Pagina's

donderdag 3 juni 2021

Activiteit: Fort Worth Stockyards - Fort Worth, Texas

Activiteit: Fort Worth Stockyards
Adres: 2501 Rodeo Plaza, Fort Worth, TX 76164, Verenigde Staten


Nadat we heerlijk hadden geluncht met hamburgers en friet besloten we dat het daarna tijd was om de omgeving van het hotel in Fort Worth te verkennen. We sliepen in het Stockyards Hotel en hadden daar ook gegeten in het eigen restaurant, de H3 Ranch. Op het moment dat we de rekening betaald hadden verlieten we het restaurant en liepen naar buiten. Eenmaal buiten bleven we in de cowboywereld van de Fort Worth Stockyards. Voorafgaande aan onze reis naar Texas hebben we een tijd lang nagedacht over de planning en de steden waar we naartoe wilden gaan. We waren er echter samen al snel over uit dat we de Fort Worth Stockyards wilden bezichtigen en daarbij hadden we ook de doelstelling om er te overnachten. Texas staat natuurlijk bekend om zijn roemruchte verleden met cowboys en indianen en deze historie is voor een groot gedeelte bewaard gebleven in de Fort Worth Stockyards. Het leek ons geweldig om het historische Westernleven mee te maken en te ervaren hoe het moet zijn geweest in Texas gedurende de tweede helft van de 19e Eeuw. Ik vond het dan ook super dat we Fort Worth hadden bereikt en ik keek uit naar wat de dag ons in de Stockyards zou gaan bieden.

De Fort Worth Stockyards is een historische wijk die ten noorden van het centrale zakendistrict van Fort Worth is gelegen. Het in 1866 geopende gebied is van oorsprong een veemarkt en overslagplaats voor vee. De Fort Worth Stockyards speelden een belangrijke rol bij de afvoer van vee naar de markten aan de oostkust van de Verenigde Staten, vooral na de opening van de spoorweg in 1876. Het was een georganiseerde plek waar runderen, schapen en varkens konden worden gekocht, verkocht en geslacht. In 1907 verkochten de Stockyards een miljoen runderen per jaar. Tot aan de jaren ’50 van de 20ste Eeuw bleven de Fort Worth Stockyards een belangrijk onderdeel binnen de Amerikaanse vee-industrie. De zaken kwamen onder druk te staan vanwege veilingen die dichter werden gehouden bij de plaats waar het vee oorspronkelijk werd gefokt. In 1976 werden de Stockyards in het National Register opgenomen als een historische wijk en beschermd stadsgezicht. De Stockyards bestaan voornamelijk uit uitgaans- en winkelgelegenheden die inspelen op het "Cowtown" -imago van Fort Worth. Het terrein heeft het aanzien en de sfeer van het Wilde Westen en is uitgegroeid tot een van de belangrijkste toeristenattracties van Fort Worth.






Op het moment dat we buiten kwamen keek ik mijn ogen direct weer uit. Het Stockyards hotel en de H3 Ranch waren me al erg goed bevallen en de hele ervaring ging buiten eigenlijk verder. Direct zagen we de White Elephant Saloon en het hamburgerrestaurant Love Shack. We liepen langs Fincher’s White Front Western Store (waar onder andere allerlei cowboyhoeden en laarzen werden verkocht) en arriveerden bij Rodeo Plaza en de La Plaza Craft Mall, waarin allerlei kleine winkels waren te vinden. De buurt was versierd met kunstwerken in de vorm van hoeven en sporen met sterren. We zagen het Livestock Exchange Building, het Armor & Swift Plaza en het Cowtown Coliseum. De thuisbasis van het beroemde laarzenbedrijf ML Leddy's en ook The Maverick Fine Western Wear and Saloon hebben we bekeken, evenals The General Store waar allerlei souvenirs en attributen met Western als thema werden verkocht. Het was een heerlijke wandeling in het zonnetje en ik genoot van alles wat ik om me heen zag gebeuren. Een cowboy liep langs met een grote Texas Longhorn koe en er werd aan kinderen de mogelijkheid geboden om met deze koe op de foto te gaan. Ik verbaasde me over de omvang van de hoorns van de koe, ze waren echt enorm groot.

