Pagina's

maandag 7 juni 2021

Activiteit: Cowtown Coliseum - Fort Worth, Texas

Activiteit: Cowtown Coliseum
Adres: 1911 Montgomery St, Fort Worth, TX 76107, Verenigde Staten


De vorige keer hebben jullie kunnen lezen over de Fort Worth Stockyards. Tijdens ons verblijf in deze Stockyards hebben we vrijwel elk gebouw en bezienswaardigheid in de omgeving bezocht. Het Nationaal Historische District in Fort Worth staat bekend om het tonen van de geschiedenis betreffende de beroemde vee-industrie in Texas. Er is niets anders dat het Western-erfgoed beter belichaamt dan deze Stockyards. Toen een veedrijver vroeger zijn vee op de Chisholm Trail naar de spoorwegen bracht, was zijn laatste stop voor rust en bevoorrading te vinden in Fort Worth, Texas. Voorbij Fort Worth zou namelijk de Rode Rivier overgestoken moeten gaan worden, waarna de kudde in Indian Territory terecht kwam. Tussen de jaren 1866 en 1890 trokken veedrijvers met meer dan vier miljoen stuks vee door Fort Worth. De stad kreeg daardoor al snel de bijnaam 'Cowtown'. Deze bijnaam wordt nu nog steeds geregeld gebruikt om daarmee Fort Worth aan te duiden. Een van de grootste en belangrijkste gebouwen van het gebied heeft op dit moment de naam Cowtown Coliseum, het is een groot Colosseum waarin jaarlijks een flink aantal verschillende shows worden opgevoerd en verscheidene sportwedstrijden worden gespeeld. 

Voorafgaande aan de reis had ik al het een en ander gehoord over het Cowtown Coliseum. Een vriend van mij was al eerder naar Fort Worth geweest en had destijds een rodeo in het stadion bezocht. Het leek mij ook leuk om naar een voorstelling of wedstrijd in het Colosseum te gaan, echter bleek al snel dat er op het moment dat wij in Fort Worth waren helaas niks te doen was in het Cowtown Coliseum. Ik las dat het wel mogelijk was om het stadion te bezoeken en dat leek ons ook wel leuk. Mijn kameraad en ik bezoeken geregeld (voornamelijk voetbal)stadions en ik vind het altijd iets speciaals hebben om in zo’n groot bouwwerk rond te lopen, ook al is er verder helemaal geen publiek aanwezig. Ik was benieuwd naar het Cowtown Coliseum, natuurlijk was het specialer geweest wanneer er daadwerkelijk iets te doen was, maar toch wilde ik het niet links laten liggen. Op de dag van ons bezoek aan de Fort Worth Stockyards liepen we eerst een tijdje rond in de buurt, voordat we bij het Cowtown Coliseum arriveerden. We zagen het grote gebouw aan de linkerkant van de straat en liepen er naartoe. Het bouwwerk was wit van kleur en was met een rood dak en rode kozijnen afgewerkt. Ik zag dat het, voor Amerikaanse begrippen, een erg oud gebouw was en dat maakte het extra speciaal. 





De Fort Worth Stockyards waren aan het begin van de 20e eeuw zo’n groot succes dat er besloten werd dat het een overdekte showfaciliteit nodig had. In het jaar 1907 werd er begonnen aan de bouw van het Cowtown Coliseum en slechts 88 werkdagen later was het al klaar. Dit was destijds precies op tijd voor de opening van de Feeders & Breeders Show. Het gebouw werd de thuisbasis van de allereerste binnen-arena voor rodeo's in de Verenigde Staten. In het jaar 1986 werd het Cowtown Coliseum volledig gerestaureerd en aangepast aan de maatstaven van destijds. Er werden onder andere verwarmings- en airconditioningsystemen geïnstalleerd en bovendien kreeg het een volledig nieuwe licht- en geluidsinstallatie. Op dit moment is het een multifunctionele arena met 3.418 zitplaatsen, het biedt alle moderne voorzieningen, maar daarbij is het gevoel van een historische plek behouden. De toeschouwers kunnen comfortabel zitten en het beste van de Rodeo en Western-actie bekijken. Het Cowtown Coliseum is beschikbaar voor allerlei soorten evenementen, het organiseert lokale sportwedstrijden en concerten en is sinds 2007 de thuishaven van de Fort Worth Sixers in de National Indoor Football League. Het Cowtown Coliseum is gratis te bezoeken voor het publiek, tijdens de week dat er geen evenementen zijn. 

