor soort gerechten er op het menu zouden staan. Het gebouw was volledig met houten materialen in elkaar gezet en het leek op een bouwwerk zoals je die ook vaak ziet in Amerikaanse films welke zich in vissersdorpjes afspelen, zoals Jaws bijvoorbeeld. Ik vond het wel wat hebben en het was een keer een heel iets anders.

Het restaurant Sportsmen’s Seafood is opgericht door de heer Busalacchi welke vanuit Italië naar Amerika is gekomen halverwege de 20e eeuw. Inmiddels is het stokje meerdere malen overgenomen door latere generaties van de familie, maar wordt nog steeds diezelfde traditie als die van grootvader Busalacchi in leven gehouden. Het restaurant claimt te trachten om de beste en meest verse zeevruchten van San Diego, met daarbij de beste ingrediënten, aan te bieden aan haar klanten. Vrijwel alle gerechten welke op het menu staan zijn vanuit huisgemaakte familierecepten gecreëerd. Het belangrijkste kenmerk van de zaak is echter de locatie, het restaurant bevindt zich aan de haven en biedt een prachtig uitzicht over de oceaan. Dit uitzicht zorgt er voor dat mensen graag naar Sportsmen’s Seafood toe willen komen. Naast het restaurant bestaat Sportsmen’s Seafood ook uit een vismarkt, waar elke dag verse vis gekocht kan worden. Deze vismarkt is geopend van 10:00 tot 18:00 uur, terwijl het restaurant van 11:00 tot 20:00 uur geopend is. Op het menu van het restaurant staan natuurlijk vooral visgerechten, in allerlei verschillende soorten, vormen en maten, maar er kan ook voor een hamburger met friet worden gekozen.

We openden de zijdeur van het pand en kwamen uit in een soort van welkomst-hal. Op een aantal krijtborden, welke aan de wand hingen, was het menu beschreven. In de wand waren een tweetal rechthoekige luiken gemaakt, bij het ene leuk moest er besteld worden en daar stond ook de kassa achter, en vanuit het andere luik werden de bestelde gerechten uitgegeven. De keuken bevond zich bovendien ook achter de wand. Het was een aparte gewaarwording en het leek wat dat betreft een beetje op de afhaalchinees, zoals wij die in Nederland kennen. We keken allemaal even op de borden en nadat we wisten wat we wilden gaan eten en drinken liep ik naar het eerste luik toe. Vanwege alle drukte had ik zin gekregen in een biertje, ik had een voor mij onbekende soort van Corona op het menu zien staan, namelijk Corona Familiar en ik besloot om een flesje daarvan te bestellen. Daarbij bestelde ik voor de rest ook nog een drietal lege bekers van medium grootte, welke ze zelf (zo vaak als ze wilden en dat voor $ 1,80 per beker) met frisdrank mochten gaan vullen.

Naast de verschillende drankjes bestelden we er allemaal ook wat te eten bij. Er werd tweemaal gekozen voor een hamburger van het kindermenu, eenmaal voor de “Fish & Chips” en zelf koos ik voor de gefrituurde garnalen met friet. De beide visgerechten zouden bovendien nog geserveerd gaan worden met een bakje remouladesaus. Voor de totale bestelling moest ik een bedrag van $ 48,60 afrekenen. Nadat ik het bedrag betaald had kreeg ik de bon mee, waarop het nummer van onze bestelling stond. We hadden nummer 1531 gekregen en wanneer dat cijfer om werd geroepen konden we de bestelling ophalen. Vervolgens gingen we op zoek naar een vrije tafel, het liefst wilden we natuurlijk buiten zitten, maar in eerste instantie waren alle tafels daar nog bezet. Gelukkig kwam er wel al snel een vrij en dus liepen we daar meteen naartoe. We kwamen langs een grote vitrine van waaruit verse vis om mee te nemen werd verkocht, dit was de vismarkt, maar ik vond het een beetje stinken en was blij toen we buiten waren. Buiten zag het er top uit, het uitzicht op alle bootjes en het water was prachtig en ik had zin om in deze mooie omgeving van de garnalen te gaan genieten.

De tafels en bankjes waren allemaal van steen gemaakt, het zitvlak was bedekt met kapotgeslagen blauwe tegels in mozaïekvorm, en er was geen sprake van een rugleuning. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen even comfortabel op het bankje zou zitten, maar het was natuurlijk zo gedaan zodat er niks gestolen zou kunnen worden. Nadat we even aan het tafeltje hadden gezeten en wat tot rust waren gekomen werd ons nummer omgeroepen. Ik liep het restaurant weer binnen en nam bij het tweede luik een dienblad in ontvangst waarop alle gerechten lagen opgesteld. De hamburgers waren geserveerd in een klein kartonnen bakje, ze waren belegd met een groot blad sla, een schijfje tomaat en natuurlijk een rond stuk vlees. Ze waren wat aan de karige kant vond ikzelf, maar ik hoopte maar dat ze wel lekker zouden gaan smaken. De Fish & Chips was in eenzelfde soort kartonnen bakje gedaan, alleen was dit bakje iets groter. De portie was voor de lunch precies goed, datzelfde gold ook voor mijn portie friet met gefrituurde garnalen. Ik had mijn gerecht alleen op een rond plastic bordje geserveerd gekregen. De remouladesausjes waren in kleine afgesloten ronde plastic bakjes gedaan.

De frietjes zagen er goed uit, ze waren volgens mij maar één keer gefrituurd, maar desondanks toch knapperig. Er lagen een negental redelijk grote garnalen op mijn bord, samen met een klein stukje citroen, waarvan ik het sap over de garnalen heen kneep. De combinatie van de garnalen, citroensap, friet en saus was erg lekker. Het was een ongezonde Amerikaanse lunch, maar ik was er wel even aan toe na het gedoe van eerder die dag. De Fish & Chips vielen ook goed in de smaak, de stukjes vis waren vers gebakken en dat was wel te proeven. De jongens met de hamburgers waren ook blij met hun lunch, ze aten het samen met wat overgebleven frietjes op en toen alle bakjes en bordjes leeg waren besloten we om het restaurant te verlaten en terug te rijden naar het Comfort Inn & Suites San Diego - Zoo Seaworld Area. Het was inmiddels al bijna 15:00 uur en een uur later zouden we in kunnen checken en de kamer op mogen. De ongeplande lunch bij Sportsmen’s Seafoods was goed, het was een restaurant op een prachtige locatie, waar we lekker van gefrituurde visgerechten, friet en hamburgers hebben genoten.