We wandelden over de East Exchange Avenue en kwamen langs een ander winkelgebied genaamd Stockyards Station Shopping and Dining, dit was een groot overdekt centrum waarin een 20-tal winkels, cafés en restaurants waren gevestigd. Later op de dag zouden we bij een van die restaurants nog een klein drankje gaan drinken, maar we besloten om eerst naar de overkant van de weg te lopen. Aan die zijde van de straat bevonden zich namelijk de Fort Worth Stockyards Stables. Deze stallen waren op 1 april 2011 volledig gerenoveerd en heropend. In deze grote overdekte stallen in de buitenlucht stonden voornamelijk paarden en een flink aantal Texas Longhorn koeien. Middels houten hekken waren alle verblijven van elkaar afgeschermd. Met behulp van een houten trap liepen we een klein stukje naar boven, waarbij we vervolgens via een loopbrug tussen alle verschillende stallen en verblijven konden komen. Ik was echt gefascineerd door de Texas Longhorns, het zijn de koeien die aan het einde van de negentiende eeuw door de cowboys langs de lange routes, vanuit Texas naar het noordoosten, werden gedreven om daar te verkopen als slachtvee. De dieren staan symbool voor de staat Texas en ik vond het geweldig om ze in deze grote aantallen bij elkaar te zien. 





Ik vond het geweldig om in deze laatst overgebleven Stockyards van Amerika rond te lopen. De oude Westernuitstraling van het gebied zorgde er voor dat ik mezelf ook een klein beetje cowboy begon te voelen. Toch heb ik geen seconde getwijfeld om op een van de koeien of paarden plaats te nemen, dat liet ik liever aan anderen over. We wandelden naar de Fort Worth Petting Zoo, dit was een kleine kinderboerderij, waarin schapen en geiten rondliepen. De dieren mochten geaaid en gevoerd worden. Een aantal grote rammen met enorme hoorns klommen tegen de omheining op omhoog en daar schrokken de kinderen die aan de hekken stonden te kijken van. Zelf was ik ook onder de indruk van de omvang van een aantal van deze dieren. In Nederland had ik nog nooit een ram van die grootte in een kinderboerderij gezien. We twijfelden daarna om door het doolhof van de Cowtown Cattle Pen Maze te lopen, maar hadden geen zin om $ 12,00 te betalen. We haalden liever een lekker koud drankje van dat bedrag. Bovendien wisten we ook niet hoe lang het doorlopen van het doolhof zou gaan duren. De Fort Worth Herd Cattle Drive zou na een half uur door de straten van de Stockyards gaan en dat wilden we niet missen.

In de loop van de dag hebben we nog een behoorlijk aantal verschillende gebouwen en bezienswaardigheden binnen het gebied van de Fort Worth Stockyards bezocht, waaronder het Cowtown Coliseum, de Texas Rodeo Cowboy Hall of Fame en het Stockyards Museum. Ook zijn we nog naar een aantal kroegen geweest en hebben we bij een overheerlijk barbecuerestaurant gegeten. Over die ervaringen zal ik een volgende keer schrijven. Gedurende ons gehele verblijf in de Fort Worth Stockyards heb ik me ontzettend goed vermaakt, het was geweldig om in het Westernstadje rond te lopen en het is een ervaring geweest die je zeker mee moet maken wanneer je in de buurt van Dallas of Fort Worth bent. Wij hebben er voor gekozen om ook in het gebied te overnachten, waardoor de ervaring extra speciaal is geweest. De meeste levendigheid in het gebied vindt plaats tijdens op vrijdagavond en zaterdag. Het is er dan echter ook wel een stuk drukker. De entertainment die te vinden is in de Fort Worth Stockyards is heel erg leuk en ik heb er een mooie tijd beleefd. Het was een van de hoogtepunten van mijn afgelopen rondreis door Texas en ik kan het iedereen aanraden om de Stockyards te bezoeken. Het is een geweldige activiteit voor jong en oud!