Voor ons kwam het goed uit dat er geen entree zou moeten worden betaald. Zo bespaarden we weer een paar Dollar. We zochten naar de ingang van het gebouw, een flink aantal deuren waren gesloten, maar op een gegeven moment ging een deur open en kwamen er een stel andere bezoekers van het Cowtown Coliseum door naar buiten. De deur werd voor ons open gehouden en we gingen snel naar binnen. We arriveerden in een grote hal met in het midden een flinke zandbak. Tractoren stonden klaar om het zand glad te maken en ik keek even rustig om me heen. Langs alle kanten van de zandbak waren tribunes gepositioneerd. Elk vak had zijn eigen kleur, rood, groen, oranje/geel of blauw/paars. Aan de kant van de korte zijde bevond zich volgens mij de staantribune met bar. Er werd veel reclame gemaakt voor light bieren, zoals Coors Light en Bud Light, en dat vond ik wel grappig om te zien. Apart dat de stoere cowboys het liefst light-bieren drinken, niks voor mij die waterige rotzooi. Rode hekken om de zandbak heen moesten er voor gaan zorgen dat de dieren tijdens de rodeo binnen in de bak zouden blijven. We besloten om even een rondje langs de tribunes en de achterkant van de hal te lopen en te kijken of dat we misschien nog wat meer interessants zouden gaan zien.





Alle stoeltjes konden worden uitgeklapt, ik ging er op een zitten en ik moet zeggen dat het erg comfortabel aanvoelde. Grote vlaggen van de staat Texas en Amerika hingen tegen de wand aan de achterzijde van de hal en we zagen dat er daarachter ook nog iets te doen was. Een grote poster waarop te zien was hoe een cowboy op een razende stier zat vond ik indrukwekkend om te zien, met één hand los (uiteraard) lukte het hem om te blijven zitten. Niet dat ik het ooit zou willen proberen, maar zelf zou ik er nog geen enkele seconde op kunnen blijven zitten. We kwamen op een gegeven moment terecht in de catacomben van het stadion en liepen langs de ruimte met de toiletten. Ik vond het grappig om te zien dat het herengedeelte met een tekening van een cowboy en het vrouwengedeelte met een cowgirl was aangegeven. We zagen de stands van waaruit tijdens de wedstrijden en shows eten en drinken werd verkocht en ik keek even naar de prijzen die werden gehanteerd. De snacks (chips, popcorn, ijsjes en hotdogs) vond ik vrij redelijk geprijsd, de “bieren” waren echter veel te duur, maar dat is altijd in Amerikaanse stadions. Ik had eigenlijk verwacht dat er ook barbecue-producten zouden worden verkocht, maar die gerechten kon ik zo snel niet vinden.

We konden het gehele Cowtown Coliseum rondlopen, ook de trappen waren open waardoor we bovenin het stadion konden komen. Vanaf de bovenste rij hadden we een mooi overzicht van de bak en de arena. Ik baalde er op dat moment best wel van dat er die avond geen rodeo plaats zou gaan vinden in het Colosseum, want dat had me echt heel erg spectaculair geleken. Ik kon me goed voorstellen wat een gekkenhuis het elke keer op de tribunes moet zijn, tijdens de wedstrijden van de Fort Worth Sixers en de verschillende rodeo’s. De tribunes zijn laag en het publiek zit dan ook heel erg dicht op de bak en op het veld, waardoor alles extra goed te beleven en te zien valt. De sfeer die het stadion kan creëren lijkt mij geweldig om mee te mogen maken, maar helaas zat die ervaring er voor ons niet in. We liepen rustig verder en arriveerden bij de Texas Rodeo Cowboy Hall of Fame, over die ervaring zal ik de volgende keer schrijven. Het bezoeken van het Cowtown Coliseum in Fort Worth vond ik leuk, het was een knus stadion dat sfeer ademde. Wanneer ik ooit nog in Fort Worth kom dan zorg ik er voor dat dat op een dag zal zijn dat er een rodeo plaatsvindt in het Cowtown Coliseum, want die ervaring heb ik tijdens mijn eerste bezoek aan de Fort Worth Stockyards toch wel gemist.