Pagina's

zaterdag 19 juni 2021

Restaurant: Riscky's BAR-B-Q - Fort Worth, Texas


Restaurant: Riscky's BAR-B-Q
Adres: 140 E Exchange Ave #101, Fort Worth, TX 76164, Verenigde Staten


Na het bezoeken van een aantal toeristische trekpleisters in de Fort Worth Stockyards (onder andere het Cowtown Coliseum, de Texas Rodeo Cowboy Hall of Fame en het Stockyards Museum) hadden we zin om even ergens rustig te gaan zitten en wat te drinken. Later op de middag stond de Fort Worth Herd Cattle Drive nog op het programma, dat zou een van de hoogtepunten van de dag moeten gaan worden, en om daar wat energie voor te tanken besloten we om naar het Fort Worth Stockyards Station winkelcentrum te lopen en daar een van de restaurants uit te kiezen om plaats te nemen. Het Fort Worth Stockyards Station bevond zich op slechts enkele minuten lopen vanaf het Stockyards Museum. Alle bezienswaardigheden en activiteiten in de Stockyards lagen op loopafstand van elkaar en dat vond ik wel prettig. Het was een compact gebied, waarin erg veel was te zien en te beleven. Eenmaal aangekomen bij het Fort Worth Stockyards Station zagen we direct nabij de entree van het winkelcentrum een restaurant met de naam Riscky’s BAR-B-Q. We hoefden dan ook niet lang na te denken over waar we wat wilden gaan drinken, de voorzijde van Riscky’s zag er gezellig uit en dus besloten we om er naar binnen toe te gaan.

Riscky’s BAR-B-Q is een keten van restaurants, waarvan de eerste zaak in 1927 door Joe en Mary Riscky werd geopend in Fort Worth. Het barbecue-restaurant bestaat al langer dan 90 jaar en staat bekend om de spareribs, barbecue-sandwiches en kipgerechten. De barbecue zelf wordt ingewreven met “Riscky Dust” en het vlees wat er op ligt wordt urenlang langzaam gerookt. Het restaurant groeide gestaag uit tot een keten, op dit moment is er naast de Riscky’s BAR-B-Q in het Stockyards Station ook nog een barbecue-restaurant van de keten te vinden op het Sundance Plein en aan de westzijde van Fort Worth. De keten heeft daarnaast ook nog een drietal deli’s, waarvan er één is gesitueerd in Fort Worth en de anderen in Benbrook en North Richard Hills, allemaal in Texas. Het restaurant in de Fort Worth Stockyards, die ik dus heb bezocht, heeft zich bovendien ook nog eens uit weten te breiden met een Steakhouse (Riscky’s Steakhouse) en een hamburgerrestaurant, Trailboss Burgers. Het restaurant is elke dag geopend vanaf 11:00 uur en sluit op zijn vroegst om 21:00 uur. Naast de restaurants houdt Riscky’s zich ook bezig met cateringdiensten en kunnen er online producten en merchandise van de keten worden gekocht. 

FOX Rondreizen Verenigde Staten




De voorzijde van het restaurant was dichtgemaakt met een groot, rood plastic doek waarop het logo van de zaak was afgebeeld. Dat had ik nog niet vaak gezien. Achter dat doek bevond zich het terras van Riscky’s BAR-B-Q. Ik denk dat het terras afgedekt was, omdat het in de brandende zon van Texas anders veel te heet zou zijn geweest om buiten wat te eten. Nu zaten de mensen lekker beschut en was het op het terras ook behaaglijk. Wij wilden echter binnen in de zaal wat gaan drinken, omdat we dan meer van de sfeer en inrichting van het restaurant mee zouden gaan krijgen. Ik vond het leuk om te zien dat het Fort Worth Stockyards Station inderdaad gewoon echt een station was geweest, alleen was er nu een gebied van gemaakt met winkels en restaurants. We liepen door het station en gingen via een deur aan de zijkant van het gebouw het restaurant binnen. We betraden een flinke hal, die voor het overgrote gedeelte gebouwd was van hout. Tafeltjes met rood-wit geblokte tafellakens stonden opgesteld en met neonverlichting werden een behoorlijk aantal reclame-uitingen getoond. De geur die ik rook was heerlijk, het was echt die lekkere Texaanse barbecue-geur. We hadden afgesproken om alleen maar even iets te drinken, maar daar moesten we wel sterk voor in onze schoenen staan.    

Om niet teveel in de verleiding te komen staan voor het bestellen van allerlei barbecue-gerechten besloten we om de gehele zaak door te lopen en achteraan in het restaurant plaats te nemen aan de bar. We liepen langs een aantal tafels en mensen die op hun take-out aan het wachten waren en ik keek om me heen. Het was een echt Texaans barbecue-restaurant en ademde sfeer. Foto’s van cowboys en indianen hingen aan de muren en ook waren er beelden van een sheriff en allerlei verschillende dieren in het restaurant gepositioneerd. Grote geweien en muziekinstrumenten waren opgehangen en countrymuziek klonk uit de boxen. Ondanks dat het nog niet heel erg druk was in de zaak, het was iets na 15:00 uur dus een tijdstip tussen lunch en diner in, was het toch wel erg gezellig bij Riscky’s BAR-B-Q. We werden welkom geheten door de barkeeper en namen plaats aan een lange houten bar. Het eerste wat me opviel waren de beide vrieskasten waarin de lege bierglazen stonden opgesteld. De glazen werden gekoeld, zodat het bier wat er in getapt zou gaan worden ook lekker koud bleef. Het waren hele dikke glazen, dat kon natuurlijk ook niet anders, want dat zorgde er voor dat ze niet kapot zouden vriezen. 






Voor mijn neus stond een rekje met barbecuesauzen en tabasco met daarbij ook het menu. Ik besloot om deze snel even naast me neer te leggen en de drankkaart erbij te pakken. Op het moment dat ik de kaart in mijn hand had keek ik ook even naar de verschillende tapkranen van de bar. Normaal gesproken worden er veelal standaard bieren getapt in Amerikaanse kroegen, zoals bijvoorbeeld Bud (Light) en Heineken, maar nu zag ik een tweetal bieren op de tap die ik nog niet kende. Een van de tapkranen was versierd met een blonde vrouw in een ouderwets badpak, ze had een strandbal in haar handen en ik was benieuwd wat voor een bier er uit die kraan kwam. Het bleek de Rahr’s Blonde van de lokale brouwerij Rahr & Sons Brewing Company te zijn. Dit in Fort Worth gebrouwen biertje kenden we allebei nog niet en ik stelde voor om die dan ook maar te bestellen. De barkeeper deed een van de vrieskasten open en pakte daar een tweetal ijskoude grote glazen uit. Ik vond het mooi om te zien en was erg benieuwd naar hoe het bier in het koude glas zou gaan smaken. Het bier kwam in een rustig tempo uit de tap en beide glazen werden helemaal gevuld. Het viel me op dat het beetje schuim dat over de rand van het glas kwam direct leek te bevriezen. 

Het glas dat voor me stond zag er erg uitnodigend uit. Ik pakte het vast en voelde dat het inderdaad ijskoud was, er ontstonden zelfs al wat ijskristallen in het bier. Ik nam de eerste slok en proefde dat het een traditioneel pils was, het wat lekker moutig, maar niet te zoet en met een alcoholpercentage van 5% ook niet te zwaar. De barkeeper vertelde dat dit het eerste biertje was dat door de Rahr & Sons Brewing Company was gebrouwen en dat vond ik wel leuk om te horen. Het smaakte goed en was lekker dorstlessend. Het ijskoude glas zorgde voor iets extra’s. In kroegen in Nederland had ik nog nooit zulke ijskoud gekoelde dikke glazen gezien en ik zou dat wel toejuichen. Al denk ik niet dat ze hier de moeite willen nemen om de hele dag vrieskisten aan te hebben staan, alleen maar om de glazen te koelen. We dronken onze glazen helemaal leeg en genoten van alles wat we om ons heen zagen gebeuren. Het was een Texaanse ervaring zoals ik voorafgaande aan de vakantie ook al had gehoopt om die mee te mogen maken. Ik voelde me net een cowboy en vond het prachtig. Nadat we onze glazen leeg hadden betaalden we de rekening, we moesten in totaal $ 11,37 betalen, dus dat viel nog wel mee. De Fort Worth Herd Cattle Drive zou bijna gaan beginnen, dus we moesten snel naar buiten toe gaan.